• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 35000
+
-

تاج‌زاده: پرچمدار عبور از روحانی نمی‌شویم

دریچه
تاج‌زاده: پرچمدار عبور از روحانی نمی‌شویم

مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی که با سایت جماران داشته به تحلیل وضعیت دولت روحانی پرداخته و گفته است: من نه معتقد به سکوت اصلاح‌طلبان درباره عملکرد روحانی هستم و نه به عبور از او معتقدم، بلکه به حمایت انتقادی از آقای روحانی باور دارم.
بخش‌هایی از مهم‌ترین اظهارات تاج‌زاده را بخوانید:

   اصلاح‌طلبان باید در راهبردهای خود تجدیدنظر کنند. علت آن است که اوضاع و احوال جامعه و جهان به‌ویژه پس از دی‌ماه ۹۶ عوض شده است و ما شاهد آرایش تازه‌ای در نیروهای سیاسی هستیم که بی‌سابقه است.

   اصلاح‌طلبان با براندازان در راه‌حل، مرزبندی و اختلاف دارند. علت آن روشن است؛ در جمهوری اسلامی برخلاف نظام‌های فاقد پشتوانه مردمی که با انجام چند تظاهرات سرنگون می‌شوند، چنین وضعیتی متصور نیست.

   به براندازان می‌گوییم حتی اگر بتوانید ایران و یکپارچگی آن را حفظ کنید و به مردم آزادی بدهید تا خود حق انتخاب آزاد داشته باشند، تازه شبیه کشورهایی نظیر عراق و افغانستان بعد از سرنگونی صدام و طالبان می‌شویم.

  فسادی که امروز با آن روبه‌رو هستیم به هیچ عنوان با گذشته قابل قیاس نیست. ما در دوره اصلاحات مفتخریم که کارنامه درخشانی در امر سلامت داریم. البته به‌نظر من دولت مهندس موسوی از این جهت وضع بهتری نسبت به دوره اصلاحات داشت.

  در دولت آقای احمدی‌نژاد به دلایل مختلفی چون بی‌اعتقادی به حاکمیت قانون و حرکت براساس برنامه، بسته‌شدن فضای سیاسی و اطلاع‌رسانی و نیز تحریم نفتی و بانکی و اینکه برای دورزدنش مجبور شدند به امثال بابک زنجانی متوسل شوند، فساد گسترش بی‌سابقه یافت.

  با وجودی‌که آقای روحانی نامزد اصلاح‌طلبان نبوده اما با تمام توان از وی حمایت کرده‌ایم، چراکه حداقل فرق آقای روحانی با سایر نامزدها در این است که نمی‌گذارد کشور درگیر جنگ جدیدی شود.

   انتقاد من به آقای روحانی این است که اولا می‌بایست با تمهیدات قبلی می‌کوشید مانع خروج ترامپ از برجام شود، دوم اینکه می‌دانست آمریکا به‌احتمال زیاد از برجام خارج می‌شود، پس باید پیش‌بینی‌های لازم را می‌کرد تا وضعیت اقتصادی به‌ اینجا نرسد.

   تجربه ثابت کرده هرگاه حکومت از یکدستی خارج شده، امکان نفس‌کشیدن و بهبود امور و حل مشکلات حتی در سیاست خارجی افزایش یافته است. نمونه بارز آن 2 دولت اصلاحات و دولت اول آقای روحانی است.

   ما در دوره آقای هاشمی حاضر نشدیم پرچمدار عبور از وی شویم. در دوره آقای خاتمی نیز چنین راهبردی را تأیید نکردیم. امروز هم پرچمدار عبور از روحانی نخواهیم شد، اما این اصلا بدان معنا نیست که به آقای روحانی انتقاد وارد نباشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید