• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30084
+
-

خودتحریمی

بالاخره مشخص شد که شائبه‌های درخواست آرژانتین برای دیدار دوستانه با تیم ملی ایران واقعیت داشته‌ اما کارلوس کی‌روش به جای «روی زانو رفتن از تهران تا دوبی» این روزها بدون هیچ توضیحی تیم‌اش را برای دیدار دوستانه با ازبکستان آماده می‌کند. ازبکستان، تکراری‌ترین حریف تدارکاتی این سال‌های تیم ملی است. ایران اساسا بیشتر از آنکه از این بازی تکراری بهره ببرد، به ازبک‌ها برای آمادگی بیشتر کمک کرده است. تیم کی‌روش قبل از برگزاری جام‌جهانی حتی با تیم ملی امید ازبکستان نیز مسابقه داد و بعید نیست این تجربه روزی در مقابل تیم نوجوانان این کشور نیز تکرار شود. درست در شرایطی که فوتبال ایران مثل همیشه از برگزاری یک دیدار دوستانه متوسط نیز عاجز است، رقبای تیم ملی در جام ملت‌های آسیا برنامه جذابی برای محک خوردن قبل از تورنمنت تنظیم کرده‌اند.
کره‌جنوبی بعد از قهرمانی در بازی‌های آسیایی اندونزی، نفرات بزرگسالش را از این تیم تحویل گرفت و بلافاصله آنها را به اردوی تیم ملی برد. سون هیونگ مین که با مدال طلا در جاکارتا از خدمت سربازی معاف شده بود، بلافاصله در ترکیب تیم بزرگسالان قرار گرفت و بدون استراحت، مقابل کاستاریکا به میدان رفت. بعد از پیروزی در برابر کاستاریکا، کره قبل از برگزاری جام ملت‌ها، 3دیدار دوستانه با شیلی،اروگوئه و پاناما خواهد داشت. آنها خط دفاعی‌شان را  مقابل لوئیس سوارز و الکسیس سانچز، به خوبی محک می‌زنند. استرالیا 2‌ماه قبل از برگزاری جام ملت‌ها با کره‌جنوبی مسابقه می‌دهد و یک دیدار تدارکاتی را نیز برابر لبنان پشت سر می‌گذارد. عربستان در ریاض میزبان بولیوی خواهد بود و ژاپن با اروگونه،پاناما و کاستاریکا روبه‌رو می‌شود. در فهرست دیدارهای دوستانه امارات میزبان نیز نام‌هایی مثل لائوس، هندوراس و ونزوئلا دیده می‌شود.
برگزاری رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا، موجب شده کشورهای اروپایی دیدارهای تدارکاتی را در چارچوب قاره خودشان برگزار کنند و همین موضوع دست آسیایی‌ها را از بازی‌های دوستانه بزرگ با اروپایی‌ها کوتاه کرده است. این موضوع شاید در نهایت به سود ایران باشد اما نباید فراموش کرد که رقبا یک به یک به مصاف تیم‌هایی از آمریکای جنوبی می‌روند و ایران برای بازی‌های تدارکاتی پا را از آسیا فراتر نمی‌گذارد. بدون تردید همه‌‌چیز به تحریم‌ها مربوط نمی‌شود. درست مثل بسیاری از معضلات اقتصادی و اجتماعی، ماجرای بحران دیدارهای دوستانه تیم ملی از داخل کشور شروع شده و تا زمانی که منشأ داخلی‌اش اصلاح نشود، این مشکل نیز برطرف نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید