• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3609
+
-

آغاز ثبت‌نام متقاضیان وام اشتغال روستایی از امروز

اشتغال روستایی
آغاز ثبت‌نام متقاضیان وام اشتغال روستایی از امروز

ایجاد اشتغال روستایی موضوع درخواستی بود که دولت برای برداشت 1.5میلیارد دلار (معادل 12هزار میلیارد تومان) از منابع صندوق توسعه ملی ارائه کرده بود که پس از طی مراحل قانونی، مورد موافقت مجلس نیز قرار گرفت و اینک، آنگونه که معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار می‌گوید، قرار است از امروز با آغاز ثبت‌نام متقاضیان وام اشتغال روستایی در سامانه کارا، پروسه پرداخت تسهیلات از این محل برای ایجاد اشتغال روستایی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش همشهری، عیسی منصوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تصریح کرد: همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران روستایی از امروز (دوشنبه) می‌توانند برای معرفی طرح‌های خود در سامانه کارا به نشانی WWW.KARA.MCLS.GOV.IR مراجعه و ثبت‌نام کنند و پس از تأیید طرح‌هایی که ارائه کرده‌اند، در پروسه دریافت تسهیلات قرار گیرند. منصوری همچنین از پیش‌بینی ایجاد ۹۵۱ هزار فرصت شغلی در جریان اجرای طرح اشتغال فراگیر خبر داد و گفت: با استفاده از مشوق‌های بیمه‌ای، به‌دنبال ایجاد تمایل بیشتر برای ایجاد اشتغال هستیم ضمن اینکه بانک مرکزی نیز ۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح اشتغال فراگیر اختصاص داده است.به گفته او، از کل 951هزار فرصت شغلی مدنظر دولت، ۶۵۰هزار شغل در رشته‌های پراشتغال ایجاد خواهد شد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار همچنین با اشاره به آغاز اجرای طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی از تیرماه 96، گفت: اجرای این طرح، خلأ انطباق میان تحصیلات دانش‌آموختگان با نیاز بازار کار را در کوتاه‌مدت حل می‌کند و بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد ۷۵ تا ۸۰ درصد از کسانی که دوره کارورزی را طی کرده باشند در همان بنگاه و واحدی که آموزش دیده‌اند، مشغول کار می‌شوند.

در بخش دیگری از این برنامه، حسن طایی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد علامه نیز اظهار کرد: در جریان طرح کارورزی، فارغ‌التحصیل جذب شده به بنگاه تلاش می‌کند تا مفهوم جدیدی از کسب و کار را در ذهن خود ایجاد کند و دیگر به‌کار در شرکت‌های کوچک فکر نمی‌کند بلکه یک گام برتر و بلندتر را برای تأسیس کسب‌وکارهای نوپا یا استارت‌آپ‌ها برخواهد داشت.

طایی ادامه داد: این فرد در وظایف جدید و نوظهوری مشارکت می‌کند که شبکه‌ای از مشاغل را به‌وجود می‌آورد و حتی کارورز می‌تواند از حالت دانش‌آموختگی صرف خارج‌شده و به‌جایی برسد که یک مدیر باشد. این کارشناس حوزه اشتغال، با اشاره به اینکه سابقه اجرای طرح کارورزی به دهه ۸۰ برمی‌گردد، اظهار کرد: بیش از ۹۷درصد کسانی که در این طرح شرکت کرده‌اند، شاغلان موفقی بوده و مشاغل مولدی به‌وجود آورده‌اند. به گفته طایی، براساس اطلاعاتی که وزارت کار از ردگیری کارورزان به‌دست آورده، افرادی که وارد این طرح شده‌اند، به‌سرعت جذب بازار کار شده و کسب‌وکارهای جدید و کوچکی به‌وجود آورده‌اند.

223هزار نفر بیمه بیکاری می‌گیرند

کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار می‌گوید: در کشور 223هزار نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که 53هزار نفر از آنها در استان تهران هستند. به گزارش تسنیم، او تأکید می‌کند: باید مراقبت کنیم تا کسی ناحق از این خدمات استفاده نکند چراکه بیمه بیکاری باید فقط به کسانی تعلق گیرد که واقعاً بیکار باشند و اجازه نداریم این هزینه‌ها را به افراد شاغل بدهیم. مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مشکلات بنگاه‌های اقتصادی، فقط مسائل کارگری نیست و حل آن نیازمند مشارکت همه دستگاه‌هاست، اظهار می‌کند: مسئولان برای حمایت از مشاغل باید با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در شهرستان‌ها نیز پیگیری جدی داشته باشند تا بررسی امور با سرعت و دقت صورت گیرد. یاوری تصریح می‌کند: در سال گذشته 59هزار واحد برای دریافت تسهیلات تولید ثبت‌نام کردند و 25هزار واحد از آنها به بانک‌ها معرفی شدند که 17هزار میلیارد تومان تسهیلات به آنها پرداخت شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید