• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31316
+
-

ثبات برانکو یا جادوی جادوگر؟

برای پرسپولیس که در روزهای آینده با ترافیک بسیار سنگینی از بازی‌های سخت و حریفان بزرگ روبه‌رو‌ست، شاید سپیدرود ته‌جدولی بهترین حریف ممکن پیش از دربی بزرگ تهران به‌نظر برسد؛ تیمی که در قعر جدول قرار دارد و با 14گل خورده طی 6بازی تقریبا دوبرابر نزدیک‌ترین رقبای خودش گل خورده است، لابد باید ضعیف‌ترین حریف ممکن برای قهرمان 2دوره اخیر لیگ‌برتر باشد؛ به‌خصوص که پرسپولیس در این بازی میزبان است و قرار نیست رنج سفر را به جان بخرد. اما همه این حرف‌ها و پیش‌بینی‌ها تا زمانی قطعیت داشت که علی کریمی به نیمکت سپیدرود نرسیده بود؛ باشگاهی که بدون ثبات در مدیریت و کادر فنی و بدون پول شرایط بسیار سختی داشت، بلافاصله بعد از آمدن علی کریمی به شکل نسبی سروسامان گرفت و به‌خصوص بعد از برتری در دربی ال‌گیلانو، روحیه این تیم به اوج رسیده است. به‌نظر می‌رسد رشتی‌ها با تکیه بر این روحیه و بهبود شرایط دفاعی، امشب بتوانند حریف سرسختی برای پرسپولیس باشند. مخصوصا که شاگردان برانکو در فاصله 4روز تا دربی بزرگ تهران احتمالا با چاشنی احتیاط به مصاف حریف قعر جدولی می‌روند.
  بدون محروم، بدون ماهینی 
بعد از برتری خاطره‌انگیز مقابل الدوحیل، ترکیب برانکو برای بازی با سپیدرود یکی دو تغییر خواهد داشت. سیامک نعمتی که در برابر الدوحیل محروم بود، به ترکیب بازمی‌گردد و پرسپولیس هیچ بازیکن محرومی در این بازی ندارد. اما حسین ماهینی باتوجه به مصدومیت خفیفی که با آن رو‌به‌رو‌ست،‌ استراحت می‌کند تا برای دربی تهران کاملا آماده باشد. به این ترتیب و به‌احتمال فراوان شجاع خلیل‌زاده به دفاع راست می‌رود، محمد انصاری به زوج سیدجلال در دفاع میانی تبدیل می‌شود و شایان مصلح هم جای انصاری را در دفاع چپ می‌گیرد. این ترکیب دفاعی برای گل نخوردن مقابل سپیدرود و ثبت پنجمین کلین‌شیت طی 7بازی تلاش خواهد کرد. بازیکنان پرسپولیس در نبردهای هوایی طی بازی‌های قبلی 54درصد موفق بوده‌اند، حال آنکه این درصد برای سپیدرودی‌ها 47درصد بوده است. این برتری می‌تواند برانکو را مجاب کند که حمله به میهمان رشتی را بیشتر روی هوا دنبال کند تا روی زمین.
  آمار؛ 60 به‌40 به سود میزبان
فوتبال مالکانه پرسپولیس باعث شده این تیم در 6بازی گذشته به‌طور میانگین 2/60درصد صاحب توپ باشد. این میانگین در تیم سپیدرود از 5/43درصد فراتر نرفته است. بنابراین قابل پیش‌بینی است که حداقل دو‌سوم زمان بازی توپ در اختیار میزبان سرخ‌پوش است. دقت پاس نزد پرسپولیسی‌ها 81درصد و در میان بازیکنان سپیدرود 7/74درصد بوده است. پرسپولیس در زمینه شوت به دروازه هم برتری قابل توجهی به حریف امشب خود دارد. شاگردان برانکو در هر بازی به‌طور میانگین 8/11شوت به دروازه حریفان زده‌اند و شاگردان علی کریمی فقط 3/8شوت. جالب‌ترین نکته درباره سپیدرود این است که آنها طی 6بازی فقط 2گل زده‌اند که هر 2گل از روی ضربات پنالتی بوده است. حتی تک‌گل سپیدرود در جام‌حذفی هم از روی یک ضربه پنالتی به ثمر رسید.
  چهره ویژه؛ همان جادوگر همیشگی
از میان تمام چهره‌هایی که در این بازی مقابل تیم سابق‌شان قرار می‌گیرند، چهره ویژه بازی بدون‌شک علی کریمی است. او فصل گذشته در آخرین هفته با 3گل در ورزشگاه آزادی به پرسپولیس باخت اما این‌بار به‌دنبال نتیجه بهتری است. در جمع سپیدرودی‌ها علیرضا نورمحمدی هم حضور دارد که پرسپولیسی‌ها خاطرات تلخ و شیرین زیادی با او دارند. در جمع سرخ‌پوشان میزبان هم شایان مصلح سابقه بازی در سپیدرود را دارد و از همین تیم به پرسپولیس پیوسته است. طبعا در ابتدای بازی دسته‌گل‌های زیادی در دستان این نفرات خواهیم دید اما اینکه ماجرا در ادامه تا چه حد دوستانه پیش برود، اصلا مشخص نیست.
  جدال صاحب صدر با مدعی صدر
از هفته هفتم لیگ برتر علاوه بر دیدار پرسپولیس و سپیدرود، یک بازی دیگر هم باقی‌مانده که اتفاقا جدال بزرگ و حساسی است. یک سوی این میدان صدرنشین لیگ ایستاده و سوی دیگر زمین هم یکی از تیم‌های اسم‌و‌رسم‌دار و اتفاقا پرحاشیه و خبرساز در این فصل قرار دارد. پدیده بعد از 5برد متوالی و صدرنشینی غیرمنتظره‌اش در لیگ‌برتر، امشب میزبان تراکتورسازی است که بعد از حذف عجیبش در جام‌حذفی جان توشاک معروف را به خانه‌اش فرستاد و حالا با هدایت دستیاران او به مصاف تیم یحیی گل‌محمدی خواهد رفت. ارنج‌کردن ستاره‌های تراکتورسازی و هدایت این تیم فعلا بر عهده محمد تقوی است و باید دید او از دوئل با یحیی گل‌محمدی به چه نتیجه‌ای خواهد رسید. پدیده بیشترین امید را به محمدرضا خلعتبری و امین قاسمی‌نژاد بسته که‌ براساس آمارها و امتیازات فنی، 2بازیکن برتر لیگ تا این لحظه بوده‌اند. امید تراکتوری‌ها هم به شجاعی، دژاگه، دانیال اسماعیلی‌فر و آنتونی استوکس است.

این خبر را به اشتراک بگذارید