• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 13 دی 1396
کد مطلب : 3102
+
-

شهر در رسانه ها

دفاع از شهردار در مقابل شایعه‌پراکنان روزنامه «شهروند» در سرمقاله خود با عنوان «دفاع از شکایت شهردار» به شایعه‌پراکنی برخی رسانه‌ها و انتشار اخبار جعلی در ارتباط با سفر شهردار تهران به کیش در جریان زلزله اخیر تهران و در بحبوحه آلودگی شدید هوا پرداخته و نوشته: «این خبرسازی‌ها بیش از آنکه فقط علیه شخص شهردار باشد، علیه جامعه و با هدف ملتهب و ناامیدکردن مردم است. به همین علت دستگاه قضایی می‌تواند و یا حتی می‌باید به‌طور مستقل علیه چنین شایعه‌پراکنی‌هایی اقدام کند و نیازی هم به شکایت شخصی آقای نجفی یا شهرداری تهران نیست.» شهروند به شکایت شهردار تهران علیه منتشر‌کنندگان خبر جعلی اشاره کرده و می‌نویسد: «از این مرحله به بعد باید منتظر بود و دید که دستگاه قضایی و دادسرای فرهنگ و رسانه چگونه با مسئله برخورد می‌کنند؟ آیا باید موضوع، مشمول مرور زمان و گذشت شود یا آنکه در اسرع وقت منتشرکننده خبر بازخواست شود و مبنای انتشار این خبر را بازگو کند.»

 

راهکارهای غیرعملی تمرکززدایی از پایتخت روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان «تهران کشش ندارد»، به بررسی راهکارهای تمرکززدایی از تهران پرداخته است؛ این گزارش با اشاره به بحران آلودگی هوا و زلزله احتمالی، تنها راه برون‌رفت از شرایط فعلی را تمرکززدایی از پایتخت و نه انتقال پایتخت دانسته است. در بخشی از گزارش جام جم آمده است: «اتخاذ سیاست‌هایی همچون سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شهری به‌ویژه شبکه‌های حمل ونقل، افزایش اختیارات نهادهای استانی و منطقه‌ای و حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان در استان‌های محروم و انتقال تدریجی و کارشناسی شده واحدهای غیرلازم مستقر در تهران فقط مشتی از خروار برنامه‌های ارائه شده برای تمرکززدایی از پایتخت است. »

 

نگاهی به عملکرد 100روزه شهردار روزنامه «شرق» درباره عملکرد 100روزه شهرداری تهران با مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر و محمود میرلوحی، عضو شورای پنجم گفت‌وگو کرده است؛ چمران نسبت به عملکرد شهردار تهران در این مدت نگاهی واقع‌بینانه و مثبت دارد. او می‌گوید اینکه شهردار در شروع به‌کار خود پس از دوره‌ای طولانی عدم‌تغییر تصمیم می‌گیرد یکباره همه‌چیز را به هم نریزد، عاقلانه است. میرلوحی هم درباره عملکرد نجفی گفته که او تاکنون همان شهردار موردنظر ما بوده است و در توضیح این حرف می‌گوید: نجفی فردی اهل مدیریت علمی و برنامه‌ریزی و بیان موضوعات و گزارش‌دهی با زبان آمار است و با ما هم با همین زبان حرف می‌زند و با زبان من‌درآوردی مدیریت قبلی فرق زیادی دارد.

 

منابع شهرداری بی‌نهایت نیست محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران طی یادداشتی در روزنامه «وقایع اتفاقیه» از منابع محدود شهرداری تهران برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی مانند کارتن‌خوابی، کودکان کار و تکدی‌گری خبر داده و از انجام نشدن وظایف سایر سازمان‌های اداری و ارگان‌ها در این زمینه نوشته است: «شهرداری نمی‌تواند به جای دولت بار مسئولیت همه را به دوش بگیرد.» به نوشته حق‌شناس، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، هلال‌احمر، فرمانداری یا نیروی انتظامی نهادهایی هستند که در کنار شهرداری باید در راستای کاهش ناهنجاری‌ها به وظایف خود عمل کنند. وی با اشاره به منابع محدود شهرداری، می‌نویسد: «باید به این سمت حرکت کنیم که در مدیریت منابع به سویی برویم که در بخشی از حوزه‌هایی که پیش‌از این برای آنها هزینه می‌کردیم، تجدیدنظر کنیم. این امر شامل حوزه اجتماعی و فرهنگی و سایر حوزه‌ها نیز می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید