• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 3 مهر 1397
کد مطلب : 31634
+
-

راهکارهای رونق صادرات

گپ
راهکارهای رونق صادرات


نسیم زمانی|  اصفهان- خبرنگار:




با وجود وعده‌های فراوان برای توسعه‌ صادرات همچون اعطای مشوق‌های صادراتی، همچنان مشکلات و موانعی در برابر این بخش وجود دارد و البته روزگار ناخوش صادرات تنها مربوط به این روزها نمی‌شود، بلکه سال‌هاست که تجار و صادرکنندگان از مشکلات و موانع صادرات گله‌‌مند هستند.
برخی از کارشناسان تصمیمات کوتاه‌مدت، قوانین و مقررات متعدد، بخش‌نامه‌های مختلف، هماهنگ نبودن دستگاه‌های مرتبط به امر صادرات و مهم‌تر از همه موانع بانکی را از موانع اصلی صادرات می‌دانند و بر این باورند حذف هر کدام از این موانع راه‌گشای خوبی برای رشد صادرات محسوب می‌شود. در این باره با «حمیدرضا فولادگر» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.


مهم‌ترین مشکلات پیش روی صادرات از دیدگاه شما چیست؟

کیفیت نامطلوب و نبود بسترهای حمایتی از عمده‌ترین مشکلات پیش روی صادرات است. بخشی از محصولات ایران قابلیت صادرات دارد و بخشی دیگر به دلایل عمده مانند نداشتن بازار هدف و کیفیت مناسب، قدرت رقابت ندارد و برای صادرات با مشکل مواجه می‌شوند. البته گاهی مواقع با وجود کیفیت مناسب و قیمت رقابتی، داشتن بازار هدف و بسیاری از موارد دیگر باز با روگردانی فعالان تجاری از صادرات مواجه می‌شویم.

اقداماتی برای حمایت از تجار صادرکننده شده است؟

اختصاص مشوق‌هایی برای حل مشکلات صادرکنندگان در کشور بسیار ضرورت دارد. در حال حاضر با حدود 10 کشور پیمان دوطرفه داریم که باید افزایش پیدا کند تا بتوانیم در این حوزه کار صادراتی انجام بدهیم. قوانین مجلس در سال‌های اخیر در حمایت از تولید بوده و تمام تلاش نمایندگان مجلس هم برای حمایت بوده، اما خلا نظارتی در اجرا احساس می‌شود.

 راهکارهای شما برای رونق صادرات چیست؟

رقابت‌پذیری یک شاخص دارد و آن صادرات محصول است که کیفیت آن را نشان می‌دهد و عمده کار افزایش کیفیت و بالا بردن بهره‌وری با تولیدکنندگان است. از سوی دولت هم باید برای رفع موانع صادراتی تلاش شود، زیرا ارتقای بخش تولیدات صادرات‌محور باعث رونق اقتصادی می‌شود؛ امری که در اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید فراوان شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید