• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32630
+
-

انجمن آلزایمر ایران در نشست خبری درخواست کرد

ضرورت ورود جدی سازمان‌های بیمه‌گر به مراقبت در خانه

معصومه ستوده /خبرنگار

دیگر کارشناسان به توصیه بسنده نمی‌کنند، کار به هشدار رسیده است؛ هشدار در مورد بحرانی که خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شود در جامعه رو به سالمندی ایران گسترش خواهد یافت. صحبت از آلزایمر است که بسیاری آن را بزرگ‌ترین سونامی اجتماعی ایران و جهان نامیده‌اند. به‌کار بردن واژه سونامی چندان بیراه نیست؛ وجود 50میلیون بیمار آلزایمری در جهان و صرف 640میلیون دلار در سال این ادعا را تأیید می‌کند که باید فرصت‌ها را دریافت؛ به‌ویژه آنکه در هر 3 ثانیه یک نفر به دمانس مبتلا می‌شود و در 12 سال آینده، تعداد بیماران در سراسر جهان به 76میلیون نفر خواهد رسید. با وجود عزم جهانی برای مقابله با بیماری آلزایمر، این بیماری که جمعیت 700هزار نفری را در ایران گرفتار خود کرده بود، سال‌ها در حاشیه قرار داشت تا اینکه تاسیس انجمن آلزایمر ایران، توانست این بیماری را از حاشیه به متن براند. معصومه صالحی که سنگ بنای انجمن را در سال 80 گذاشته است در نشست خبری به مناسبت‌ ماه جهانی آلزایمر بر ضرورت برچسب‌زدایی تأکید کرد و گفت: «بهتر است از به‌کار بردن کلماتی مانند زوال عقل، نقصان عقل و خرفت شدن صرف‌نظر کنیم. به یاد داشته باشیم بیماران آلزایمری دچار اختلال مغزی هستند و احساس و قلب آنها زنده است. آنها کلمات را درک می‌کنند و اگر چنین کلماتی استفاده کنیم، ‌شأن و حرمت‌شان زیر سؤال می‌رود. می‌توانیم کلمات تأثیرگذاری مثل دمانس، اختلال شناخت یا آلزایمر را برای این بیماران به‌کار ببریم.» کار سخت و طاقت‌فرسای مراقبان بیماران آلزایمر هم مورد اشاره قرار گرفت. صالحی به نیاز جامعه برای مراقبان اشاره و تصریح کرد: «مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر کار بسیار سنگین و طاقت‌فرسایی است. این بیماران به جای ۲۴ساعت مراقبت به یک مراقبت ۳۶ساعته نیاز دارند. زنان در دنیا حدود ۵۸میلیارد ساعت هر سال از بیماران مبتلا به دمانس مراقبت می‌کنند. ۷۱درصد ساعت‌های مراقبت‌های غیررسمی را زنان متحمل می‌شوند که این برابر است با ۴۰ میلیون ساعت کار یک کارگر. در همین راستا در انجمن، برنامه‌ای به نام آموزش مراقبان را داریم که این آموزش طی ۱۰ جلسه دوساعته برگزار می‌شود. در همین راستا با همکاری وزارت بهداشت و سازمان فنی و حرفه‌ای برنامه‌هایی را در دست داریم که از اول آبان‌ماه امسال کلید می‌خورد. طبق این برنامه‌ها مراقبان نیمه‌حرفه‌ای را طی ۴۰ تا ۲۰۰ ساعت آموزش می‌دهیم و به آنها گواهینامه‌هایی اعطا می‌کنیم. این اقدام برای این انجام می‌شود که ما در آینده با کمبود مراقبت‌کننده مواجه هستیم. از عواملی که باعث بروز این مشکل می‌شود، می‌توان به ازدواج دیرهنگام، موالید کم و رشد سالمندی اشاره کرد.» در ادامه غلامرضا حاجتی، رئیس هیأت‌‌مدیره انجمن آلزایمر با بیان اینکه آلزایمر دومین عامل ترس مردم بعد از سرطان است، گفت: «ما با کمبود مراقبان مواجه هستیم. بر همین اساس طی نشستی که سال گذشته هیأت‌مدیره انجمن با معاونت اجتماعی وزارت بهداشت به ریاست آقای ایازی داشت، به این تخمین رسیدیم که حدود ۵۰۰۰ نفر مراقب سلامت نیاز داریم که افراد علاقه‌مند می‌توانند با حداقل مدرک دیپلم و با گواهی عدم‌سوءسابقه در کلاس‌های انجمن آلزایمر شرکت کنند. علاقه‌مندان برای شرکت از اول آبان‌ماه می‌توانند در سایت انجمن ثبت‌نام کنند. این افراد با شرکت‌های پرستاری که در کشور ثبت شده و تأییدیه وزارت بهداشت دارند، می‌توانند شروع به همکاری کنند.»
در ادامه دکتر خمسه، متخصص نورولوژی و عضو کمیته علمی انجمن آلزایمر ایران به عوامل خطرساز بیماری آلزایمر اشاره و تصریح کرد: «هر چه میزان تحصیلات و ذخیره‌شناختی بالاتر باشد، امکان بروز این بیماری کاهش می‌یابد. کمبود ویتامین D نیز از دیگر عواملی است که می‌تواند موجب بروز دمانس شود. فرد باید رژیم غذایی مناسب داشته باشد، سبزیجات، میوه، ماهی، روغن زیتون و زیتون را بیشتر مصرف کند و از مصرف گوشت به مقدار زیاد بپرهیزد. پس باید مراقب بود و یک سبک زندگی سالم با یک وزن ایده‌آل داشت.»
اعضای انجمن آلزایمر در پایان ابراز امیدواری کردند تا ضمن دوری از عوامل خطرساز، میزان ابتلا به آلزایمر کاهش یابد و همزمان با اجرایی‌شدن «home care »( مراقبت از بیماران آلزایمری در خانه) وضعیت بهتری تجربه شود و گسترش یابد که نیازمند ورود جدی سازمان‌های بیمه‌ای است.

این خبر را به اشتراک بگذارید