• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3656
+
-

شهرداری برای رفاه مردم دلسوزانه عمل خواهد کرد

در نخستین نشست رسانه‌ای معاون شهرسازی و معماری بازنگری طرح جامع و تفصیلی، کلنگ ساخت همزمان پلاسکو و ال آر تی خیابان جمهوری و نوسازی بافت فرسوده طی 10سال آینده مطرح شد

شهرسازی
شهرداری برای رفاه مردم دلسوزانه عمل خواهد کرد

قرار است اتفاقات زیادی در تهران بیفتد؛ از بازنگری طرح جامع و تفصیلی شهر تهران گرفته تا احداث خط ال آر تی در خیابان جمهوری، جمع‌آوری گودهای خطرناک شهر تهران و نوسازی بافت فرسوده تهران طی 10سال آینده. قرار است تهران طی سال‌های پیش رو اتفاقات زیادی را از سر بگذراند تا آنگونه که معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران می‌گوید «اگر مردم احساس کردند که شهرداری برای رفاه‌شان دلسوزانه عمل می‌کند، مشکلات حل می‌شود.» به گزارش همشهری، روز گذشته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران روبه‌روی خبرنگاران نشست تا در نخستین نشست رسانه‌ای‌اش از تهران بگوید و از شهری که قرار است تغییر چهره دهد و جایی بهتر شود برای زندگی. محمدمهدی حجت با بیان اینکه شعار اصلی شهرداری تهران امید مشارکت و شکوفایی است، اظهار کرد: بدون مشارکت مردم اداره تهران غیرممکن است و برای اینکه مشارکت مردم شکل بگیرد، باید این امید به‌وجود آید که وضع امروز می‌تواند نسبت به گذشته بهتر باشد. وی با اشاره به بخشنامه‌های شهردار تهران مبنی بر شفاف‌سازی‌ گفت: با بخشنامه اولیه سعی کردیم شفافیت ایجاد کنیم و جلوی خطاهای احتمالی را بگیریم، تمام تلاش ما این است تا مردم از ظرفیت‌های موجود در تهران منتفع شوند و به علت عدم‌وجود منابع لازم برای تهران ناچار نشویم شهر را به حراج بگذاریم. معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه در دهه‌های گذشته به‌گونه‌ای صحبت کردیم که گویا مردم مسئولیتی نسبت به اداره زندگی شهری خود ندارند، عنوان کرد: شهرداری طبق قوانین موظف به یکسری اقدامات است اما ممر درآمد شهرداری باید از سوی خود مردم باشد. در سال‌های گذشته به‌دلیل رافت نسبت به مردم، جنگ و محاصره اقتصادی به‌تدریج باری از دوش مردم برداشته و به شهرداری‌ها محول شد.

 

پلاسکو و راه‌اندازی خطوط ال‌آرتی در خیابان جمهوری

برای بازسازی پلاسکو 500  اثر ارسال شده‌است و ایده‌های برتر نیز در شورای داوری مشخص شده‌اند. روز جمعه 29دی‌ماه هم کلنگ ساخت پلاسکو به زمین زده می‌شود و همزمان طرح خطوط ال‌آرتی با سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در خیابان جمهوری کلید می‌خورد. محمدمهدی حجت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مورد ساختمان پلاسکوی تهران گفت: بنیاد مستضعفان در نظر دارد زمین پلاسکو به علاوه ساختمان ۵ طبقه مجاور و همچنین با خرید زمین ۴۲۰۰متری پارکینگ ساختمان جدید پلاسکو را احداث کند. حجت با اشاره به اینکه براساس طرح تفصیلی برای احداث پلاسکو تراکم قانونی و همچنین حقوق مکتسبه نیز وجود دارد، افزود: بحث‌های مفصلی در مورد این موضوع صورت گرفته و قرار است ساختمان پلاسکو در ۱۰طبقه ساخته شود. وی با اشاره به برخی از مسائلی که در مورد بازسازی پلاسکو مطرح شده نیز گفت: مدرسه ژاندارک که در نزدیکی این بنا واقع شده، ثبت میراث فرهنگی است که باید حریم آن حفظ می‌شد، اما با توجه به حقوق مکتسبه موافقت شد که ساختمان در ضلع مدرسه ژاندارک بارگذاری کمتری داشته باشد. معاون شهردار تهران همچنین با اشاره به مسئله تأمین پارکینگ ساختمان پلاسکو اظهار کرد: این ساختمان به ۲۳۰۰پارکینگ نیاز دارد که با توجه به احداث ۵ طبقه زیرزمین به‌عنوان پارکینگ، تنها ۱۳۰۰ پارکینگ تأمین می‌شود بنابراین طبق توافقات صورت گرفته با بنیاد مستضعفان قرار شد پارکینگ مقابل (پارکینگ لاله)، تجهیز و دیجیتال شده و به‌عنوان پارکینگ مورد نیاز مورد بهره‌برداری قرار گیرد. وی همچنین با اشاره به اینکه ساختمان پلاسکو پارکینگ نداشته، تصریح کرد: با توجه به اینکه در بنای جدید برای این ساختمان پارکینگ درنظر گرفته شده‌است و خودروها برای ورود به آن خط ویژه اتوبوسرانی را قطع می‌کنند نیز بنیاد مستضعفان قبول کرده است تا روی خط ال آر تی که از پیش در مسیر خیابان جمهوری مطالعاتش انجام شده سرمایه‌گذاری کند.

 

بودجه‌ای که از شهرسازی می‌آید

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تأکید کرد: از 18هزار میلیارد تومان عملکرد مالی شهرداری تهران 11هزار میلیارد تومان در معاونت معماری و شهرسازی اتفاق می‌افتد. این در حالی است که شهرداری نباید تا این اندازه به درآمدهای حاصل از صدور پروانه متکی باشد. حجت با بیان اینکه در سال‌های گذشته به‌دلیل وجود پول تراکم هیچ‌گاه به‌دنبال پول سخت نرفتیم، گفت: ما متوجه فشار اقتصادی مردم هستیم، منتها امکانات و ظرفیت‌های بالقوه‌ای در تهران وجود دارد که می‌تواند به فعلیت درآید. حجت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر تخلفات مجتمع پالادیوم گفت: قبل از آمدن ما یک ارتباطات حقوقی در مورد این مجتمع شکل گرفت که اگر به دیوان عدالت برود، فرایند طولانی را با خود در پی دارد. معاون شهردار تهران گفت: امیدواریم تا انتهای سال تکلیف این نوع پرونده‌ها که در آن نه راه پس داریم و نه راه پیش و ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای که جواز آنها گرفته شده است، حل شود.

 

نوسازی بافت فرسوده در 10سال

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر ایمنی سازه‌های شهری در مقابل زلزله نیز توضیح داد: ایمنی سازه‌های تهران در 2بخش سازه‌هایی که در گذشته ساخته شده است و سازه‌هایی که در آینده می‌شود، تقسیم‌بندی می‌شود. در مورد سازه‌هایی که در آینده ساخته می‌شود، باید تمام نقشه‌ها براساس محاسبات و آیین‌نامه مقررات زلزله تدوین شده‌باشد، همچنین سازمان نظام مهندسی با نظارت در ساخت‌وسازها می‌تواند ایمنی سازه‌های احداث شده را تضمین کند. حجت ادامه داد: سازه‌هایی که در گذشته ساخته شده‌اند، بسیار گسترده‌است و ایمنی بناهایی مانند مدارس، بیمارستان‌ها، کلانتری‌ها، ورزشگاه‌ها و... مربوط به ارگان‌های مختلف است که باید توسط همان ارگان تأمین شود، اما آنچه مردم باید توجه داشته باشند این است که زندگی در ساختمان‌های ناپایدار مخاطره‌آمیزاست و باید هنگام خرید علاوه بر توجه به مسائل ظاهری در مورد ایمنی سازه نیز حساسیت داشته باشند. معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه ۵درصد تهران بافت فرسوده است، تصریح کرد: متأسفانه ۱۵درصد از جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و اگر ما مسئولان اجازه دهیم که این مسئله امتداد پیدا کند، مایه شرمساری است.

حجت با اشاره به اینکه در تهران بیش از ۳۴۰ گود رهاشده وجود دارد، عنوان کرد: وسعت، عمق و طول عمر در مورد گودهای تهران میزان خطرپذیری را مشخص می‌کنند. تمام این گودها شناسایی و به مالکان آنها تذکر نگهداری داده شده است. قانون درصورت بی‌توجهی مالکان به تذکر شهرداری می‌تواند نسبت به ایمنی گودها ورود کرده و مبالغ نگهداری را از مالک دریافت‌کند.

 

   مسئله مهم بازنگری در طرح تفصیلی

 

تأکید بر ظرفیت فوق‌العاده‌ شهر و شهروندان برای اداره تهران در سخنان دیروز معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران وجود داشت. مهدی حجت گفت که «من خوش‌بین هستم که در آینده بتوانیم ریل تأمین مخارج شهر از طریق فروش شهر را به انتفاع از ظرفیت‌های موجود تغییر دهیم. به‌طور قطع تغییر این مسیر در اذهان شهرداری، مردم و مسئولان به زمان نیاز دارد.» وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله پیش روی معاونت شهرسازی موضوع بازنگری طرح تفصیلی است، تأکید کرد: طرح جامع و تفصیلی کم‌وبیش و در برخی قسمت‌ها ناقص، موجب حرکت کردن و سامان شهر تهران است و در عین حال نقایص زیادی دارد. تلاش ما این است که تا پایان سال1397 دستورالعمل زندگی آینده شهر تهران از نقطه نظر کالبدی در بازنگری طرح تفصیلی را فراهم آوریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :