• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34057
+
-

فرصت مدال بهلول‌زاده برای ژیمناستیک

فرصت مدال بهلول‌زاده برای ژیمناستیک


در میان ناامیدی و ناکامی در ژیمناستیک ایران یکباره رضا بهلول‌زاده- ژیمناستیک‌کار عضو تیم ملی اعزامی به مسابقات المپیک جوانان بوئنس‌آیرس- به مدال برنز رشته خرک رسید.
مدال ارزشمند و تاریخی‌ای که بعد از مدال‌های خناری‌ن‍ژاد و کیخا، سه‌گانه‌ای از مدال را برای ژیمناستیک ایران حداقل در چند دهه اخیر ساخته است. بهلول‌زاده در فینال وسیله خرک حلقه المپیک جوانان با کسب امتیاز ۱۳.۲۴۱ در جایگاه سوم ایستاد.این نخستین حضور ژیمناستیک ایران در المپیک جوانان بود که با مدال همراه شد. نکته مهم ماجراهای ژیمناستیک ایران، اختلاف و فضای نامناسبی است که این رشته ورزشی در یکی دوسال اخیر با آن دست به گریبان است.
بعد از ریاست زهرا اینچه درگاهی در فدراسیون ژیمناستیک بسیاری از مربیان و ورزشکاران مواد مختلف این رشته یا از کار اخراج شدند و یا اینکه در گروه مخالفان فدراسیون قرار گرفتند. اوج فضای مسموم ژیمناستیک در مسابقات آسیایی 2018جاکارتا بود؛ جایی‌که تیم ملی ایران با ورزشکاران موفقی همچون سعیدرضا کیخا و محمدرضا خسرونژاد به مسابقات اعزام شد اما در نهایت در رده هشتم ایستاد. جالب اینکه در دوره‌های گذشته بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ نیز تیم ملی ژیمناستیک هنری ایران در رده هشتم ایستاده بود. همچنین در تمامی 3دوره گذشته ایران 3فینالیست در ماده‌های انفرادی داشته اما در این دوره تنها یک فینالیست داشت.
در چنین شرایط نا‌بسامانی مدال برنز رضا بهلول‌زاده می‌تواند امید به آینده این رشته ورزشی باشد؟ همشهری ورزشی این سؤال را از اسماعیل خرسندل - مربی باسابقه تیم ملی- پرسیده است. او می‌گوید: «مدال رضا بهلول‌زاده در شرایط بدی که ژیمناستیک ایران در آن به‌سر می‌برد می‌تواند امیدی به دل‌ها بیندازد اما این کافی نیست چه آنکه مشکلات بسیار زیادی در ژیمناستیک ایران داریم؛ از تجهیزات گران وارداتی تا ناامیدی ورزشکاران باسابقه و مدال‌آور. ضمن اینکه در فضای کنونی فدراسیون ژیمناستیک به هیچ وجه شرایط کار فراهم نیست. متأسفانه وعده‌های داده شده هیچ‌گاه عملی نشده و از همه مهم‌تر وفاق و همدلی که باید در کار به‌عنوان یک فاکتور اصلی مورد توجه باشد، دیگر وجود ندارد». اسماعیل خرسندل معتقد است که آنچه امروز برای رضا بهلول‌زاده رخ داده ریشه در یک روند در ژیمناستیک دارد؛«باید توجه کنیم که ژیمناستیک ورزشی است که باید از پایه و از سنین پایین، استعدادیابی شود و در رده‌های مختلف سنی کار و تمرین صورت گیرد تا ورزشکار به بار بیاید و به مدال برسد. بر این اساس مدال‌آوری در این رشته ورزشی محصول یک فدراسیون نیست و نباید مصادره شود.
از گذشته‌های دور از زمان آقای درویش‌زاده تا اسبقیان روی این ورزشکاران کار شده است و مربی بهلول‌زاده یعنی آقای جودی هم در کنار او حضور داشته است». این مربی سابق تیم ملی با اشاره به اینکه منتظر مدال بهلول‌زاده در مسابقات المپیک جوانان بودیم گفت: «همانطور که گفتم روند موجود به این سمت می‌رفت که منتظر مدال بهلول‌زاده در مسابقات المپیک بودیم و حتی در بازی‌های آسیایی جاکارتا هم اگر بدشانسی و اتفاقات بدی که رخ داد، اتفاق نمی‌افتاد ما هم می‌توانستیم  به مدال برسیم».
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :