• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30523
+
-

ترور بیولوژیکی جیمی‌جامپ

ترور بیولوژیکی جیمی‌جامپ

روسیه در برخورد با مخالفان به‌قدری سابقه خرابی دارد که حتی اگر مچ پای یکی از مخالفان این کشور پیچ بخورد، همه می‌فهمند کار ماموران دولت پوتین بوده است. بعد از رسوایی‌هایی که بر سر ترور بیولوژیکی جاسوس دوجانبه روس‌تبار در انگلیس به‌وجود آمد و روابط اروپا و روسیه را تیره ساخت، یکی دیگر از مخالفان سیاست‌های روسیه دچار مصدومیتی مشکوک شده و گفته می‌شود ممکن است پیوتر ورزیلوف احتمالا مورد ترور قرار گرفته باشد. این خواننده کانادایی/روسی همان کسی است که در فینال جام جهانی روسیه همراه با دوستان جیمی‌جامپ خود در گروه فمینیستی «پوسی‌رایِت» وارد زمین چمن شدند و به قصد رساندن پیغام و شناساندن گروه خود به مردم دنیا برای دقایقی در جریان بازی بین فرانسه و کرواسی اخلال ایجاد کردند. ورزیلوف صبح روز 11سپتامبر مصادف با انهدام تروریستی برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک با مشکل در بینایی روبه‌رو شده و طی ۲ ساعت، حتی توان صحبت‌کردن یا راه‌رفتن را هم نداشته است. او به‌جرم ورود غیرقانونی به زمین همان موقع به 15روز زندان و محرومیت سه‌ساله از حضور در اماکن ورزشی روبه‌رو شده بود. حکومت روسیه در روزهای اخیر در رویارویی با معترضان پرشماری که به تغییر قوانین بازنشستگی اعتراض دارند، دوباره دست به خشونت زده است. 
در همین شلوغی‌ها انتشار خبر مسمومیت عجیب ورزیلوف می‌تواند دولت را بیشتر تحت‌فشار قرار دهد؛ حتی اگر مسمومیت او عمدی نباشد و دولت قصدی در از بین بردن این چهره معترض نداشته باشد. سال گذشته وقتی سرگئی اسکریپال و دخترش در شهر سالزبری انگلیس مورد ترور عصبی/بیولوژیکی توسط ماده‌ای به نام نوویچوک قرار گرفتند، روس‌ها از پذیرفتن مسئولیت آن طفره رفتند اما اخیرا با ردیابی دوربین‌های مداربسته مشخص شده 2 تبعه روس در محدوده زمانی مرتبط با آن ترور، خودشان را به محل جرم رسانده و سپس از محل متواری شده بودند. عامل نوویچوک یا گاز نوویچوک (به معنای نوپدید یا تازه‌وارد) به دسته‌ای از عوامل عصبی اطلاق می‌شود که بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۳ در شوروی و روسیه تولید شده‌اند. در حکومت‌های توتالیتر چنین موضوعاتی مسبوق به سابقه است و معمولا مخالفان در زندان یا بیرون زندان با چنین مسمومیت‌هایی یا بیماری مننژیت روبه‌رو می‌شوند؛ ازجمله چارلز رولی و نامزدش که اخیرا در یکی از شهرهای انگلیس مسموم شدند و دان استرجس، نامزد بریتانیایی رولی به‌خاطر مسمومیت با گاز اعصاب برخلاف بقیه قربانیان که زنده مانده‌اند، درگذشت. در منزل آنها شیشه‌ای حاوی ماده نوویچوک 
پیدا شد. پیوتر ورزیلوف یک وب‌سایت خبری مستقل به نام میدیازون را هم در اختیار دارد وقتی پیش همخانه‌اش ورونیکا بود دچار اختلال عصبی شد و قدرت تکلم خود را از دست داد و قادر به دیدن نبود. در بیمارستان هم به مادرش اجازه داده نشد با او ملاقات کند و حتی مادر پیوتر تهدید شد که حق ندارد درباره این مسمومیت چیزی به رسانه‌ها بگوید. مشکل او همان شبی شروع شد که او چند ساعت پیش از آن برای جلسه استماع در دادگاه حضور یافته بود. او به مسئول اورژانس آمبولانس که از او پرسیده بود آیا چیزی نوشیده یا خورده، به‌صورت نامفهومی می‌گفت: «چیزی ننوشیده‌ام. چیزی از کسی نگرفته‌ام» و بلافاصله تشنج کرد و از حال رفت. این اتفاق و جنجال‌های رسانه‌ای پیرامون آن می‌تواند به معترضان روس به رهبری گنادی زیوگانف که به بهانه مخالفت با افزایش 5ساله سن بازنشستگی و اصلاحات جدید پوتین که از آن به «آدم‌خواری» یاد کرده‌اند، در خیابان‌ها حضور دارند، کمک شایانی کند و البته گروه پانک‌راک پوسی‌رایت را هم بیش از پیش معروف می‌کند. حالا آنها هر حرفی و اعتراضی علیه حکومت روسیه به زبان بیاورند، در تیراژی میلیاردی در سراسر جهان پخش می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید