• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 10 آبان 1397
کد مطلب : 36134
+
-

پیام به شرکای تجاری ایران

رئیس‌جمهور: فشار آمریکا موقت است و روابط ما با شما یک روابط دائمی است

یکشنبه هفته آینده زمان اعلامی تقویمی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت تحریم‌های نفتی علیه ایران است. رئیس‌جمهور و وزرای سیاسی و اقتصادی کابینه متفق‌القول می‌گویند 13آبان اتفاقی نخواهد افتاد.
آنها معتقدند تحریم‌ها اثرات روانی خود را از مدت‌ها قبل بر جا گذاشته و از سوی دیگر اقدامات دولت در تعامل با اروپا نتایج خودش را نشان خواهد داد. رئیس‌جمهور در جلسه چهارشنبه هیأت دولت با اشاره به اتفاقات پیش رو گفت: همواره 13آبان روز مقصر بودن و جانی بودن آمریکا در تاریخ بوده است و امسال هم 13آبان به‌معنای یک ظلم جدید از طرف آمریکایی‌هاست، ولی ملت ایران در همه مواقع ایستادگی کرده و در این 13آبان نیز ایستادگی خواهد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با تأکید بر اینکه مردم با قاطعیت بدانند که دولت از این تهدیدات آمریکا هراسی ندارد، گفت: ممکن است در چند‌ ماه گذشته مقداری بر مردم ما سخت گذشته باشد و در چند‌ماه آینده هم سخت بگذرد، ‌اما دولت همه توان خود را برای کاهش مشکلات به‌کار خواهد بست و به حول و قوه الهی و با کمک مردم، تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌ها و به کمک همه فعالان اقتصادی، نخواهیم گذاشت این روند ادامه پیدا کند. او با تأکید بر اینکه در این شرایط همه باید دست به‌دست هم بدهیم و 3قوه در کنار هم باشیم تا از مشکلات عبور کنیم، گفت: بسیاری از کشورهای بزرگ ازجمله کشورهای بزرگ در آسیا، اروپا و در قاره‌های دیگر در پیام‌هایشان در همین روزهای اخیر، اعلام کردند که در کنار ایران خواهند ایستاد. مطمئنا آمریکا در این توطئه جدید علیه ایران پیروز نخواهد شد کما اینکه قدم به قدم دارند عقب‌نشینی می‌کنند؛ اول گفتند نفت را به صفر می‌رسانیم؛ بعد گفتند که در نوامبر نمی‌شود به صفر برسانیم، چند‌ماه بعد ممکن است و بعد کم‌کم گفتند نمی‌شود به صفر برسانیم و می‌خواهیم صادرات نفت را کم کنیم. روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها هیچ‌کدام از این اقدامات را نمی‌توانند انجام دهند، خطاب به آنان افزود: شما نه می‌توانید نفت ایران را قطع کنید و نه می‌توانید به آن حدی که مورد نظرتان است، برسانید؛ شما می‌خواهید مردم ایران را عصبانی کنید؛ البته ملت ایران از آمریکا و جنایت‌های آمریکا عصبانی هستند نه از دولت و نظام خودشان. به طرف‌های تجاری ایران هم می‌گوییم که این فشار آمریکا، موقت است و روابط ما با شما، یک روابط دائمی است. آمریکایی‌ها چند روزی فریادی می‌کشند و داد و فریادی می‌کنند و خواهند رفت. آنها نمی‌توانند برای منطقه و ملت‌های بزرگ در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

 روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره استدلال دولت برای اینکه در 13 آبان اتفاقی نخواهد افتاد، گفت: ما راه‌های مختلفی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا پیدا کرده‌ایم و برای هرکدام از فشارها و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است چه در رابطه با تجارت و حوزه نفتی و چه حوزه جابه‌جایی پول، خوشبختانه کمیته‌های مختلفی در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها تشکیل شده است و برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است. واعظی همچنین درباره سازوکار ویژه مالی اروپا تصریح کرد: خدمت مردم عزیز ایران عرض می‌کنم بحث SPV بحثی است که قطعا در هفته‌ آینده آغاز خواهد شد و مقدمات و مذاکرات آن پیش از این انجام شده است. آخرین مذاکرات آن مربوط به پنجشنبه‌ گذشته است که در آلمان صورت گرفته است. در رابطه با مذاکرات ما با اروپا هم مسیر خوبی طی شده است و ما به هیچ وجه نسبت به این موضوع نگران نیستیم. آنچه در ارتباط با این موضوع در اخبار مطرح شده است، جنبه تبلیغات منفی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید