• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30791
+
-

ادامه رونق در بازارسهام؛

بازده بورس به63درصد رسید

ارزش کل بازار سهام از مرز 700هزارمیلیارد‌تومان گذشت

بازار سرمایه
بازده بورس به63درصد رسید

با ادامه روند صعودی بورس در مبادلات دیروز، ارزش کل بازار سهام از مرز 700هزار میلیارد تومان گذشت و بازده بورس به 63درصد رسید.
به گزارش همشهری، روند صعودی بورس در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران و فرابورس هرکدام جداگانه 2درصد رشد کردند. شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز چهارشنبه هفته قبل هم با 5/4 درصد رشد بالاترین رشد روزانه را ثبت کرده بود. با این مقدار رشد ارزش بازار سهام در پایان مبادلات دیروز به 700هزارو 800میلیارد تومان معادل 51میلیارد دلار رسید. دیروز همچنین ارزش کل فرابورس به مرز 100هزار میلیارد تومان نزدیک شد. این اطلاعات نشان می‌دهد از اول امسال تاکنون ارزش کل بازار سهام 255هزارمیلیاردتومان معادل 19میلیارددلار افزایش یافته است.

بازده بورس؛ 63درصد

با رشد بورس تهران در مبادلات روز گذشته، میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس از اول سال تاکنون از مرز 63درصد گذشت. اطلاعات آماری نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران از اول سال تاکنون63.5 درصد
افزایش یافته؛ یعنی سهامداران به‌طور میانگین در این مدت 63.5صد سود کرده‌اند. در همین مدت ارزش سهام 30شرکت بزرگ بورس تهران نزدیک به 80درصد و 50شرکت فعال‌تر بورس هم نزدیک به 70درصد افزایش یافته است. بااین‌وجود همچنان مقدار بازده بورس کمتر از مقدار رشد بازارهای طلا و ارز است. اطلاعات آماری نشان می‌دهد قیمت هر سکه بهار‌آزادی از اول امسال تاکنون 154.2 و هر دلار آمریکا 182.4 افزایش یافته است. قیمت هر یورو هم در این مدت 1725.5افزایش یافته است. در این مدت همچنین قیمت هر متر آپارتمان در مناطق 22گانه شهر تهران 33درصد رشد کرده است.

مقایسه ارزش بورس تهران با دلار

با وجود رشد ریالی ارزش بازار سهام، از نظر مقدار دلاری، پایین‌تر از سطوح ابتدای سال است به‌معنای اینکه اگر ارزش بورس تهران را با نرخ دلار محاسبه کنیم هم‌اکنون ارزش کل بازار سهام 40میلیارد دلار کمتر از ابتدای سال است. در ابتدای سال با وجود اینکه ارزش کل بورس تهران 455هزار میلیارد تومان و با توجه به آنکه قیمت هر دلار آمریکا در محدوده 5هزار تومان بود ارزش کل بازار سهام 90میلیارد دلار محاسبه می‌شد اما اکنون با توجه به افزایش قیمت دلار تا سطح 13هزارو 700تومان ارزش کل بورس تهران 51میلیارد دلار محاسبه می‌شود.
این موضوع به‌دلیل افزایش نرخ برابری ریال در برابر دلار است. محاسبه دلاری ارزش کل بورس تهران از این جهت اهمیت دارد که در طول دوره‌های گذشته بازار سهام عمدتا ارزش خود را متناسب با قیمت دلار اصلاح کرده است؛ به‌معنای اینکه هر زمان که قیمت دلار افزایش یافته ارزش سهام شرکت‌های بورس هم رشد کرده‌اند. با این استدلال و با توجه به ارزش جایگزینی شرکت‌ها، کارشناسان انتظار دارند بازار سهام همچنان به روند صعودی‌اش ادامه دهد و دست‌کم تا سطح 1200هزار میلیارد تومان افزایش یابد.چنانچه ارزش‌کل بورس تهران به 1200میلیارد تومان برسد ارزش کل بورس تهران با احتساب هر‌دلار 13هزارو 700تومان(به نرخ امروز) به سطوح ابتدای سال و در محدوده 90میلیارد دلار خواهد رسید. تحلیل‌گران بنیادی و تکنیکال همچنین انتظار دارند شاخص کل بورس تهران در میان‌مدت از مرز 200هزار واحد عبور کند. حتی برخی تحلیل‌گران پا را فراتر گذاشته و معتقدند شاخص کل بورس تهران در 2 سال آینده به سطح 400هزار واحد هم خواهد رسید.

دلایل رشد بورس

با وجود اینکه رشد بورس تهران از ابتدای سال شروع شده اما شتاب صعودی قیمت‌ها از چند هفته قبل و همزمان با آغاز آزادسازی اقتصادی شتاب بیشتری گرفته است، به‌ویژه آن که هفته قبل بعد از آزاد‌سازی‌ قیمت مس، قیمت فولاد هم آزاد و قرار شد محصولات فولادی بدون محدودیت سقف قیمت در بورس‌کالا دادوستد شود و این موضوع اثر زیادی بر بازار سهام داشت و منجر به رشد ارزش سهام شرکت‌ها به‌ویژه گروه معادن و فلزات در بورس شد. 
به‌دنبال این دو رویداد از روز گذشته قیمت محصولات پتروشیمی هم در بورس آزاد شد و دیروز سهام شرکت‌های این گروه با رشد زیادی مواجه شدند. در عین حال انتظار می‌رود با آزاد‌سازی‌ قیمت فولاد، قیمت خودرو هم به‌دلیل اینکه فولاد ماده خام تولید خودرو است آزاد شود؛ چرا که نمی‌توان انتظار داشت قیمت مواداولیه خودرو‌ساز‌ها افزایش یابد اما قیمت خودرو رشد نکند؛ در چنین شرایطی بازار سهام اکنون در انتظار آزاد‌سازی‌ قیمت خودرو است که به‌نظر می‌رسد نقدینگی فراوانی تحت‌تأثیر آزاد‌سازی‌ قیمت خودرو راهی بازار سهام شود.
در طول چند‌ماه گذشته دولت به‌دلیل افزایش حجم نقدینگی سیاست‌هایی را برای هدایت نقدینگی به بازار سهام آغاز کرده و با اجرای سیاست آزاد‌سازی‌ اقتصادی بخشی از این سیاست‌ها محقق شده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید