• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31933
+
-

عامل لغو نوبل ادبیات در آستانه زندان

دادستان سوئد درخواست 3سال زندان برای «ژان کلود آرنالت» کرده است

عامل لغو نوبل ادبیات در آستانه زندان


 آرش‌نهاوندی/ مترجم
سرنوشت متهم به تجاوز و آزار جنسی اعضای آکادمی سوئد که جنجالی‌ترین پرونده سال در سوئد لقب گرفته است، به‌زودی و در‌ ماه اکتبر سال‌جاری در دادگاه مشخص می‌شود. برمبنای آخرین اخبار و گزارش‌هایی که در این‌باره انتشار یافته؛ دادستانی در سوئد درخواست 3سال زندان برای «ژان کلود آرنالت» عکاس فرانسوی – سوئدی کرده‌است. آرنالت همسر «کاتارینا فروتنسون» عضو سابق آکادمی نوبل سوئد نیز است. فروتنسون و همسرش آرنالت یک کلوپ فرهنگی را در شهر استکهلم اداره می‌کردند که مکانی برای ملاقات نخبه‌های فرهنگی و سرشناس و نویسندگان جوان با ناشران و دیگر نویسندگان بود.

محاکمه آرنالت در ابتدای سال2018 به‌اتهام 2مورد تجاوز آغاز شده بود. انتشار گسترده این خبر باعث تعویق برگزاری مراسم اهدای جایزه نوبل شد. آرنالت از اعضای آکادمی نوبل نبود، ولی به‌دلیل عضویت همسرش یکی از افراد پر نفوذ آن به شمار می‌رفت. در پی مطرح شدن این اتهامات علیه آرنالت، آکادمی نوبل اعلام کرده بود که تمامی ارتباطات خود با او را قطع کرده است. اما اتهام‌های آرنالت چه بود؟


اتهام تجاوز و فاش کردن اسامی برندگان جایزه نوبل
جنجال‌ها پیرامون ژان کلود آرنالت در‌ ماه نوامبر سال2017 با مطرح شدن ادعای 18زن مبنی بر اینکه آرنالت آنها را مورد تجاوز یا آزار قرار داده آغاز شده بود. اخبار مربوط به این ادعاها برای نخستین‌بار در روزنامه سوئدی «داگنس نایهتر» همزمان با جنبش اعتراضی برای آزار جنسی زنان موسوم به «من نیز» (#me_too movement) انتشار یافته بود. بر مبنای اتهامات مطرح شده گفته می‌شود که آرنالت اعضای مونث آکادمی نوبل، خانم‌هایی که در استخدام وی بودند و دختر همکاران خود را مورد تجاوز و آزار جنسی قرار داده است. حتی برخی اخبار نیز حکایت از آن داشت که احتمالا وی قصد آزار رساندن به دختر پادشاه سوئد و ولیعهد کنونی این کشور را نیز داشته است. البته این اخبار تاکنون تأیید نشده است. تعدادی  از روزنامه‌های سوئد نیز ماوقع را اینطور گزارش داده بودند: آرنالت به‌علت سوء‌رفتار به‌مدت 20سال نسبت به خانم‌ها در املاک مرتبط با آکادمی در استکهلم، پایتخت سوئد و نیز پاریس متهم شده است. همچنین گزارش شده که او از سال1996 تاکنون 7بار اقدام به فاش کردن نام برنده جایزه کرده است.


آرنالت در زندان
دادستان کریستینا ویگت نیز اخیرا اعلام کرده است با توجه به اینکه آرنالت دارای ملیتی فرانسوی است و احتمال خروج وی از کشور می‌رود، باید تحت بازداشت قرار گیرد. او که این اظهارات را روز دوشنبه و در پایان 3جلسه دادگاه غیرعلنی در ارتباط با پرونده آرنالت بیان کرده بود، افزود: من درخواست 3 سال زندان برای آرنالت را به دادگاه ارائه داده‌ام. انتظار می‌رود حکم آرنالت در روز اول اکتبر2018 پس از استماع شهادت یکی از قربانیان و 7 شاهد دیگر در دادگاه، صادر شود.

بیورن هورتینگ وکیل آرنالت نیز به خبرنگاران گفت که من در برابر اظهارات شگفت‌آور دادستان در پایان جلسه دادگاه در روز دوشنبه واکنشی حاکی از ناامیدی از خود نشان دادم. آرنالت در برابر تعجب همگان پس از پایان جلسه دادگاه به زندان کورونوبرگ در استکهلم انتقال داده شد.

درحالی‌که آرنالت تمامی اتهامات مربوط به تجاوز و آزار جنسی را در دادگاه رد کرده است، متهم شدن وی تا‌کنون باعث استعفای 8نفر از اعضای غیررسمی آکادمی شده است. همسر وی کاتارینا فروتنسون که خود نیز از اعضای آکادمی نوبل بود از عضویت در این آکادمی کنار گذاشته شده است.

هیأت آکادمی نوبل دارای 18کرسی است اما بعد از استعفاهای اخیر فقط 11عضو فعال باقی مانده‌اند. آکادمی به حد نصاب 12نفر نیاز دارد تا انتخاب اعضای جدید را انجام دهد. پادشاه سوئد اعلام کرده است قوانین این آکادمی را اصلاح خواهد کرد تا جدایی داوطلبانه اعضا از آکادمی امکان‌پذیر باشد.
 

منبع: دویچه‌وله

این خبر را به اشتراک بگذارید