• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3558
+
-

ترامپ به‌دنبال قوانین سختگیرانه آزادی بیان

دونالدترامپ
ترامپ به‌دنبال قوانین سختگیرانه آزادی بیان

با گذشت 3روز از آغاز فروش کتاب «آتش و خشم»، دونالد ترامپ ضمن انتقاد از قوانین محدود‌کننده «تهمت و افترا» در آمریکا اعلام کرد تصویب قوانین سختگیرانه در زمینه آزادی بیان را پیگیری خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا کتاب جنجالی «مایکل وولف» که به افشای پشت‌صحنه قدرت و سیاست در کاخ سفید می‌پردازد را «داستان‌پردازی» خواند و گفت: «اگر قوانین سفت و سختی در آمریکا برای جلوگیری از تهمت و افترا داشتیم، هرگز چنین کتاب‌هایی منتشر نمی‌شد.» این کتاب که به مرور حدود 10‌ماه حضور ترامپ در کاخ سفید می‌پردازد، روز جمعه وارد بازار شد و کاخ سفید و آمریکا را به لرزه درآورد. این کتاب روایت رویدادها و گفت‌ و شنودهای روزمره در کاخ سفید است و سلامت روان دونالد ترامپ را زیر سؤال می‌برد؛ موضوعی که طی روزهای گذشته فضای سیاسی آمریکا را با جنجال جدیدی روبه‌رو کرده است.

براساس آنچه درکتاب وولف آمده، نزدیک‌ترین چهره‌ها به ترامپ در کاخ سفید ازجمله استیو بنن - استراتژیست اخراجی کاخ سفید - رئیس‌جمهور آمریکا را ناتوان در انجام وظایفش می‌دانند و حتی برخی از آنها ترامپ را «کودن» و «ابله» لقب داده‌اند. ترامپ ساعاتی پس از ورود کتاب به بازار در سلسله‌ پست‌های توئیتری این ادعاها را رد کرد و گفت: «من نه‌تنها باهوش هستم؛ باید بگویم نابغه‌ام.» ترامپ در پستی دیگر دوباره به هوش و ذکاوتش تأکید کرد و نوشت: «دو دارایی مهم من ثبات روانی و هوش سرشار من بوده است.» ترامپ البته خاطره رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را هم زنده کرد و طبق معمول هیلاری کلینتون را «کلاهبردار» لقب داد و نوشت: «کلینتون کلاهبردار هم قبلا از این کارت‌ استفاده کرده بود اما همانطور که همه می‌دانند به قعر جهنم رفت.»

کتاب آتش و خشم در همان ساعات اولیه آغاز فروش‌اش به پرفروش‌ترین کتاب آمازون تبدیل شد. بسیاری از مردم از شب قبل یعنی زمانی که متوجه شدند کتاب قرار است 4 روز پیش از موعد مقرر وارد بازار شود بیرون کتابفروشی‌ها صف کشیده بودند. در واشنگتن، برخی در سرمای منفی 3درجه منتظر باز شدند کتاب‌فروشی‌ها ماندند.

ترامپ که به همراه سران حزب جمهوریخواه و اعضای کابینه در اقامتگاه رئیس‌جمهور آمریکا در کمپ دیوید به سر می‌برد، دیروز در کنفرانسی خبری با خبرنگاران و رسانه‌ها سخن می‌گفت. او در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که از او پرسید چه لزومی داشت در توئیتر در مورد «سلامت روانی‌اش» توضیح دهد گفت: «به خاطر اینکه در بهترین دانشگاه درس خوانده‌ام و همیشه دانش‌آموز خوبی بوده‌ام.» او در تکمیل توضیحاتش درباره روند پیشرفت‌هایش گفت: «از دانشکده که بیرون آمدم میلیاردها دلار پول درآوردم و یکی از سرشناس‌ترین تاجران آمریکا شدم؛ به یکی از معروف‌ترین ستاره‌های تلویزیون تبدیل شدم و در نخستین تلاشم برای ریاست‌جمهوری، پیروز میدان شدم.»

حضور ترامپ و اطرافیانش در کمپ‌دیوید در چارچوب نشستی 2روزه برای بررسی وضعیت این حزب در کنگره و بررسی برنامه‌های کاری دولت آمریکا در سال 2018برگزار شده؛ سالی که ترامپ می‌گوید دولتش کاملا برای ورود به آن آماده است.

هر نماینده کنگره؛ یک کتاب

تام استیر، یکی از ثروتمندان آمریکایی و از فعالان حزب دمکرات، دیروز کتاب «آتش و خشم» را به تعداد نمایندگان کنگره، یعنی 535نفر، خریداری کرد و گفت که طی روزهای آینده این کتاب‌ها را به‌دست نمایندگان می‌رساند. او امیدوار است این کتاب بر نگاه نمایندگان کنگره نسبت به دونالد ترامپ تأثیرگذار باشد. استیر کارزاری برای استیضاح ترامپ به راه انداخته و تاکنون بیش از 20میلیون دلار برای آن هزینه کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید