نسبت آلودگی هوا و خودروهای غیراستاندارد
روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم سیدمحمدرضا فاطمی، کارشناس محیطزیست به واکاوی دلایل آلودگی هوای تهران پرداخته است؛ نویسنده افزایش بیرویه خودروهای غیراستاندارد را عامل اصلی آلودگیهوا در تمام شهرهای ایران دانسته و مینویسد: «بسیاری از خودروهای ترددکننده در سطح شهرها ساخت داخل هستند، سیستم احتراق استاندارد ندارند و موجب آلودگی هوا میشوند. از سوی دیگر موتور این خودروها نیز میزان حرارت هوای شهرها را بالا برده و آلودگی و گرمای مضاعف ایجاد کردهاند.» فاطمی بهدستهای پشت پرده اقتصاد کشور اشاره کرده که اجازه تحول در صنعت خودرو و برداشتن عوارضخودرو را نمیدهند. در بخشی از این نوشته آمده است: «نوسازی خودروهایفرسوده، دردی از مشکل آلودگیشهرها دوا نمیکند. راهحل آن واردات خودروهای باکیفیت و ارزان به کشور و لغو کامل عوارض ورود خودروها توسط دولت است که میتواند برای خودروهای کوچک با مصرف بسیار کم انجام شود.»
اختلاف نظر رئیسجمهور و وزیر درباره بازآفرینی شهری
روزنامه «تعادل» در گزارشی با اشاره به استعفای وزیر راه و شهرسازی، از اختلاف دیدگاههای وی با رئیسجمهور درباره بازآفرینی شهری پرده برداشته است؛ بنابر این گزارش، آخوندی در طرح بازآفرینی شهری بهدنبال این بود که نوسازی بافتهای فرسوده بهصورت یک فرایند اجتماعی و با مشارکت گسترده ساکنان محله و بدون تخریب محله و بافت قدیمی انجام شود نه اینکه ناگهان دولت بهصورت مستقیم دخالت کرده و کل محله را تخلیه و پس از نوسازی واحدهای مسکونی، خواستار بازگشت ساکنان محل شود، چراکه در این صورت دیگر نه از ساکنان قبلی آن خبری هست و نه از هویت محله. تعادل درباره نظر مخالف روحانی پیرامون بازآفرینی شهری میافزاید: برخلاف او، روحانی نظر دیگری دارد. مهرماه سال گذشته بود که رئیسجمهور به شهرداری تهران مجوز داد در بافت فرسوده پروانه احداث برج و بلندمرتبه صادر کند. این در حالی بود که شورایعالی شهرسازی و معماری به ریاست عباس آخوندی، پیش از ابلاغ این دستور رئیسجمهور، هرگونه بلندمرتبهسازی در تهران را ممنوع کرده بود.
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب :
34940
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/7z61
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved