• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 16 دی 1396
کد مطلب : 3317
+
-

رأی شورای رقابت به عرضه آلومینیوم در بورس‌کالا

شورای رقابت شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم را به عرضه همه محصولات در بورس‌کالا ملزم کرد

بورس‌کالا
رأی شورای رقابت به عرضه آلومینیوم در بورس‌کالا

شورای رقابت در ابلاغیه‌ای که به سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو) ارسال کرده، شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم در ایران را به عرضه همه محصولاتشان در بورس‌کالا ملزم کرد.

به گزارش همشهری، پیش از این تولیدکنندگان آلومینیوم و صنایع پایین‌دستی بر سر نحوه عرضه و پرداخت‌ها، دچار اختلاف نظر بودند که همین موضوع بازار آلومینیوم را با تلاطم‌هایی مواجه کرده بود، حال شورای رقابت در ابلاغیه‌ای اعلام کرد: معامله آلومینیوم فقط در بورس‌کالا مجاز است. به‌نظر می‌رسد با توجه به شفافیت ذاتی معاملات در بورس‌کالا، اختلافات میان تولید‌کنندگان آلومینیوم و صنایع پایین‌دستی برطرف شود.

مهدی کرباسیان، رئیس هیأت عامل ایمیدرو در توضیح دلایل اتخاذ تصمیم شورای رقابت گفت: با توجه به میزان تولید آلومینیوم در ایران و نیاز صنایع پایین‌دستی مانند کابل و ورق‌های آلومینیومی، اختلاف نظر‌هایی در نحوه عرضه وجود داشت؛ بررسی موضوع به شورای رقابت محول شد و این شورا نیز به لزوم خرید و فروش تمام این محصول در بورس‌کالا رأی داد.

ابلاغیه چه می‌گوید

شورای رقابت ابلاغیه اخیر خود را به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ارسال کرده است. در این ابلاغیه با استناد به بند ۵ ماده ۵۸ قانون سیاست‌های کلی اصل۴۴، آمده است: شرکت‌های تولید آلومینیوم شامل المهدی، ایرالکو و هرمزآل موظفند محصولات مورد مصرف بازار داخلی را تنها از طریق بورس‌کالا و متناسب با تقاضای خریداران و طبق پیشنهاد بورس‌کالا انجام دهند. پیش از این شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) محصولات خود را در بورس عرضه می‌کرد، ولی شرکت‌های دیگر تولید‌کننده این کار را انجام نمی‌دادند حال با مصوبه شورای رقابت، میزان عرضه آلومینیوم در بورس‌کالا به حد نیاز تولید داخلی در صنایع پایین‌دستی خواهد رسید.  

سابقه مشکلات بازار آلومینیوم

مهدی کرباسیان، رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به سابقه مشکلات بازار معاملات آلومینیوم افزود: ظرف 2سال اخیر سندیکای آلومینیوم همیشه از تولیدکنندگان شمش آلومینیوم گله‌مند بود، از طرفی تولیدکنندگان شمش هم از نحوه تعامل با خریداران شکایت داشتند اما از این پس با عرضه آلومینیوم در بورس‌کالا تأمین نیازهای تولید داخلی در اولویت قرار می‌گیرد و رابطه میان تولیدکنندگان و خریداران شمش آلومینیوم هم شفاف می‌شود.  به گفته او انتظار داریم با اجرای این ابلاغیه، در نهایت فروشندگان آلومینیوم بابت دریافت نقدینگی و وجوه حاصل از فروش مشکل نداشته باشند و این فرایند را در بستری شفاف انجام دهند.

مشکلی که باید درنظر گرفته شود

رئیس هیأت عامل ایمیدرو در عین حال با اشاره به شرایط تولیدکنندگان تأکید کرد: باید این نکته را درنظر گرفت که تولیدکنندکان شمش آلومینیوم هم نیازهایی دارند و باید کمبود ماده مورد نیاز خود یعنی پودر آلومینیوم را از محل واردات تأمین کنند. به‌عنوان مثال آلومینیوم جاجرم که به ایمیدرو تعلق دارد، با وجود افزایش تولید نسبت به سال قبل و رسیدن به تولید ۲۴۰ هزار تن، نمی‌تواند تمام نیاز خود را از عرضه داخلی آلومینا برطرف کند و به واردات و خرید نقدی محصول نیاز دارد، باید با درنظر گرفتن این موضوع، سازوکار عرضه و پرداخت طوری تنظیم شود که تولید دچار مشکل نشود.

 

حمایت ایمیدرو از تصمیم شورای رقابت

مهدی کرباسیان، رئیس هیأت عامل ایمیدرو با حمایت از تصمیم اخیر شورای رقابت، عرضه همه محصولات صنایع آلومینیوم را در بورس‌کالا، باعث ایجاد شفافیت و سلامت در بازار معاملات این محصول دانست و گفت: در بورس دیگر جایی برای شکایت خریدار و فروشنده باقی نخواهد بود. معاون وزیر صنعت با بیان اینکه ایمیدرو از تصمیم سازمان حمایت استقبال می‌کند، تأکیدکرد: ما مدافع عرضه آلومینیوم در بورس‌کالا هستیم.

البته این نظر منحصر به آلومینیوم نیست، بلکه معتقدیم عرضه هر کالایی در بورس‌کالا، شفافیت اقتصادی و سلامت در معاملات را به‌وجود می‌آورد زیرا سازمان بورس بر روند عرضه و تقاضا در این بازار، نظارت می‌کند و رابطه میان خریدار و فروشنده بسیار شفاف است.

این خبر را به اشتراک بگذارید