• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30564
+
-

عزم مدیریت شهری برای مبارزه با فساد

یادداشت
عزم مدیریت شهری برای مبارزه با فساد

مجید فراهانی | عضو شورای شهر تهران:

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شورای پنجم مبارزه با فساد در شهرداری است که مستقیما با موضوع شفافیت ارتباط دارد. می‌دانیم فساد معمولا جایی رخ می‌دهد که به دور از چشم مردم و رسانه‌ها باشد، به همین دلیل بنای ما این است که فعالیت‌های شهرداری در بخش‌های مرتبط با مسائل مالی را به‌صورت دائمی به اطلاع مردم برسانیم. تا الان هم مناقصه‌ها و قرارداد‌های بالای یک میلیارد در سایت شفافیت منتشر شده است. در بخش شورای شهر هم تصمیم‌گیری‌های شورا، شرح جلسات و رأی‌گیری‌ها انتشار پیدا می‌کند تا شهروندان در جریان فعالیت‌ها قرار داشته باشند.

اما بخش مهم دیگر «اصلاح فرایند‌ها» است. هر چقدر که به سراغ مکانیزاسیون برویم و از ارتباط افراد با هم جلوگیری کنیم بروز فسادی مانند رشوه کاهش پیدا می‌کند. به جد دنبال این هستیم که فرایند‌های مربوط به شهر‌سازی اعم از درخواست و صدور پروانه ساختمانی، تعیین و پرداخت عوارض و موارد قانونی دیگر مانند جرائم تغییر کاربری، همه به‌صورت مکانیزه و آنلاین انجام شود بدون اینکه نیاز به مراجعه یا ارتباط با اشخاص باشد. این کار می‌تواند از رشد فساد در شهرداری جلوگیری کند زیرا هم به امور جاری سرعت می‌بخشد و هم آنها را در یک چارچوب معین قرار می‌دهد که دیگر نیاز به مراجعات فردی ندارد.

مورد سوم عزم شهرداری و شورای شهر برای برخورد با فساد است. هرچقدر که بدانیم اگر تخلفی صورت بگیرد به اطلاع مردم می‌رسد و مدیران ارشد شهری از شهردار تا معاونان شهرداری می‌خواهند مانع رشد فساد شوند و شورای شهر تهران به روش‌های متعدد به‌دنبال کاهش فساد هستند، به همان میزان می‌توان به اثر بخشی آن امیدوار بود. در مقابل اگر این دغدغه مطرح نشود به همان میزان زیرمجموعه‌های شهرداری نیز احساس نمی‌کنند که تحت کنترل هستند و ظرفیت برخورد با مفاسدی مانند رشوه‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید