• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30585
+
-

1700 قربانی افغان در 6 ماه

گزارش2
1700 قربانی افغان در 6 ماه


 17سال پس از یورش آمریکا به افغانستان، جنگ در این کشور همچنان ادامه دارد و بالا رفتن آمار قربانیان حمله‌های تروریستی به اتفاقی عادی در این کشور تبدیل شده است.

طبق اعلام سازمان ملل، طی 6‌ماه نخست سال‌جاری میلادی بیش از هزار و 700نفر از مردم افغانستان در حمله‌های انتحاری یا در درگیری‌های مسلحانه میان گروه‌های تروریستی و نیروهای دولتی قربانی شده‌اند؛ آماری که در تمام سال‌هایی که از جنگ در افغانستان می‌گذرد بی‌سابقه بوده است. طبق گزارش سازمان ملل، در همین مدت بیش از 3هزار و 500نفر از مردم هم زخمی و قطع عضو شده‌اند. سازمان ملل در گزارش خود هشدار داده است در صورت ادامه روند کنونی، سال 2018 میلادی می‌تواند به خونین‌ترین سال جنگ افغانستان تبدیل شود. سال2017 آمار قربانیان در مجموع از 10هزار نفر گذشت.

آمارهای مربوط به افزایش شمار قربانیان در درگیری‌های افغانستان در حالی منتشر می‌شود که اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور دیروز اعلام کرد استراتژی جدید آمریکا در جنوب آسیا در حال نتیجه دادن است. سال گذشته دونالد ترامپ با تشریح این استراتژی از افزایش فشار نظامی به گروه طالبان خبر داد. در چارچوب این برنامه، شمار نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در افغانستان از 11هزار نفر به 14هزار نفر افزایش پیدا کرد. همزمان فشارهای سیاسی آمریکا بر دولت پاکستان نیز افزایش پیدا کرد. واشنگتن و کابل، اسلام‌آباد را مسئول قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان می‌دانند و از این کشور خواسته‌اند از نفوذ خود برای کشاندن سران طالبان به میز مذاکره استفاده کند.

طی ماه‌های اخیر خبرهایی مبنی بر آغاز مذاکرات میان آمریکا و برخی فرماندهان طالبان منتشر شده است اما همزمان، حملات این گروه در نقاط مختلف افغانستان نیز ادامه دارد. در این مدت، در کنار افزایش حمله‌های طالبان به مناطق نظامی و غیرنظامی، بر تعداد حمله‌های گروه داعش نیز افزوده شده است. در این میان، مردم قربانی اصلی حمله‌های تروریستی هر دو گروه بوده‌اند. طبق گزارش سازمان ملل 52درصد از غیرنظامیانی که در این مدت کشته شده‌‌اند، بر اثر حمله‌های داعش و 48درصد بر اثر حمله‌های طالبان قربانی شده‌اند.

گزارش سازمان ملل تأکید می‌کند که شمار حمله به اهداف غیرنظامی هم از سوی طالبان و هم از سوی داعش طی 6‌ماه نخست سال‌جاری میلادی افزایش پیدا کرده است. مساجد و مراکز تجمع شیعیان، مراجعه‌کنندگان به مراکز اداری، دفاتر گروه‌های فعال در زمینه فعالیت‌های بشردوستانه و مراکز ثبت‌نام رأی دهندگان هدف اصلی حمله‌های تروریستی در این مدت بوده است. بر این اساس، غیرنظامیانی که در درگیری میان نیروهای دولتی و گروه‌های تروریستی کشته شده‌اند، بیشترین سهم را در میان قربانیان دارند. حدود یک‌سوم غیرنظامیان به این صورت کشته شده‌اند.


چشم‌انداز جنگ افغانستان
جنگ افغانستان اکنون به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا تبدیل شده است. این جنگ برای آمریکایی‌ها بیش از 700میلیارد دلار هزینه داشته و تاکنون بیش از 2هزار و 500نفر از نیروهای آمریکایی در افغانستان کشته و حدود 20هزار نفر نیز زخمی شده‌اند. تحلیلگران معتقدند با قوت گرفتن احتمال آغاز مذاکرات صلح، نیروهای طالبان سعی دارند در مناطق بیشتری از افغانستان دست بالا را داشته باشند یا بتوانند از آن به‌عنوان برگ برنده مذاکرات استفاده کنند.

طی 17سال جنگ در افغانستان هزاران نفر از نیروهای طالبان نیز کشته و دستگیر شده‌اند اما طبق برآوردهای نهادهای امنیتی آمریکایی، تعداد نیروهای این گروه بیش از گذشته شده است. 10سال پیش دولت آمریکا و افغانستان شمار نیروهای طالبان را حدود 15هزار نفر برآورد می‌کردند. اکنون آمار از عبور شمار نیروهای طالبان از مرز 60هزار نفر حکایت دارد. طبق گزارش وزارت دفاع آمریکا، اکنون دولت افغانستان تنها بر 30درصد از خاک این کشور به‌طور کامل کنترل دارد و باقی مناطق یا تحت کنترل طالبان است یا دائما زیر حمله‌های نیروهای طالبان است. در این میان، حدود 15درصد از مناطق افغانستان هفته‌ای 2بار هدف حمله طالبان قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید