• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31857
+
-

نگرانی از چاقی دانش‌آموزان کشور


مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس با ابراز نگرانی از وضعیت چاقی و اضافه‌وزن دانش‌آموزان کشور، از فعالیت حدود 20هزار مدرسه مروج سلامت از مجموع 110هزار مدرسه کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، سیدحامد برکاتی گفت: در بدو ورود به مدرسه نزدیک به یک میلیون و 400هزار دانش‌آموز از لحاظ سلامت بررسی می‌شوند و آمادگی ورود به مدارس را پیدا می‌کنند. این کار توسط اداره استثنایی آموزش و پرورش و اداره سلامت آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت انجام می‌شود. اقدامات دیگری در پایه‌های چهارم، هفتم و دهم در بدو ورود به مدرسه انجام می‌شود. این اقدامات مشتمل بر ارزیابی شنوایی، بینایی، تنفسی، قلب و عروق، سلامت روان و شیوه زندگی دانش‌آموزان است. برکاتی ادامه داد: موضوعی که در بدو ورود به مدرسه اهمیت دارد و توسط سیستم سلامت مدیریت می‌شود، موضوع عیوب انکساری است. با بررسی‌های انجام شده 5.6درصد دانش‌آموزان دارای عیوب انکساری و 1.5درصد آنها دچار اختلالات شنوایی، 1.5درصد دارای انحنای ستون فقرات، 3 درصد دارای اختلالات رفتاری، 9درصد دچار چاقی و 13 درصد اضافه وزن در بدو ورود به مدرسه هستند. اگر بحث 20سال پیش در میان بود، سوءتغذیه موضوعی بود که نگرانی ما را برمی‌انگیخت، اما هم‌اکنون بحران ما چاقی و افزایش وزن دانش‌آموزان است که این مشکل موجب بروز فشار خون، دیابت و انواع سرطان‌ها در سال‌های بعدی زندگی می‌شود.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده فقط 42درصد از دانش‌آموزان در هفته فقط یک روز صبحانه می‌خورند و 12.7درصد در هیچ کدام از روزهای هفته، صبحانه نمی‌خورند. بررسی سلامت نوجوانانی که چه به مدرسه می‌روند و چه نمی‌روند، نشانگر این است که عوامل پرخطری تهدیدکننده سلامت آنهاست؛ به‌عنوان مثال 6‌درصد از این نوجوانان اظهار داشتند که پدرشان قلیان مصرف می‌کند و 5درصد از آنها دارای خواهر و برادرانی هستند که قلیان می‌کشند. در این بین تنها 16درصد دانش‌آموزان در 3روز گذشته فعالیت فیزیکی استاندارد به‌صورت 30دقیقه در روز را داشته‌اند. 11درصد از آنها روزانه چیپس و پفک مصرف می‌کنند و فقط 60درصد دختران و پسران حداقل یک وعده میوه در روز میل می‌کنند که دلیل این موضوع بیشتر عدم‌تمایل آنها و نه عدم‌دسترسی بوده است.

برکاتی ادامه داد: 24درصد از این نوجوانان هفته‌ای یک‌بار سوسیس، کالباس و پیتزا مصرف می‌کنند که برای مدیریت چنین عوامل پرخطری برنامه‌ریزی شده است. طی این اقدامات در طرح تحول سلامت 2 بسته پزشک و غیرپزشک نوشته شده که خدمات سلامت برای دانش‌آموزان و نوجوانان از طریق آن ارائه می‌شود. برکاتی درباره عملکرد مدارس مروج سلامت گفت: مدارس مروج سلامت با کمک دفتر سلامت آموزش و پرورش با تدوین یک برنامه بین‌المللی، موظف به اجرای 8آیتم در مدارس خود هستند. این برنامه‌ها به این صورت است که مشارکت اولیا و مربیان بر سلامت دانش‌آموزان، ارتقای فعالیت فیزیکی دانش‌آموزان، تغذیه مناسب دانش‌آموزان، ‌ارزیابی دوره‌ای سلامت در 4مقطع تحصیلی، بررسی و مداخله در سلامت روان آنها، برنامه در حوزه سلامت محیط مدارس و بحث جدید سلامت کارکنان مدارس که طی تفاهمنامه‌ای که از طریق مراکز جامع سلامت با معرفی آموزش و پرورش انجام می‌شود، صورت می‌گیرد. وی گفت: مدارس مروج سلامت، ممیزی داخلی و خارجی می‌شوند. حدود 20هزار مدرسه مروج سلامت از مجموع 110هزار مدرسه داریم. این طرح از سال 89آغاز شده و در سال 90، 11هزار و 600مدرسه مروج و در2 سال قبل، 19هزار مدرسه مروج داشته‌ایم. با توجه به درجه کیفیت سلامت، این مدارس ستاره‌دار می‌شوند. نزدیک به 14درصد مدارس کل کشور به‌دلیل مروج سلامت بودن، 5ستاره هستند.  بقیه مدارس ستاره کمتری دارند و باقیمانده مدارس با مدیریت در سال‌های بعدی جزو مدارس مروج می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید