• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36620
+
-

نیاز ورزش اردبیل به مشارکت بخش خصوصی

مدیرکل ورزش و جوانان استان: باید با جلب مشارکت بخش خصوصی به سمت احداث باشگاه‌های ورزشی پیش رویم

گزارش
نیاز ورزش اردبیل به مشارکت بخش خصوصی

پوپک قاسمی|  اردبیل- خبرنگار:

خصوصی کردن ورزش یکی از سیاست‌هایی است که برای فراهم کردن بستر توسعه ورزش انجام می‌شود. در استان اردبیل هرچند استعدادهای درخشانی به عرصه‌های ملی و بین‌المللی معرفی شده‌اند اما رشد زیرساخت‌های ورزشی استان تا‌کنون مطلوب نبوده و کارشناسان معتقدند ورود بخش خصوصی برای رفع چالش‌های ورزشی استان می‌تواند راهکار مثمری باشد.


ظرفیت‌های بخش خصوصی

یک کارشناس ورزش معتقد است باشگاه‌های خصوصی با ایفای نقش در افزایش سرانه ورزشی، افزایش تعداد ورزشکاران سازمان یافته و ایجاد تنوع در رشته‌های ورزشی می‌تواند در توسعه ورزش موثر باشد. همچنین تولید منابع مالی از طریق ورزش و توسعه اقتصاد ورزشی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی از نقش‌های اقتصادی باشگاه‌های خصوصی است. «رامین جنتی» می‌افزاید: البته یکی از آسیب‌های جدی تمام بخش‌های خصوصی از جمله باشگاه‌های ورزشی، طبقه‌بندی اقشار مردم به دارا و ندار و خطر ایدئولوژیکی است که باید بخش دولتی بتواند نیازهای این قشر را نیز فراهم کند.


نگاه حرفه‌ای در باشگاه‌های خصوصی

کمتر باشگاه‌های خصوصی در استان اردبیل  تا‌کنون توانسته‌اند به صورت حرفه‌ای به فعالیت بپردازند و شاهد رشد ناموزون تعداد باشگاه‌های بدن‌سازی و مدارس فوتبال هستیم. مدیر یکی از باشگاه‌های ورزشی در اردبیل دراین‌باره اظهار می‌کند: بخش خصوصی اگر بتواند فعالیت‌های خود را مستمر و حرفه‌ای پیش ببرد می‌تواند نقش خود در جلب توجه جوانان به ورزش به‌خوبی ایفا کند. حضور پررنگ علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف ورزشی مانند بدمینتون، والیبال و فوتبال در ترم‌های پاییزه که معمولا استقبال کمتری می‌شود نشان از توجه مردم به تفاوت‌هاست. « امیر‌آریش» اظهار می‌کند: ما تا این جای کار با هزینه خود فعالیت‌های ورزشی را شروع کرده و ادامه داده‌ایم و هدف اصلی ما توسعه ورزش استان در هر دو بعد همگانی و قهرمانی است.

وی با اشاره به فعالیت زیربنایی در حوزه پرورش استعدادهای ورزشی عنوان می‌کند: به دلیل نبود نگاه حرفه‌ای و کم‌توجهی به ورزش نونهالان ما شاهد مشکلاتی در ورزش حرفه‌ای هستیم، در حالی که اگر تحت نظر مربیان مجرب استعدادهای ورزشی به‌درستی شناسایی شوند می‌توان آینده روشن‌تری برای ورزش قهرمانی متصور بود و باشگاه‌های خصوصی به دلیل نوع کارکردشان می‌توانند در این زمینه موفق‌تر عمل کنند. این مدیر باشگاه ورزشی ادامه می‌دهد: در استان‌هایی که کارنامه موفقی در ورزش دارند باشگاه‌های خصوصی توانسته‌اند به‌خوبی جایگاه خود را پیدا کنند و نقش تاثیرگذار خود را داشته باشند و ما انتظار داریم به عنوان بال‌های پرواز ورزش از فعالیت باشگاه‌های خصوصی حمایت حرفه‌ای شود تا بتوانیم شاهد توسعه در زمینه زیرساخت‌ها و پرورش ورزشکاران موفق باشیم.


رشد 30 درصدی باشگاه‌های خصوصی

کارشناس امور باشگاه‌های اداره کل ورزش و جوانان استان در گفت‌وگو با همشهری از فعالیت بیش از 385 باشگاه و مدارس ورزشی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: تاثیر این باشگاه‌ها در تعداد ورزشکاران سازمان یافته بیشتر خود را نشان می‌دهد، به طوری  که تعداد 50 هزار و 331 ورزشکار سازمان یافته استان در سال 95 به 57 هزار و 543 نفر در سال 96 افزایش یافته است و رشد 33/14 درصدی را نشان می‌دهد. 

«فرهاد حسنی» با اشاره به این‌که یکی از اهداف توسعه باشگاه‌های خصوصی کمک به افزایش سرانه ورزشی است، می‌افزاید: تا‌کنون به دلایل متعدد باشگاه‌های خصوصی استان نتوانسته‌اند نقش تاثیرگذار خود را در این زمینه نشان دهند و برای پر‌رنگ شدن سهم باشگاه‌های خصوصی در افزایش سرانه ورزشی نیازمند حمایت‌های زیادی هستیم.

وی پرداخت تسهیلات را یکی از راه‌های حمایت از فعالیت بخش خصوصی در زمینه ورزش عنوان می‌کند: فعالیت باشگاه‌های خصوصی به دلیل ارائه وام افزایش 25 الی 30 درصدی داشته است. تا کنون با پرداخت وام‌های 4درصدی کارآفرینی و وام طرح اشتغال فراگیر از باشگاه‌ها حمایت شده است اما پرداخت وام‌های ارزان‌قیمت با پرداخت بلند‌مدت مورد نیاز باشگاه‌های استان است که امیدواریم با مساعدت استانداری این حمایت انجام شود.


ضرورت همکاری شهرداری با باشگاه‌ها 

مسئول امور باشگاه‌های اداره کل ورزش و جوانان خواستار همکاری بیشتر شهرداری می‌شود و می‌افزاید: برخی سالن‌های ورزشی در مورد نوع کاربری مشکلاتی دارند که تغییر کاربری مستلزم هزینه است و در مواردی که شاکی خصوصی وجود نداشته باشد ما از شهرداری درخواست می‌کنیم با توجه به وضعیت سرانه ورزشی استان در این زمینه همکاری داشته باشند تا زمینه‌های ورزش برای شهروندان فراهم شود.

حسنی با بیان این‌که اداره کل ورزش و جوانان نقش نظارتی دارد و با ارائه مجوز از فعالیت بخش خصوصی حمایت می‌کند، ادامه می‌دهد: البته فعالیت‌های ما معطوف به باشگاه‌ها نیست بلکه برای حمایت از علاقه‌مندان به ورزش نظارت و بازرسی مستمر از فعالیت باشگاه‌های خصوصی داریم و در صورت نقض حقوق ورزشکاران با باشگاه‌ها برخورد می‌شود. وی تاکید می‌کند: باشگاه‌های فعال در شهرستان‌ها نیز به دقت مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌گیرند و روسای هیات‌های استانی نیز باید به شهرستان‌ها نیز توجه جدی داشته باشند تا خدمات بهتری به ورزشکاران ارائه شود.

این مسئول در مورد نقش هیات‌های ورزشی استان عنوان می‌کند: هیات‌های ورزشی نقش پرورش مربی، داور، مدیریت مسابقات و اعزام به مسابقات را دارند و در کارکرد حرفه‌ای هیات‌های ورزشی درگیر پرورش بازیکن نیستند، هرچند به دلیل برخی کمبودها گاه این نقش را هم ایفا می‌کنند.


باشگاه خصوصی در خط مقدم توسعه فرهنگی

مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به نقش تاثیرگذار باشگاه‌های ورزشی و بخش خصوصی در ورزش اظهار می‌کند: باشگاه‌داران و بخش خصوصی می‌توانند بار اصلی ورزش حرفه‌ای و قهرمانی و حتی پرورش ورزشکاران و قهرمانان را بر عهده گیرند. «بهرام آقاخانی» حمایت از توسعه باشگاه‌داری را حمایت از مشارکت همگانی در توسعه ورزش و فعالیت‌های اجتماعی اظهار می‌کند و می‌افزاید: باید به سمتی حرکت کنیم که با جلب مشارکت بخش خصوصی به سمت احداث باشگاه‌های ورزشی بتوانیم به نیازهای جامعه به‌ویژه قشر جوان پاسخ دهیم.

وی تعامل با باشگاه‌های خصوصی را که تعداد زیادی از ورزشکاران استان را در خود جای داده است، بسیار مهم عنوان و تاکید می‌کند: باید از ظرفیت باشگاه‌داران به‌خوبی استفاده کرد و ظرفیت این بخش را در توسعه ورزش در جامعه و سوق دادن خانواده‌ها به فعالیت‌های ورزشی به کار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید