• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36345
+
-

روزهای روشن طلای سفید اردبیل

مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد: افزایش تولید پنبه در استان تنها با بهبود وضعیت تکثیر و تولید بذر میسر است

کشاورزی
روزهای روشن طلای سفید اردبیل

پوپک قاسمی|  اردبیل- خبرنگار:

دشت مغان به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب برای کشت پنبه، دارای سابقه نسبتا طولانی در کشت انبوه این محصول است و بر اساس آمارهای موجود، در زمره مناطق تولید‌کننده طلای سفید در کشور قرار دارد. کشت پنبه در سال‌های گذشته دچار رکود شده بود اما به گفته مسئولان با برنامه‌های حمایتی دوباره در حال بازگشت به روزهای طلایی است. محصول پنبه اواسط اردیبهشت کاشته می‌شود و این روزها اواسط پاییز فصل برداشت از مزارع سفید مغان شروع شده است و پنبه‌کاران در حال جمع‌آوری دسترنج خود هستند. 


رهایی از بند بیکاری 

یکی از پنبه‌کاران شهرستان مغان با انتقاد از ثبات نرخ خرید تضمینی وش پنبه در سال زراعی 
96-97 می‌گوید: نرخ خرید تضمینی وش پنبه مانند سال زراعی گذشته 3200 تومان است که این مساله گلایه کشاورزان را در پی داشته است. این در حالی است که نرخ جهانی پنبه افزایش یافته است و به تبع آن خرید پنبه به نرخ‌های بالاتر از سوی صنایع پیش‌بینی می‌شود.

اما پنبه هنوز امید خیلی از کارگران مغانی است. یکی از کارگران برداشت پنبه اظهار می‌کند: هر سال آبان‌ماه به همراه خانواده‌ام برای برداشت پنبه می‌آییم و معمولا هر روز از ساعت 6 صبح تا 5 بعد از ظهر در مزرعه کار می‌کنیم. 
وی با ابراز خوشحالی از کار و تلاش و رهایی از بند بیکاری می‌گوید: اینجا هر نفر روزانه بیش از 200 کیلو پنبه می‌چیند و همگی از این نعمت الهی خوشحال هستیم. 


کشت بذر‌های مرغوب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار می‌کند: پنبه جزو 9 محصولی است که برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید تولید آن به خودکفایی برسد و ما برای تحقق این آرمان علاوه بر به‌کارگیری عزم و اراده جدی، حمایت‌های ویژه‌ای از کشاورزان داریم تا آنها مانند گذشته به کشت این محصول استراتژیک امیدوار شوند.
«خلیل نیکشاد» طرح توسعه کشت پنبه در دشت مغان را یکی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان می‌کند و می‌افزاید: در 3 سال گذشته بذر‌های مرغوب و پرمحصولی وارد منطقه شده است و امیدواریم با حمایت‌های قابل قبولی که از پنبه‌کاران استان می‌شود زمینه‌های رشد و توسعه این زراعت ارزشمند و صنعتی فراهم شود. 


اقتصاد مقاومتی با تولید پنبه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان می‌کند: دولت برنامه اقتصاد مقاومتی پنبه را در دستور کار خود قرار داده است و می‌کوشد در صورت حمایت تا افق سال ۱۴۰۴و برنامه ششم توسعه در این محصول به خوداتکایی برسد که در این زمینه در اردبیل نیز اقدامات لازم انجام می‌شود.
نیکشاد می‌افزاید: دانه‌های روغنی و فراوری این محصولات می‌توانند در تبیین سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرین باشند، بنابراین برای خوداتکایی کشت محصولاتی نظیر پنبه برنامه‌هایی تدوین شده و در حال اجراست. 
وی تاکید می‌کند: کشاورزان اطمینان خاطر داشته باشند محصول تولیدی آنها خریدار دارد. همچنین سیاست‌های حمایتی تامین نقدینگی و ارائه تسهیلات به کشاورزان پنبه‌کار برای تامین قسمتی از هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت در سال جاری نیز مانند 5 سال گذشته روندی افزایشی خواهد داشت.


برداشت 5 تن از هر هکتار 

بخش تازه‌کند پارس‌آباد از قطب‌های کشت پنبه استان است که به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد امسال 720 هکتار در مزارع این بخش پنبه کشت شده است. «علی‌اکبر حسینیان» دراین‌باره اظهار می‌کند: انتظار می‌رود با برداشت به طور متوسط 5 تن از هر هکتار، میزان برداشت محصول در این بخش بیش از 3 هزار و 600 تن محصول باشد. به گفته او، با توجه به حمایت‌های دولتی از زارعان و معرفی ارقام مناسب، امسال راندمان بازدهی محصول بیشتر شده است.


کشت بذر‌های پربازده

از جمله مسائل مهم در کشت پنبه وضعیت بذرهای کشت شده است و کارشناسان معتقدند بررسی نوع سازگار با اقلیم و پربازده می‌تواند سود بیشتری نصیب کشاورزان کند. کارشناس کشاورزی دراین‌باره می‌گوید: بررسی نوع بذر و تنوع بخشیدن به بذر‌های مورد کشت به‌خصوص بذر‌های مناسب برداشت ماشینی برای توسعه کشت این محصول ضروری است.

«شهرام هاشمی» می‌افزاید: بذ‌ر‌های زودرس برای مناطقی که امکان کشت دوم در آنها وجود دارد مناسب است و همچنین باید جایگزینی ارقام تجاری مورد کشت با بذر‌های راندمان بالا مورد توجه قرار گیرد، تا با افزایش توان رقابتی تولید پنبه با سایر محصولات، توسعه کشت و افزایش تولید پنبه فراهم شود.
این کارشناس تاکید می‌کند: با نگاهی به گذشته تکثیر و تولید بذر پنبه در استان و تحولی که در چند سال اخیر در آن صورت گرفته است، می‌توان با بهبود وضعیت تکثیر و تولید بذر در توسعه کشت و افزایش تولید پنبه بسیار موثر عمل کرد.


پنبه اردبیل چشم به راه رونق نساجی 

به گفته مسئولان، در حال حاضر وش پنبه استان اردبیل پس از آماده شدن محلوج محصول به کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی در سایر استان‌ها ارسال می‌شود. رونق کارخانه نساجی اردبیل می‌تواند در توسعه کشت و افزایش سود اقتصادی این محصول تاثیر چشمگیری داشته باشد. «داود نجفی» کارشناس مهندسی نساجی کارخانه سبلان پارچه اردبیل دراین‌باره اظهار می‌کند: پنبه از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنعت نساجی، در صنایع روغن‌کشی هم کاربرد دارد. 

وی با بیان این‌که کاشت پنبه نقش مهمی در اشتغال‌زایی بخش کشاورزی، صنعت و بازرگانی ایفا می‌کند، می‌افزاید: اگر چرخ‌های صنعت خوب بچرخد، کشت هر هکتار پنبه حداقل 3 فرصت شغلی جدید ایجاد می‌کند که نشان‌دهنده اهمیت این محصول در ایجاد رونق اقتصادی است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید