• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34374
+
-

10مرد جنگی

10مرد جنگی

مسابقات جهانی کشتی آزاد و فرنگی قرار است از 28مهر تا 6آبان‌ماه در سالن اسپرت‌هال‌بوک شهر بوداپست مجارستان برگزار شود. آزادکاران در مسابقات جهانی فرانسه 2017 عملکرد ضعیفی داشتند و با کسب تک مدال حسن یزدانی در رتبه نهم دنیا قرار گرفتند. مسابقات جهانی مجارستان را برای آزادکاران می‌توان یک میدان حیثیتی تلقی کرد چراکه آنها قصد دارند ثابت کنند هنوز هم جز قدرت‌های کشتی دنیا هستند و سال گذشته بر حسب اتفاقات از سکوی جهانی بازمانده‌اند.

    حرکت رو به جلوی اطری 
حسن رحیمی پس از کسب مدال برنز المپیک ریو پای مصدومش را به تیغ جراحان سپرد تا مصدومیت کهنه‌اش را درمان کند. جایگزین رحیمی در وزن اول رضا اطری بود که سال‌ها پشت سر رحیمی مانده بود. او در مسابقات انتخابی تیم ملی تمام رقبایش را شکست داد و راهی مسابقات جهانی فرانسه2017 شد. اطری در پاریس کاری از پیش نبرد و از گردونه مسابقات کنار رفت تا بیش از پیش خلأ رحیمی حس شود. رضا اطری در مسابقات انتخابی تیم ملی بار دیگر تمام رقبایش را شکست داد و به‌عنوان نفر اول مسابقات انتخابی به اردو دعوت شد. او در بازی‌های آسیایی جاکارتا نیز ملی‌پوش ایران بود که توانست با کشتی‌های خوب و حساب شده در بین سبک وزن‌های مطرح آسیا مدال برنز را کسب کند. مدالی که شاید دلیل اعتماد دوباره کادر فنی بود تا بار دیگر دو‌بنده تیم ملی در وزن 57کیلوگرم را به رضا اطری بدهند.

    3جوان مدعی 
شرایط کشتی ایران در اوزان 61، 65 و 70کیلوگرم برای مسابقات جهانی متفاوت از سال‌های پیش است. کادر فنی تصمیم گرفت در این اوزان به جوانانی میدان دهد که 2 تن از آنها در مسابقات انتخابی نتوانستند عنوان قهرمانی را کسب کنند و اتفاقا نخستین حضور آنها در مسابقات جهانی بزرگسالان قلمداد می‌شود. در وزن 61کیلوگرم محمدباقر یخکشی در مسابقات انتخابی با عملکرد قابل‌قبولی که داشت توانست رضایت کادر فنی را جلب کند و ملی‌پوش ایران در بوداپست باشد. تنها مسئله‌ای که در مورد او می‌تواند نگران‌کننده باشد عدم‌تجربه کافی است. در وزن 65 کیلوگرم امیر حسین مقصودی دارنده مدال طلای نوجوان جهان که چندی پیش موفق شد مدال نقره مسابقات جوانان جهان را کسب کند ملی‌پوش ایران در بوداپست خواهد بود. مقصودی در بین مدعیان این وزن کار سختی در پیش خواهد داشت و باید منتظر ماند و دید چه نتیجه‌ای را رقم خواهد زد. در مسابقات انتخابی تیم ملی حسن مرادقلی در وزن 65کیلوگرم توانست عنوان نخست را کسب کند که با تشخیص کادر فنی کنار گذاشته شد تا نماینده این وزن مقصودی جوان شود. پس از خداحافظی میثم نصیری از تیم ملی، کادر فنی یونس امامی را که در مسابقات انتخابی تیم ملی در وزن 65کیلوگرم شرکت کرده بود به یک وزن بالاتر آورد تا در این وزن یک جوان دیگر نماینده ایران در مسابقات جهانی باشد.
 
  مدال‌داران سابق
 مصطفی حسین‌خانی دارنده مدال برنز جهان در وزن 74کیلوگرم نماینده ایران در مسابقات جهانی مجارستان خواهد بود. حسین‌خانی در مسابقات انتخابی تیم ملی برای مسابقات جهانی 2017 مقابل سعید داداش‌پور شکست خورد ولی در نهایت با تشخیص کادر فنی راهی پاریس شد ولی نتوانست جواب اعتماد کادر فنی را بدهد و از رسیدن به مدال باز ماند. حسین‌خانی در مسابقه انتخابی تیم ملی انتقام شکست سال گذشته را از داداش‌پور گرفت و توانست عنوان قهرمانی را کسب کند. او در بازی‌های آسیایی جاکارتا هم نماینده ایران بود که از رسیدن به مدال بازماند. وزن 79کیلوگرم از دیگر وزن‌هایی است که کادر فنی تشخیص داد نفر اول انتخابی تیم ملی(امید حسن‌تبار) کنار گذاشته شود تا عزت اکبری نماینده ایران در مسابقات جهانی باشد. اکبری دارنده مدال نقره جهان در سال 2013 است و رسیدن به مدال در مسابقات جهانی 2018 برای او دور از دسترس نیست.
 
  خیال راحت کشتی‌ دوستان 
تنها وزنی که خیال کشتی‌ دوستان از کسب مدال در آن راحت است 86کیلوگرم است؛ جایی که حسن یزدانی با عناوین قهرمانی جهان و المپیک حضور دارد. یزدانی در مسابقه انتخابی تیم ملی بدون هیچ عذر و بهانه‌ای شرکت کرد و تمامی رقبایش را به‌راحتی شکست داد تا برای کسب سومین مدال جهانی خود راهی بوداپست شود. تمام رقبا می‌توانند برای یزدانی خطرناک باشند ولی مصاف او با دیوید تیلور آمریکایی که یک‌بار موفق شده یزدانی را در مسابقات جام‌جهانی شکست دهد دیدنی خواهد بود. اوج انتقادات به کادر فنی با معرفی ملی‌پوش وزن 92کیلوگرم صورت گرفت؛ جایی که کادر فنی تصمیم گرفت محمدجواد ابراهیمی را کنار بگذارد و علیرضا کریمی را به‌عنوان ملی‌پوش این وزن معرفی کند. ابراهیمی در 2 مصاف رودررو موفق شد کریمی را شکست دهد ولی به‌دلایلی کادر فنی کریمی را به ابراهیمی ترجیح داد.
 
  ابهام بزرگ در یک انتخاب 
مجتبی گلیج دارنده مدال طلای امیدهای جهان در وزن 97کیلوگرم نماینده ایران است. گلیج در مسابقات انتخابی مقابل علیرضا گودرزی کشتی‌گیر کهنه‌کار تهرانی 2 مرتبه شکست خورد ولی حضور آنها در تورنمنت‌های برون‌مرزی سبب شد کادر فنی گلیج را به‌عنوان ملی‌پوش ایران در این وزن معرفی کند. در دسته فوق‌سنگین پرویز هادی نماینده ایران خواهد بود که در بازی‌های آسیایی جاکارتا موفق شد مدال طلا را کسب کند. هادی پیش‌تر در مسابقات جهانی 2015 نماینده ایران بوده است و برای شرکت در مسابقات جهانی 2018 و کسب مدال به هیچ‌وجه کم‌تجربه نیست و می‌تواند یک از شانس‌های مدال ایران در 
بوداپست باشد.

 پرویز پرستویی: از کودکی عاشق کشتی بودم 

پرویز پرستویی -بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون- صبح روز گذشته با حضور در خانه کشتی عبدالله موحد ضمن دیدار با فرنگی‌کاران و آزادکاران اعزامی به رقابت‌های جهانی مجارستان، ساعاتی از نزدیک به تماشای تمرین ملی‌پوشان نشست.
پرویز پرستویی در این دیدار خطاب به ملی‌پوشان گفت: «از کودکی آن‌قدر عاشق کشتی بودم که شاید باورتان نشود از میدان شوش تا ابن‌بابویه شهرری دنبال تابوت جهان‌پهلوان‌تختی پیاده رفتم. یک زمانی کشتی را فقط کشتی‌گیران نگاه می‌کردند اما الان همه مردم آن را دنبال می‌کنند. کشتی الان حرف اول را در ورزش ما می‌زند و دعا می‌کنم که باز هم همچنان برای ما افتخار کسب کنید. همه ما این روزها با مشکلات روبه‌رو هستیم اما باید همیشه بایستیم.
شما برای مملکت و مردم خود رنج و زحمت می‌کشید تا افتخارآفرینی کنید و ما رنج و زحمت شما را می‌بینیم و رنج شما قابل ستایش است و عرق روی صورت شما یک دُر گرانبها برای من است».

این خبر را به اشتراک بگذارید