• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30926
+
-

کوتاه از سیاست | سیاست

   چه‌کسی جلوی ترامپ بنشیند

رضا نصری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا با بیان آنکه جلسه شورای امنیت در تاریخ چهارم مهرماه یک فرصت استثنایی برای تهران جهت بیان مواضع خود از تریبون مهم‌ترین نهاد بین‌المللی جهان است، تأکید کرد: با توجه به اهمیت رسانه‌ای این نشست بهترین نماینده از سوی ایران برای حضور در این جلسه محمدجواد ظریف است. چون ایشان تسلط بالایی به زبان انگلیسی و ظرافت‌های فرهنگ سیاسی آمریکا دارد و می‌تواند بدون مترجم و واسطه پیام خود را به گوش مخاطب جهانی و افکار عمومی آمریکا - که در آستانه انتخابات کنگره به‌شدت دوقطبی شده و مترصد شنیدن انتقاد از ترامپ است - برساند.

   تکذیب دیدار سردار سلیمانی با مقام آمریکایی

چارلز کول، سخنگوی سفارت واشنگتن در بغداد در واکنش به ادعای روزنامه الجریده کویت در رابطه با دیدار سردار سلیمانی و فرستاده ویژه آمریکا در صفحه توییتر خود به دو زبان انگلیسی و عربی نوشت: گزارش‌های رسانه‌ای در رابطه با دیدار سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و برت مک گورک، فرستاده ویژه آمریکا در عراق و گفت‌وگو در رابطه با تشکیل دولت جدید عراق صحت ندارد. به گزارش ایسنا، وی تأکید کرد که سفارت آمریکا این خبر را به‌طور کامل تکذیب می‌کند.

   مذاکرات محرمانه در حیاط

حسین امیرعبداللهیان، دستیار رئیس مجلس که در زمان مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه بوده درخصوص یک عمانی که جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا از او در کتابش نام برده گفت: وقتی آقای سالم می‌خواست به ایران ‌بیاید و پیامی بیاورد که مقدمات مذاکرات ایران با 6کشور فراهم شود در آن مقطع بحث آمریکا مهم بود، چون قرار بود آنها شرط ایران در غنی‌سازی را بپذیرند و رئیس‌جمهور آمریکا به سلطان قابوس گفته بود که «این حق ایران را می‌پذیرم» اما صرف این حرف ملاک نبود و مقام معظم رهبری مخصوصاً تأکید داشتند که حتماً باید تضمین‌های لازم اخذ شود. به گزارش تسنیم، وی افزود: یادم هست آن وقتی که آقای «سالم» می‌آمد ما هم به‌دلیل مسائل حفاظتی و به‌دلیل اهمیت موضوع و هم برای اینکه همفکری دقیقی داشته باشیم آقای دکتر صالحی وزیر وقت امور خارجه و بنده به‌همراه آقای دکتر عباس عراقچی و دکتر خاجی در حیاط ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه میزی می‌گذاشتیم و آنجا حرف‌ها را می‌زدیم و مطالب را از سالم می‌گرفتیم.

  خودسوزی یک جوان ایرانی در زندان وین

در پی خودسوزی یک پناهجوی ایرانی و 4پناهجوی افغان در یکی از زندان‌های اتریش،  سفارت کشورمان در این کشور خواستار بررسی فوری وضعیت آسیب‌دیدگان شد. به گزارش ایسنا،  سفارت کشورمان در اتریش ضمن ابراز تأسف از این ماجرا اعلام کرده است که در حال پیگیری آخرین وضعیت این ایرانی پناهجو با نهادها و مسئولان ذی‌ربط اتریشی است. براساس اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها ازجمله رسانه‌های افغانستان،  یک پناهجوی ایرانی و 4 پناهجوی افغان پیش از ظهر شنبه (۲۴ شهریور) در سلول خود در زندان وین دست به‌خودسوزی زدند. حال عمومی این افراد - که درخواست پناهندگی آنها منفی بوده و باید خاک اتریش را ترک می‌کردند - وخیم اعلام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید