• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 19 مهر 1397
کد مطلب : 33720
+
-

لایحه جامع باغات تهران تا پایان مهر روی میز شورا

باغات
لایحه جامع باغات تهران تا پایان مهر روی میز شورا

22اسفندماه شورای شهر پنجم تهران، نجات باغات تهران را اجرا کرد. مصوبه برج باغ‌ها که در شورای دوم شهر تهران به تصویب رسیده و باعث از بین رفتن بیش از 4هزار هکتار باغ تهران شده‌بود، لغو شد. لغو این مصوبه از 7فروردین‌ماه در شهرداری تهران لازم‌الاجرا شد.
به گزارش همشهری، پس از آن بودکه شهرداری تهران موظف شد تا ظرف 2‌ماه لایحه‌ای جایگزین برای آن ارائه کند تا این لایحه پس از تصویب در شورای شهر به شورای‌عالی شهرسازی ارسال شود.  حالا علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با همشهری از تهیه لایحه جایگزین لغو مصوبه برج‌ باغ‌های تهران از سوی شهرداری خبر داده است. اعطا در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: « این لایحه جامع و کارشناسی که همه جوانب آن بررسی و پیش‌بینی شده است، به‌زودی و ظرف روزهای آینده به شورا ارائه می‌شود.»
آنگونه که سخنگوی شورای شهر گفته، این لایحه تا پایان مهرماه به شورا ارائه می‌شود. علی اعطا با اشاره به دلایل تعویق ارسال این لایحه از سوی شهرداری بیان کرد:« اینکه لایحه هنوز به شورا نیامده این نیست که ابهامی درباره لایحه وجود دارد، بلکه به‌دلیل پیچیدگی‌هایی که در این زمینه وجود داشت، نیاز بود همه جوانب کار از سوی طرفین بحث و بررسی شود که این اقدامات هم‌اکنون انجام شده است.»
او گفت:«‌البته در همان برهه، شهرداری، پیشنهادی که از قبل روی آن کار کرده بود را در مقطع زمانی خرداد و تیرماه به‌طور غیررسمی به شورا ارائه کرد، صرفا برای اینکه نظرات کمیسیون معماری و شهرسازی و کمیسیون محیط‌زیست را در این‌باره بگیرند. اما شورا این پیشنهاد را نپذیرفت، چرا که معتقد بودیم این پیشنهاد شهرداری آنطور که لازم است، باعث حفظ باغات تهران نمی‌شود.»
سخنگوی شورای شهر تهران گفت:«‌ اعضای شورای شهر به‌دنبال این بودند تا لایحه جایگزین شهرداری، علاوه بر حفظ باغات تهران، منافع مالکان را هم حفظ کند و سبب ضرر و زیان آنان نشود؛ بنابراین از آنجا که پیشنهاد شهرداری این موارد را تامین نمی‌کرد، از سوی اعضای شورا رد و قرار شد شهرداری پیشنهاد جدید و جامع‌تری را به شورا ارائه کنند.»
این عضو پارلمان محلی پایتخت همچنین بیان کرد: «زمانی که دکتر پیروز حناچی، معاون جدید شهرسازی شهرداری پس از انتخاب آقای افشانی در معاونت شهرسازی مستقر شدند، با توجه به حساسیت‌هایی که هم شهردار و هم معاون شهرسازی در زمینه باغات داشتند، این کار بلافاصله در دستور قرار گرفت و به جریان افتاد. شورای شهر با معاونت شهرسازی جلسات فشرده و پیچیده‌ای را برگزار کرد که پیشنهاد جدید به لایحه‌ای پخته و قابل‌قبول با کمترین مشکل تبدیل شود. از این رو، شهرداری پس از مدتی کار کارشناسی روی موضوع باغات و بعد از برگزاری جلسات مشترک با شورا متن پخته‌ای را آماده کردند.» اعطا ادامه داد:«‌همچنین قرار شد به موازات پیگیری جوانب این پیشنهاد از سوی شهرداری و شورا، همزمان، شهرداری با وزارت راه و شهر‌سازی‌ و شورای‌عالی شهرسازی هم گفت‌وگوهایی را در این زمینه داشته باشد که وقتی پیشنهاد جدید به شورا رسید و از سوی اعضا تصویب و به شورای‌عالی شهرسازی ارسال شد، فرایندهای لازم، در آنجا هم به سرعت طی شود. اگر هم نسبت به آن نقطه نظری وجود دارد، شهرداری از این نظرات آگاه شود و نقطه نظرات شورای‌عالی شهرسازی را هم تامین کند. سخنگوی شورای شهر تهران  گفت: همه این اقدامات با این هدف صورت گرفت که لایحه نهایی در نهایت با یک وفاق حداکثری تهیه شود و در مراحل تصویب با مشکلی مواجه نشود.»
علی اعطا در پایان سخنانش وجود هرگونه ابهام در لایحه را رد کرد و گفت:«‌موضوع به‌دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد نیازمند بررسی طرف‌های مختلف است. با این لایحه، مالکان دیگر نمی‌توانند مانند گذشته در باغات ساختمان‌های بلندمرتبه بسازند. اما به هر حال، مالکان در این پیشنهاد، امکانی حداقلی برای بارگذاری دارند. بنابراین به ازای امتیازی که از مالکان گرفته می‌شود، امتیازات دیگری پیش‌بینی شده که آنان بتوانند از آن منتفع شوند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید