• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3464
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی | روزنامه‌نگار:

بخشی از شعر هوشنگ ابتهاج (سایه) درباره محمدرضا لطفی

شعر من با مدد ساز تو آوازی داشت کی بود باز که شوری به جهان در فکنم بی تو آری غزل «سایه» ندارد «لطفی» باز راهی بزن ای دوست که آهی بزنم

محمدرضا لطفی، موسیقیدان نوازنده تار  (۱۷ دی ۱۳۲۵ در گرگان ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ در تهران)

خداحافظی با فیلمبردار سینمای خیابانی

جمشید الوندی 2 روز پیش که غریبانه از دنیا رفت، یکی از مهم‌ترین فیلمبرداران سینمای ایران بود؛ فیلمبرداری که البته آن‌قدر بی‌ادعا و بی‌حاشیه بود که هیچ‌وقت به درستی قدر ندید. میان بیش از 70 فیلمی که الوندی فیلمبرداری‌اش را برعهده گرفت 2فیلم مهم سینمای خیابانی دهه50، جلوه و درخششی خاص دارند: «صبح روز چهارم» (کامران شیردل1351) و «تنگنا» (امیرنادری 1352).

تبحر الوندی در گرفتن نماهای متحرک و دوربین روی دست به خلق تصاویری تکان‌دهنده و موثر از 2درام اجتماعی سال‌های دور منجر شد. میان کارهای پس از انقلاب این فیلمبردار هم باید به «کانی مانگا» (سیف‌الله داد 1367) و «شب‌های روشن» (فرزاد مؤتمن 1382) اشاره کرد. در کانی‌مانگا توانایی الوندی در فیلمبرداری سکانس‌های پرتحرک و اکشن نمایان بود و شب‌های روشن نشان از توانایی‌هایی داشت که قبلا کسی در الوندی کشف نکرده بود. تصاویر این عاشقانه آرام به آثار کلاسیک اروپای شرقی پهلو می‌زد و نشان می‌داد که پشت دوربین نه یک تکنیسین که هنرمندی خلاق ایستاده است.

3116 پناهجو جان خود را در مدیترانه از دست دادند

در سال2017، تعداد پناهجویانی که جان خود را در راه مهاجرت به اروپا در مدیترانه از دست دادند، کاهش داشته است. براساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، یک سال قبل از آن یعنی در سال2016 میلادی، 5هزار و 140پناهجو در آب‌های مدیترانه جان خود را از دست دادند.

کانادا، سردتر از مریخ

سرمای شدید تاریخی در آمریکا و کانادا، زندگی مردم را مختل کرده است و انتظار می‌رود در ادامه، شرایط حتی بدتر هم شود. به گزارش بی‌بی‌سی، سواحل شرقی آمریکای شمالی، یکی از عجیب‌ترین زمستان‌ها را در دهه‌های اخیر تجربه می‌کند. دمای هوا در برخی نقاط 29- ثبت شده و باد شدید، احساس واقعی دما را تا 67- هم پایین برده است. این یعنی دمای هوا در کانادا، حتی از دمای کره مریخ (در طول روز) هم پایین‌تر است. چند روز قبل از این، پدیده‌های آب و هوایی موسوم به «بمب سایکلون» باعث شد تا بارش شدیدی در همین مناطق روی دهد. در برخی مناطق، سرما چنان شدید بوده که آب رودخانه‌ها یخ زده است. این هوای خشن، تا حالا باعث مرگ 19نفر شده است. سرمای شدید نه‌تنها زندگی مردم، ‌که زندگی حیوانات را هم با مشکل مواجه کرده است. در منطقه نیوانگلند (شمال شرق آمریکا) حیوانات خونسرد مانند ایگواناها از درختان به زمین می‌افتند و مردم عملا می‌گویند که باران ایگوانا بر سرشان می‌بارد. زیست‌شناسان گفته‌اند با گرم‌شدن هوا، این حیوانات هم از این حال خارج خواهند شد و حرکت خواهند کرد. در جریان پدیده بمب سایکلون، هوا چنان سرد شد که کوسه‌ها در سواحل ماساچوست به‌خاطر سرما جان خود را از دست دادند و آبشار معروف نیاگارا در کانادا کاملا یخ زد.

67 - درجه سانتی گراد احساس واقعی دما در برخی نقاط کانادا

این خبر را به اشتراک بگذارید