• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32631
+
-

دردهای استخوانی را جدی بگیرید

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تومورهای استخوانی در ارتباط با موضوع تومورهای استخوانی اظهار داشت: تومورهای استخوانی و بافت نرم نادر هستند و معمولا در دهه سنی بین 10تا 20سال همراه با درد استخوانی بروز می‌کنند که معمولا این دردها به درمان‌های رایج پاسخ نمی‌دهند و بیشتر در اطراف زانو هستند.
دکتر مسعود میرکاظمی به ایلنا، افزود: این نوع تومورها معمولا در مراحل اولیه، علائم رادیولوژیک واضح ندارند لذا تکرار رادیوگرافی درصورت وجود درد مداوم ضروری است. وی در ادامه گفت: دسته‌ای دیگر از این تومورها در سنین بالای 50سال بروز می‌کنند که شایع‌ترین آنها سارکوم‌های اولیه بافت است که معمولا این نوع تومورها درد ندارند و بیشتر به‌صورت توده بروز می‌کنند. این تومورها معمولا در اندام تحتانی بیماران، مخصوصا ران دیده می‌شوند. از طرف دیگر در سنین بالاتر، متاستازهای استخوانی نیز شایع‌ترین تومورهای استخوانی هستند.
وی افزود: درمان این بیماری در کشور در اوایل راه بوده و افراد اندکی در این مسیر فعالیت می‌کنند اما تمامی مراحل درمان آن در کشور امکان‌پذیر است. برای درمان این تومورها (براساس نتیجه پاتولوژی) شیمی درمانی و رادیوتراپی می‌تواند کمک‌کننده باشد اما درمان اصلی آن جراحی است.این بیماری معمولا دلیل مشخصی ندارد و در کودکان عوامل ژنتیک می‌تواند در بروز آن مؤثر باشد و در بزرگسالان نیز عواملی مانند داشتن سابقه رادیوتراپی قبلی در ایجاد آن تأثیرگذار است. مثلا رادیوتراپی استفاده‌شده در درمان سرطان پستان بعد از گذشت 5تا 10سال یا عفونت‌های مزمن و طولانی‌مدت، می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سارکوم باشد.
 این متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تومورهای استخوانی گفت: باتوجه به اینکه این بدخیمی‌ها خیلی شایع نیستند و غربالگری ندارند، توصیه می‌شود برای افرادی با دردهای استخوانی که به درمان‌های رایج (فیزیوتراپی و دارو‌درمانی) پاسخ نمی‌دهند پیگیری مکرر توسط متخصص ارتوپدی انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید