• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32939
+
-

بارش‌های پاییزی امسال خشکسالی را فراری می‌دهند؟

چترها را برای پاییز کم‌رمق آماده کنید

پیش‌بینی‌های کارشناس هواشناسی از بارش‌های پاییز 97

نورا عباسی

چند سالی است که آسمان روی خوشی به ایرانی‌ها نشان نمی‌دهد و برخلاف گذشته نه چندان دور وقتی پاییز می‌رسد دیگر خبری از سرما و باران‌های اول پاییز نیست و هیچ‌کس عجله‌ای برای بیرون آوردن چمدان لباس‌های گرم و علم کردن چتر ندارد.

براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، امسال قرار نیست پاییز متفاوت‌‌تر از سال پیش را تجربه کنیم، چه آنکه هوا همچنان گرم‌‌تر از پاییزهای پرخاطره گذشته هست و باران هم با شایدهای بسیار در حد اندکی بیشتر از سال قبل می‌بارد.

احد وظیفه - مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور- در رابطه با وضعیت جوی در پاییز امسال گفت: «براساس آنچه مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند با قطعیت نمی‌توان گفت که وضعیت جوی در 3‌ماه آینده خوب باشد. براساس پیش‌بینی‌ها 3‌ماه آینده، بارش در شرایط نرمال یا گرایش به بیش از نرمال خواهد بود».

این کارشناس هواشناسی با اشاره به این موضوع که براساس مدل‌های عددی که مرکز اروپایی، ‌مرکز تحقیقات آمریکایی و مرکز ملی اقلیم‌شناسی مشهد ارائه کردند، مدل‌ها گرایش به بارش‌هایی بالاتر از میزان نرمال دارد،گفت:«در این میان گرم‌ترشدن هوا باعث می‌شود که با تردید بیشتری نسبت به ریزش‌های جوی صحبت کرد.دمای هوا در حد نیم یا یک درجه گرم‌تر از میانگین بالاتر پیش‌بینی شده است، همین گرم بودن دما، علامت منفی هست که بارش‌های پیش‌بینی  شده تحقق پیدا نکند و خروجی مدل‌های عددی خیلی با واقعیت تطبیق پیدا نکند».

«ما تجربه سال گذشته هم داریم که از تابستان تا پاییز پیش‌بینی مدل‌ها خیلی رنگ‌وبوی واقعیت به‌خود نگرفت، پارسال انتظار داشتیم که بارش‌ها زیاد شود اما شرایط جوی هر‌ماه تغییر کرد و موجب شد تا پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیاید». وظیفه با بیان این نکته ادامه داد: «در هفته سوم مهر‌ماه انتظار داریم که یک موجی از کشور گذر کند. معمولا بارندگی‌ها در این فصل از مناطق شمال غرب یعنی استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و کردستان شروع می‌شود و به بخش‌‌های جنوبی حرکت می‌کند».

برخی از مردم براساس اخباری که از منابع غیرموثق شنیده‌اند، گمان می‌کنند که بارندگی‌های پاییز امسال تا حدی هست که آنها را از محاصره خشکسالی خلاص کند. این کارشناس هواشناسی ضمن رد این موضوع با قطعیت گفت: «حدود 11 سال است که ما درگیر کمبود بارش‌های جوی هستیم از طرفی دیگر در همین مدت کشاورزی توسعه یافت و جمعیت هم افزایش یافت که موجب افزایش مصرف آب در ایران شده‌اند. در 11یا 12سال خشکسال ممتدی داشتیم و سال گذشته هم بدترین دوره خشکسالی برای ایران بود، این عوامل باعث شده است که منابع زیرزمینی ما به‌شدت کاهش سطح داشته باشند. بنابراین توضیحات باید بگویم که حتی اگر پاییز امسال بارش‌هایی در حد طبیعی یا فراتر از طبیعی داشته باشیم، باز هم کفاف کمبود منابع آبی را نخواهد داد پس با اطمینان می‌گویم که ما همچنان شرایط خشکسالی را خواهیم داشت».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید