• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 10 آبان 1397
کد مطلب : 36107
+
-

یک‌تا 2میلیون دلار؛ درآمد مخفی پرسپولیس از فینال

پرسپولیس روزهای 12و 19آبان باید دیدارهای رفت و برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا را برگزار کند. غیر از جنبه‌های اعتباری موفقیت در این بازی، مسائل زیادی در مورد درآمدهای سرشار قهرمانی سرخپوشان در آسیا هم مطرح شده است. حتما می‌دانید که قرمزها تا الان پاداش 2میلیون دلاری نایب‌قهرمانی را تضمین کرده‌اند و در صورت پیروزی بر کاشیما‌آنتلرز و بالای سر بردن جام، جایزه 4میلیون دلاری قهرمانی را کسب خواهند کرد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد بازی فینال یک مسابقه 2میلیون دلاری برای پرسپولیس خواهد بود اما اینطور نیست و این بازی حداقل یک تا 2میلیون دلار سود جانبی نادیده گرفته شده هم برای قرمزها به همراه دارد که واقعا عصای دست این تیم خواهد شد.

آنچه هم‌اکنون کمتر کسی به آن توجه دارد، پاداش سرشار فیفا به تیم‌های حاضر در جام‌جهانی باشگاه‌هاست؛ مسابقاتی که سرخپوشان می‌توانند با قهرمانی در آسیا مجوز حضور در آن را کسب کنند. جام‌جهانی باشگاه‌های 2018، آذرماه امسال در امارات برگزار خواهد شد. این مسابقات 5شرکت‌کنده قطعی دارد. رئال‌مادرید و گوادالاخارای مکزیک به‌عنوان قهرمانان اروپا و آمریکای مرکزی در کنار قهرمانان آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی که تا 2‌ماه آینده مشخص خواهند شد، 5شرکت‌کننده قطعی در این تورنمنت هستند. تیم ششم هم از دل برگزاری یک بازی پلی‌آف بین‌ العین امارات به‌عنوان سهمیه کشور میزبان و ولینگتون به‌عنوان قهرمان اقیانوسیه مشخص خواهد شد. بنابراین اگر پرسپولیس قهرمان آسیا شود، سهمیه قطعی حضور در جام‌جهانی باشگاه‌ها را تصاحب خواهد کرد. طبق قرعه‌کشی انجام‌شده، آنها در یک‌چهارم نهایی با گوادالاخارا بازی خواهند کرد و درصورت پیروزی برابر این تیم، در نیمه‌نهایی به مصاف رئال مادرید افسانه‌ای می‌روند.

اینجاست که بحث شیرین پاداش‌ها پیش می‌آید. طبق قوانین فیفا، قهرمان جام‌جهانی باشگاه‌ها 5میلیون دلار دریافت می‌کند، پاداش نایب‌قهرمانی 4میلیون دلار است و تیم‌های سوم تا ششم هم به‌ترتیب 5/2، 2، 5/1و یک میلیون دلار جایزه خواهند گرفت. جالب اینجاست که حتی تیم هفتم یا حذف‌شده در پلی‌آف هم دست خالی مسابقات را ترک نمی‌کند و 500هزار دلار پاداش می‌گیرد! بنابراین روشن است که پرسپولیس با قهرمانی در آسیا و حضور در جام‌جهانی باشگاه‌ها، حداقل دریافت پاداش یک میلیون دلاری تیم آخر را قطعی می‌کند. آنها اگر به نماینده مکزیک ببازند، یک مسابقه دیگر برای تعیین تیم پنجم یا ششم خواهند داشت که این مسابقه احتمالا برابر العین یا قهرمان آفریقا خواهد بود. اگر پرسپولیس آن بازی را ببرد و پنجم شود، 500هزار دلار به درآمدش افزوده خواهد شد. حالت شیرین‌تر هم این است که پرسپولیس در یک‌چهارم نهایی گوادالاخارا را شکست بدهد و پاداش حداقل 2میلیون دلاری تیم چهارم را تضمین کند. در این صورت نماینده ایران باید با رئال مادرید بازی کند. درصورت شکست برابر رئال هم پرسپولیس شانس حضور در رده‌بندی و تلاش برای کسب جایزه 5/2میلیون دلاری را خواهد داشت. بنابراین می‌بینید که بازی با کاشیما و قهرمانی آسیا، غیر از4میلیون دلار AFC، یک ارزش نهفته یک تا 5/2میلیون دلاری هم برای پرسپولیس دارد که می‌تواند معادلات اقتصادی این باشگاه را زیر و رو کند. حالا با جدیت بسیار بیشتری می‌توان گفت نبرد با کاشیما، مهم‌ترین بازی تاریخ پرسپولیس از جهات مختلف است.

این خبر را به اشتراک بگذارید