• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 3 مهر 1397
کد مطلب : 31699
+
-

هشدار به ترامپ درباره خطر جنگ با ایران

گروهی‌ از مقام‌های پیشین آمریکا در بیانیه‌ای خطاب به ترامپ خواستار بازگشت این کشور به برجام و توجه به دیپلماسی در تعامل با ایران شدند

رویداد
هشدار به ترامپ درباره خطر جنگ با ایران


53مقام بلندپایه امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی در دولت‌های گذشته آمریکا با صدور بیانیه‌ای خطاب به دونالد ترامپ، ضمن هشدار نسبت به‌احتمال جنگ با ایران، خواستار بازگشت آمریکا به برجام و استفاده از ابزار دیپلماسی شدند. این بیانیه که همزمان با ورود حسن روحانی به نیویورک، تحت عنوان «ائتلاف ملی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» منتشر شده، در عین حال که از سیاست «اعمال فشار» علیه ایران استقبال می‌کند، هشدار می‌دهد که این سیاست باید با به کارگیری دیپلماسی همزمان شود. در این بیانیه که در وب‌سایت پولیتیکو منتشر شده آمده است: «اعمال فشار و تحریم‌های یکجانبه، بدون توجه به ابزارهای کاربردی دیپلماتیک می‌تواند در نهایت به یک درگیری خطرناک، مخرب و طولانی با ایران منجر شود.»

پیش از این هم بیش از 100کارشناس و مقام بلندپایه امنیت ملی آمریکا با صدور بیانیه‌‌ای خواستار پایبندی آمریکا به برجام شده بودند؛ خواسته‌ای که البته از سوی ترامپ مورد بی‌توجهی قرار گرفت و با امضای او، آمریکا راه خروج از این توافق بین‌المللی را در پیش گرفت. این افراد که نیمی از آنها را افسران عالی‌رتبه بازنشسته ارتش آمریکا تشکیل می‌دادند نیز بیانیه خود را تحت عنوان «ائتلاف ملی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» منتشر کردند و در آن با ارائه 10دلیل خواستار حفظ برجام شدند. دونالد ترامپ اما با وجود درخواست‌های مکرر چهره‌های سیاسی داخلی و خارجی، یک‌ماه بعد تصمیم به ترک برجام گرفت.

در بیانیه دیروز بیشتر نام افرادی به چشم می‌خورد که در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا فعال بوده‌اند. جیمز کلپر رئیس پیشین سازمان امنیت آمریکا، مادلین آلبرایت وزیر خارجه آمریکا در دوره بیل کلینتون، پل اونیل وزیر خزانه‌داری در دوره جورج بوش، ریچارد نفیو مسئول تحریم‌های ایران در دوره اوباما، گری سیک مسئول پیشین میز ایران در شورای امنیت ملی آمریکا، جوزف نای رئیس پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا و جان لیمبرت از کارکنان سفارت آمریکا در تهران که در ماجرای تسخیر سفارت در میان دستگیرشدگان بود، جزو امضاکنندگان این بیانیه هستند. آنها تأکید کرده‌اند که هدف دولت آمریکا برای مهار ایران منطقی است اما رسیدن به آن نه از مسیر یکجانبه‌گرایی بلکه از طریق چندجانبه‌گرایی میسر خواهد بود. آنها در بخش‌های مختلف این بیانیه به رویکرد کنونی دولت ترامپ در استفاده از ابزارهای تحریم علیه ایران اشاره کرده‌اند و خواستار همراه شدن دیپلماسی با سیاست‌های دولت شده‌اند. آنها نوشته‌اند که وضعیت کنونی، ایران را در مقابل دو انتخاب قرار داده است: «تسلیم» و «جنگ». به گفته آن‌ها، چنین وضعیتی ایران را به سمت انتخاب گزینه دوم سوق می‌دهد. امضا‌کنندگان بیانیه همچنین از دونالد ترامپ خواسته‌اند بار دیگر آمریکا را به برجام بازگرداند تا بتواند برای مهار ایران حمایت دیگر کشورهای حاضر در این توافق را هم به‌دست آورد.در بیانیه 53مقام پیشین آمریکا که چهره‌هایی از هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات در میان آنها دیده می‌شوند به سخنان اخیر دونالد ترامپ و برخی مقام‌های عالی‌رتبه در دولت آمریکا ازجمله وزیر خارجه این کشور در مورد وضعیت سیاسی واقتصادی ایران نیز اشاره شده است. در این بیانیه آمده که مخالفان ایران تصور می‌کنند این کشور بسیار ضعیف‌تر از ‌آن چیزی است که به‌نظر می‌رسد و ادامه فشار بر ایران از طریق افزایش تحریم‌ها و حمایت از گروه‌های معاند می‌تواند به فروپاشی این کشور منجر شود. امضاکنندگان اما تأکید دارند که چنین دیدگاهی ناشی از «تصورات، آرزوها و برداشت‌های غلط نهادهای اطلاعاتی از وضعیت ایران» است.

این خبر را به اشتراک بگذارید