• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32894
+
-

نشانه‌های تداوم صعود بورس

ارزش مبادلات سهام در هفته قبل با 1500 میلیارد تومان رشد به 8800 میلیارد تومان رسید

با وجود نزول بورس در اواخر هفته قبل، آمار‌ها نشان می‌دهد از میزان تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام کاسته نشده و حتی هفته قبل 21درصد بر حجم مبادلات بورس اضافه شده است. تحلیلگران بر این باورند که روند صعودی بورس همچنان پایدار خواهد ماند.
به گزارش همشهری، اواسط هفته قبل شاخص کل بورس تهران ناگهان شروع به نزول کرد؛ این نزول عمدتا به‌دلیل کاهش ارزش دلار اتفاق افتاد. بخش عمده صعود بورس در طول چند‌ ماه گذشته ناشی از افزایش قیمت دلار بوده است. مطابق داده‌های آماری بین شاخص بورس و قیمت دلار یک همبستگی مثبت وجود دارد که نشان می‌دهد هر زمان قیمت دلار افزایش یافته شاخص کل بورس تهران هم وارد یک دوره صعودی شده است بر همین اساس از اواسط هفته قبل که قیمت دلار بنای کاهش گذاشت شاخص کل بورس تهران هم نزول کرد. با‌این‌حال تحلیلگران بر این باورند که نزول شاخص بورس عمدتا یک شوک روانی ناشی از هیجان زودگذر بوده و یک نوع اصلاح برای شاخص تلقی می‌شود، زیرا اثرات ناشی از افزایش قیمت دلار بر بازار سهام با تأخیر زمانی 3ماهه تا یکساله نمایان می‌شود و هنوز نمی‌توان گفت اثر افزایش قیمت دلار روی شاخص بورس به‌طور کامل تخلیه شده؛ به همین دلیل اغلب تحلیلگران بر این باورند که روند صعودی شاخص بورس هنوز به پایان نرسیده و این رویه صعودی دست‌کم تا یک سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد و بعد از آن بورس وارد یک دوره نزولی و احتمالا یک سقوط سنگین بلندمدت خواهد شد. در چنین شرایطی تحلیلگران منتظرند قیمت دلار در محدوده مشخصی تثبیت شود تا اثرات ناشی از آن و پیش‌بینی روند رشد شاخص را بهتر بسنجند.

نماگر‌های رو به رشد
همگام با تحلیل کارشناسان نسبت به تداوم روند صعودی بورس، آمار‌ها حکایت از آن دارد که احتمالا حرکت صعودی بورس به‌زودی از سر گرفته خواهد شد. مطابق فاکتور‌های بنیادی و تکنیکال آنچه زمینه اصلی صعود قیمت‌ها را در بازار فراهم می‌کند افزایش ورود پول و استقبال سرمایه‌گذاران از بازار است. داده‌های آماری نشان می‌دهد در مبادلات هفته قبل نه فقط از مقدار معاملات بورس کاسته نشده بلکه بر میزان تقاضا برای خرید سهام بعد از نزول بورس هم اضافه شده و این مهم‌ترین نماگری است که نشان می‌دهد مبادلات بورس به‌زودی روند صعودی خود را از سر خواهد گرفت و تا تخلیه اثرات واقعی افزایش قیمت دلار بر شاخص بورس راه درازی در پیش است. طبق این داده‌های آماری سرمایه‌گذاران هفته قبل 1500میلیارد تومان بیشتر از هفته آخر شهریور‌ماه سهام خریدند و جمع معاملات آنها در پایان هفته به 8800 میلیارد تومان رسید. هفته آخر شهریور‌ماه با وجود اینکه مقدار تقاضا در بورس به اوج خود رسیده بود ارزش کل معاملات در محدوده 7300میلیارد تومان بود؛ یعنی هفته قبل ارزش کل معاملات نسبت به هفته آخر شهریور 21درصد رشد داشت. در مبادلات هفته قبل تعداد دفعات معاملات هم با یک رشد 6درصدی از یک میلیون و300هزار معامله به یک میلیون و400هزار معامله رسید.
این داده‌ها نشان می‌دهد در مبادلات هفته قبل شاخص کل بورس تهران 5هزار واحد معادل 3درصد رشد کرده است و با این مقدار رشد مقدار بازده بورس به سطح 93درصد رسیده است. در 6‌ ماه گذشته سهامداران جمعا 72 هزار و 300 میلیارد تومان سهام در بورس خریده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید