• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 دی 1396
کد مطلب : 3141
+
-

منوچهر لشگری امروز تشییع می‌شود

منوچهر لشگری امروز تشییع می‌شود

مراسم تشییع منوچهر لشگری امروز ساعت 9:30از مقابل خانه هنرمندان برگزار می‌شود. او روز دوشنبه در 84سالگی بر اثر بیماری ریوی درگذشت.

به گزارش همشهری، منوچهر لشگری در سال ۱۳۱۴ در تهران متولد شد، از 10سالگی نواختن نی‌لبک و فلوت را نزد پدر و در 12سالگی نواختن ویلن را نزد دایی خود جواد لشگری و پس از مدتی نواختن کمانچه، سنتور و سه تار را نیز آموخت.

او از سال ۱۳۳۳ به‌عنوان نوازنده فلوت در ارکستر ابراهیم منصوری و مرتضی محجوبی شروع به نوازندگی کرد و بعد از آن در سال ۱۳۴۰ به‌عنوان نوازنده و آهنگساز در ارکستر شماره ۱ رادیو به رهبری حسینعلی ملاح و ارکستر نکیسا به رهبری مصطفی کسروی و ارکستر باربد به رهبری فریدون ناصری و فرهاد فخرالدینی و ارکستر سازهای ملی به رهبری مهدی مفتاح و همایون خرم ادامه داد.

منوچهر لشگری آهنگسازی را در سال ۱۳۴۰ شمسی شروع کرد و نخستین آهنگی که ساخت آتش جاویدان نام داشت که در آواز افشاری با کلامی از ابوالقاسم حالت و با صدای غلامحسین بنان ضبط شد.

لشگری ساخت آثاری برای خوانندگانی چون غلامحسین بنان، جمال وفایی، ناصر مسعودی، کورس سرهنگ‌زاده و بسیاری از خوانندگان دیگر را در کارنامه خود دارد. او با همکاری شاعران و ترانه‌سرایانی چون نیر سینا، ابراهیم صهبا، بهادر یگانه و محمدعلی بهمنی، معینی کرمانشاهی، مهدخت مخبر، سیمین بهبهانی، تورج نگهبان، پرویز خطیبی، ابوالقاسم حالت، عبدالله الفت و‌… در مجموع ۲۰۰ اثر باکلام و بی‌کلام از خود برجای گذاشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید