• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31886
+
-

جاده بی‌سرانجام «چاه‌کوتاه»

با گذشت 2 سال از آغاز طرح تعریض مسیر دویره – چاه‌کوتاه در استان بوشهر این جاده در انتظار بودجه بلاتکلیف مانده است

راضیه بوستانی | بوشهر- خبرنگار:

جاده دسترسی به پارک جنگلی چاه‌کوتاه در حد فاصل روستاهای دویره و چاه‌کوتاه در بوشهر طی ماه‌های آینده و با خنک شدن هوا شاهد حضور گردشگران زیادی خواهد ‌بود. این جاده از یک سال پیش با اعتبار بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تا محل پل تعریض شد تا رفت ‌و‌ آمد وسایل نقلیه تسهیل یابد، اما با توجه به کمبود اعتبار نه تنها جاده آسفالت نشده، بلکه با تخریب پل قبلی، کنده‌کاری‌های صورت گرفته برای ساخت پل جدید نیمه‌کاره رها شده است.

گلایه ساکنان

یکی از ساکنان روستای دویره، که هر روز باید جاده دویره به چاه‌کوتاه را برای رسیدن به منزلش طی کند، به همشهری می‌گوید: چند ماه است برای ساخت پل جدید، حاشیه‌های بتونی پل قبلی کنده و گودال‌هایی برای تعریض دهانه پل حفر شده است. از سوی دیگر با عبور ماشین‌ها گرد و خاک زیادی در منطقه ایجاد می‌شود.

کوروش با اشاره به تعطیلی کارگاه ساخت پل می‌افزاید: برای دومین بار است که کارگاه تعطیل می‌شود. وقتی دلیلش را از مسئولان می‌پرسیم، می‌گویند منابع مالی تامین نشده است و تا تامین اعتبار امکان ادامه کار وجود ندارد. اگر تا چند وقت دیگر که بارش‌ها آغاز می‌شود، ساخت پل به نتیجه نرسد، جاده کاملا مسدود می‌شود و دیگر امکان تردد وجود ندارد.

 گودال‌های 20 متری در مسیر روستا

نایب رئیس شورای اسلامی روستای دویره هم با اشاره به اعتراض‌های مکرر اهالی روستاهایی که تنها مسیر رسیدن به روستایشان جاده دویره به چاه‌کوتاه است، به همشهری می‌گوید: جاده دویره- چاه‌کوتاه در واقع راه دسترسی به روستاهای دویره، چاه‌کوتاه، تل اشکی، قلعه، سمل‌آباد و چاه پیر است و از زمانی که ساخت پل در این منطقه آغاز شد، اهالی این روستاها برای تردد با مشکل مواجه شده‌اند.  مرتضی رحمانی‌فر با اشاره به تعطیلی کارگاه ساخت پل می‌افزاید: از 7 ماه پیش با برداشتن حاشیه‌های بتونی پل قبلی، برای تعریض، یک محدوده 500 متری با حدود 10 تا 20 گودال ایجاد شده است. راننده‌ها برای دور زدن این گودال‌ها ناچارند وسایل نقلیه را از مسیر خاکی سنگلاخی یک کیلومتری عبور دهند.  وی تسریع در تکمیل پل را به دلیل نزدیکی فصل بارش ضروری می‌داند و اظهار می‌کند: این پل نه فقط در ماه‌های گذشته بلکه حدود 20 سال است تردد اهالی روستاها را در زمان بارندگی با مشکل روبه‌رو می‌کند. با جریان یافتن آب در دره زیر پل، وقتی که آب به پیچ دره می‌رسد با شدت به پل برخورد می‌کند و حدود 50 تا 60 متر از سطح پل بالاتر می‌رود و بخشی از این آب روانه جاده می‌شود و آن را مسدود می‌کند.

جاده تعریض شد

دهیار روستای چاه‌کوتاه هم با بیان این‌که جاده دویره- چاه‌کوتاه از اواسط پاییز ماهانه شاهد تردد 5 هزار وسیله نقلیه خواهد بود که برای گذران اوقات فراغتشان راهی پارک جنگلی چاه‌کوتاه می‌شوند، تصریح می‌کند: فصل پاییز و زمستان که هوای این منطقه گرمسیری بهتر می‌شود، گردشگران زیادی روانه پارک جنگلی چاه‌کوتاه می‌شوند. تردد زیاد وسایل نقلیه در این جاده، شورا و دهیاری روستاهای چاه‌کوتاه، تل اشکی و قلعه را به تکاپو انداخت تا پیگیری‌های لازم را برای تعریض جاده انجام دهند. در نهایت پس از 10 سال پیگیری مستمر، طرح تعریض جاده حدود 2 سال پیش در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بوشهر تصویب و اعتباری معادل یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شد.

عبدی برقندان می‌افزاید: همان زمان طرح تعریض جاده کلید خورد. حالا یک سال است که جاده 4 متر عریض‌تر شده، اما همچنان آسفالت نشده. آسفالت آن هم قرار بود طی 2 تا 3 ماه اخیر به سرانجام برسد که گویا کمبود منابع مالی کار را به تعویق انداخته است.

برقندان با بیان این‌که طرح تعریض جاده تا محل پل انجام شده و پس از آن لازم بود دهانه پل هم تعریض شود، به همشهری می‌گوید: مناقصه تعریض پل امسال انجام و پیمانکار مشغول به کار شد. تا جایی که منابع مالی یاری می‌کرد کار ادامه یافت و پس از آن متوقف شد. حالا قرار است حدود 500 میلیون تومان برای ادامه کار از سوی فرمانداری بوشهر در نظر گرفته شود. امیدواریم با تخصیص این اعتبار قبل از شروع بارش‌ها ساخت پل به پایان برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید