• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36349
+
-

مسیر‌گشایی در بافت فرسوده تبریز

25 پروژه مسیرگشایی در منطقه 4 شهری تبریز در طرح تفصیلی این شهر دیده شده است

در شهر
مسیر‌گشایی در بافت فرسوده تبریز

مجتبی خدایی| تبریز – خبرنگار:


تبریز بنا به آمار مسئولان وزارت راه و شهرسازی، یکی از بیشترین بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای را در خود جای داده است. با توجه به زلزله‌خیز بودن این شهر و وجود خطرهایی مانند سیل در آن، وجود بافت فرسوده و حاشیه‌ای یک خطر بالقوه به شمار می‌رود و امکان بروز فاجعه انسانی در زمان زلزله یا سیل وجود دارد. مقاوم نبودن واحدهای مسکونی در 2500 هکتار از این شهر و سکونت نزدیک به 500 هزار نفر در خانه‌های این مناطق موجب شده تا مسئولان استانی از مدت‌ها قبل به فکر اصلاح وضعیت موجود برآمده و روش‌های مختلفی را در پیش بگیرند.

اعطای سیاست‌های تشویقی ساخت و ساز، اعمال روش‌های بازدارنده و مقابله با ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در کنار مسیرگشایی از روش‌هایی است که مسئولان شهری در پیش گرفته‌اند. در این میان منطقه 4 شهر تبریز با هزار و 150 هکتار بافت فرسوده بیشترین وسعت را در میان مناطق شهری تبریز در خود جای داده است و اجرای 25 پروژه مسیرگشایی در دستور کار مسئولان این منطقه قرار دارد. در ماه‌های اخیر هم پروژه مسیرگشایی در منطقه حکم‌آباد، خیابان شهید بی‌مثل صورت می‌گیرد.


بازدید مسئولان و اعضای شورای شهر 

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به نامه‌نگاری‌ها و درخواست‌های مکرر مردم منطقه 4 و حکم‌آباد در زمینه مشکلات بافت فرسوده و مسیرگشایی‌های انجام‌شده در این منطقه می‌گوید: به دنبال درخواست‌های مردمی بازدید‌های مستمری با حضور مسئولان شهری و دیگر اعضای شورای شهر انجام شده است. همچنین «ایرج شهین‌باهر» شهردار تبریز هم در این منطقه حضور داشت و مشکلات مردم مورد بررسی قرار گرفت.

«علی آجودان‌زاده» با اشاره به جلسه‌ای که با حضور مسئولان و مردم در مسجد این محله برگزار شد، عنوان می‌کند: شهروندان درخواست‌هایی داشته‌اند که با توجه مسئولان قابل حل است. از جمله آنها نحوه تملک واحدهای واقع در طرح مسیرگشایی و مشکلات تردد شهروندان به منطقه مربوطه و معطلی اداری است که با دستور شهردار تبریز مقرر شد کانکسی در همین خیابان در حال بهره‌برداری قرار بگیرد و کارهای اداری مربوط به تملک هم در همین محل انجام شود. آجودان‌زاده خواستار همکاری شهروندان در اجرای این پروژه می‌شود و بیان می‌کند: شهر برای همه شهروندان است و مسئولان و اعضای شورای شهر هم باید با حضور در میان مردم، مشکلات آنان را از نزدیک بررسی کنند.

در این میان شهروندان هم همکاری لازم را داشته و از حمایت‌هایی که شهرداری در زمینه صدور پروانه برای ساختمان‌سازی جدید در جوار این پروژه می‌دهد استفاده کرده و به‌موقع کارهای اداری لازم را انجام دهند تا پروژه متوقف نشود. وی با بیان این‌که مسئولان شهری اشراف خوبی به این منطقه و مشکلات آن دارند، بیان می‌کند: در بازدیدها و جلساتی که داشتیم معاونت‌های مربوطه و مسئولان مرتبط گزارش‌های لازم را ارائه کردند و با توجه به فرسوده بودن بسیاری از خانه‌ها در این منطقه از شهر اجرای پروژه‌های مسیر‌گشایی به‌ویژه در این محله ضروری است.


توسعه محله‌محور در منطقه 4 تبریز

شهردار منطقه 4 تبریز هم می‌گوید: یکی از اولویت‌هایی که شورای شهر، همچنین شهردار و مسئولان ارشد شهری در تبریز به‌ویژه در مناطق محروم و بافت فرسوده دنبال می‌کنند توجه به توسعه محله‌محور است و در کنار پروژه‌های بزرگ به پروژه‌های کوچک اما تاثیر‌گذار هم توجه داریم. «اکبر امجدی» بیان می‌کند: بر این اساس، 5 پارک محله‌ای جدید به پارک‌های منطقه 4 تبریز افزوده شده که شریانی جدید برای ادامه زندگی در این بافت است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر 44 درصد منطقه 4 تبریز را بافت فرسوده و کوچه‌های قدیمی و کم‌عرض شامل می‌شود، اظهار می‌کند: کوچه‌های متعدد و کم‌عرض یک‌متری و دومتری در این منطقه از تبریز بسیار زیاد و طبیعی است که این کوچه‌ها هیچ دسترسی به امکاناتی مانند پارک، فروشگاه‌های مناسب و خدمات عمومی شهری نداشته باشند، بنابراین باید برای اجرای طرح‌های توسعه محله‌محور در این منطقه تلاش ویژه کرد.


بازگشت زندگی شاد به بافت فرسوده تبریز 

امجدی می‌گوید: وجود بافت فرسوده و کوچه‌های تنگ و کم‌عرض در عین مشکل یک فرصت برای توسعه تبریز است، چراکه می‌توان با اجرای پروژه‌های مسیر‌گشایی زندگی شاد را به این مناطق بازگرداند.
وی عنوان می‌کند: 25 پروژه مسیرگشایی در منطقه 4 شهری تبریز در طرح تفصیلی این شهر دیده شده است. طبیعی است که همه این 25 پروژه را نمی‌توان در مدت یک سال انجام داد، بنابراین در این زمینه اولویت‌بندی شده و اولویت با مناطقی است که نیاز بیشتری به اجرای این پروژه‌ها دارند.

این مسئول اجرای پروژه مسیرگشایی شهید بی‌مثل در محله حکم‌آباد را یکی از اولویت‌های این منطقه شهری عنوان می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر عملیات مسیر‌گشایی با تملک تعدادی از واحدها آغاز شده که برای ادامه کار نیاز به همراهی شهروندان داریم. برای جلب همکاری بیشتر شهروندان تسهیلاتی در زمینه کارهای اداری همچنین ارائه تخفیف‌های مناسب برای صدور پروانه جدید و احداث واحد تجاری در حاشیه خیابان در نظر گرفته شده است.


روان‌سازی ترافیکی، نوسازی و مقاوم‌سازی بافت شهری

شهردار منطقه 4 تبریز، توانمندسازی و تحکیم بافت ناکارآمد شهری را رویکرد اصلی منطقه 4 در حوزه عمران و شهرسازی عنوان می‌کند و می‌گوید: روان‌سازی ترافیکی، نوسازی و مقاوم‌سازی بافت شهری از نتایج عمده پروژه‌های مسیرگشایی است. بر این اساس طرح امتداد قطران، به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار با 27 میلیارد تومان هزینه در بخش تملک، آغاز و طی آن 88 واحد مسکونی و 10 باب تجاری، آزادسازی و تخریب شد.

«اکبر امجدی» با اشاره به این‌که هزینه بخش‌های عملیاتی این پروژه یک میلیارد تومان بوده است، اظهار می‌کند: با وجود محدودیت‌های اقتصادی حاکم در شهرداری‌ها، طرح امتداد قطران، به عنوان یکی از نیازهای قدیمی منطقه و شهرمان، به نقطه پایان رسیده است؛ این امر از نتایج مدیریت هزینه‌ها و اصلاح فرایندهای هزینه و درآمد در منطقه است و به امید خدا، زمینه‌ساز پروژه‌های اولویت‌دار منطقه خواهد شد. امجدی تاکید می‌کند: مسیرگشایی خیابان حجتی به چایکنار، در مسیری به طول 800 متر و عرض 24 متر، به آخرین جزئیات فنی تکمیلی رسیده و به‌زودی تقدیم شهروندان می‌شود. این مسئول با بیان این‌که تاثیرات مثبت این پروژه در حوزه‌های عمرانی و اجتماعی بارز است، نوسازی بافت ناکارآمد شهری، تعریض محدوده ترافیکی و تقویت خدمات محله‌ای را از دیگر نتایج این پروژه عنوان کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید