• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 آبان 1397
کد مطلب : 35520
+
-

اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش در حاشیه

اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش در حاشیه


وزارت آموزش و پرورش نتایج بررسی صلاحیت‌های عمومی (گزینش) پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون استخدام پیمانی این وزارتخانه را اعلام کرد؛ این پذیرفته‌شدگان که 17هزار نفر هستند در تیرماه امسال در آزمون استخدامی شرکت کرده بودند که قرار است جایگزین معلمان بازنشسته در شهرهای مختلف کشور شوند.

آنطور که معاون برنامه‌ریزی آموزش منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش به همشهری گفت، این استخدام، کمبود معلم در سال تحصیلی جاری را برطرف نمی‌کند و تازه این افراد از امروز برای مهارت‌آموزی به دانشگاه فرهنگیان معرفی می‌شوند. «پذیرفته‌شدگان باید 2نیمسال آموزشی، دوره‌های تربیت دبیری ببینند و سپس در سال تحصیلی99-98 می‌توانند سر کلاس‌های درس حاضر شوند.»

فریبرز حمیدی ادامه داد: «این افراد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مختلف کشورند که در آزمون استخدامی شرکت کرده و با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان متفاوت هستند که هر سال از طریق آزمون سراسری پذیرفته می‌شوند.»

اما اعلام نتایج نهایی این آزمون باعث اعتراض بسیاری از پذیرفته‌شدگان برتر مرحله اولیه آزمون شد. 223هزار داوطلب در آزمونی که 15تیرماه برای جذب نیرو در آموزش و پرورش برگزار شد شرکت کرده بودند که نتایج اولیه آن 2‌ماه بعد در 26شهریور‌ماه اعلام شد و دارندگان رتبه‌های برتر برای بررسی صلاحیت‌های عمومی به هیأت‌های گزینش معرفی شدند.

حالا اما بسیاری از دواطلبان نسبت به نتایج هیأت گزینش اعتراض دارند و حتی روبه‌روی مجلس نیز تجمع کرده‌اند. آنطور که آنها می‌گویند مصاحبه از آنان سلیقه‌ای انجام شده‌است؛ در این میان علاوه بر افرادی که با رتبه‌های خوب موفق به قبولی در این آزمون نشده‌اند، برخی نیز در رشته‌های نامرتبط قبول شده‌اند. درمجموع حدود ۵هزار نفر از داوطلبان در این آزمون رد شده‌اند، ضمن اینکه در دفترچه آزمون مذکور ۷۰درصد پذیرش مربوط به ظرفیت آزاد و ۳۰درصد مربوط به سهمیه‌داران است، اما بیش از ظرفیت ارائه‌شده از سهمیه‌داران پذیرش شده است.
یکی دیگر از مباحث مورد اشاره معترضان این است که «حدود 4200ظرفیت خالی وجود دارد. پس چرا از داوطلبانی که رتبه‌های خوب دارند و نفرات برتر استان‌های خود شده‌اند برای این ظرفیت‌های خالی استفاده نمی‌کنند؟»

رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش به‌طور صریح اعتراض‌های داوطلبان را رد کرد و گفت: مصاحبه‌های حضوری استاندارد است؛ چراکه تیم دقیق و کارکشته‌ای برای این کار تشکیل داده‌ایم که با معیارهای یک مصاحبه علمی و عقیدتی آشنا هستند.

اسفندیار چهاربند با بیان اینکه اعتراض به مصاحبه‌ها پذیرفته شده نیست و امکان بازبینی وجود ندارد، افزود: امتیازها به‌طور دقیقی از سوی هیأت گزینش داده شده و مبنای ما هم همان است و غیر آن نخواهد بود؛ بنابراین پذیرفته‌شدگان در مرحله گزینش پس از طی کردن مراحل ابتدایی ثبت‌نام هرچه سریع‌تر برای شرکت در کلاس‌های مهارت‌آموزی به دانشگاه فرهنگیان مراجعه کنند.

اما اعتراض به نتایج آزمون به حدی بود که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز وارد موضوع شد و از مسئولان آموزش و پرورش پاسخ خواست. محمود نگهبان سلامی از اعضای این کمیسیون در این‌باره به ایلنا گفت: داوطلبان معترضی که به من مراجعه کردند، رتبه زیر هزار داشتند اما در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته نشده بودند، این در حالی است که به لحاظ علمی مصاحبه خوبی هم ارائه کرده بودند. متأسفانه در حق برخی از داوطلبان با وجود داشتن رتبه کتبی و مصاحبه خوب اجحاف شده است. وی ادامه داد: از وزیر آموزش و پرورش و سازمان سنجش و نهادهای مربوطه که در این زمینه دخیل هستند، برای حل این مشکل دعوت می‌کنیم. حتی اگر لازم باشد، کمیته‌ای را تشکیل می‌دهیم تا اگر حقی از کسی اجحاف شده، به او بازگردانده شود؛ همچنین اینکه چرا حدود 4200ظرفیت را خالی نگه داشته‌اند و بیش از ظرفیت ایثارگران نیرو جذب کرده‌اند، باید دقیق بررسی شود. حالا باید در ادامه دید که مجلس و وزارت آموزش و پرورش چه تصمیمی درباره نتایج اعلام‌شده آزمون استخدامی آموزش و پرورش خواهند گرفت و تکلیف پذیرفته‌شدگان مرحله اول چه خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید