• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 18 شهریور 1397
کد مطلب : 29903
+
-

موزه‌های ایران سیستم اطفای حریق ندارد

موزه‌های ایران سیستم اطفای حریق ندارد

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرد که اعتبارات سازمان میراث‌فرهنگی اجازه نصب سیستم اعلام و اطفای حریق در موزه‌های کشور را نمی‌دهد. محمدرضا کارگر در گفت‌وگو با سایت صدای میراث با اشاره به آتش‌سوزی چند روز گذشته در موزه ملی برزیل گفت که اعتبارات حفاظتی از موزه‌ها در برابر حوادثی همچون آتش‌سوزی محدود است و موزه‌ها تنها می‌توانند با اقدامات پیشگیرانه از وقوع آتش‌سوزی‌های مشابه آنچه در موزه ملی برزیل رخ داد جلوگیری کنند. مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول سازمان میراث‌فرهنگی با اعلام اینکه در تاریخ موزه‌داری ایران، آتش‌سوزی‌ موزه‌ها بسیار محدود بود و خسارتی نیز به بار نیاورده است، گفت: عامل آتش‌سوزی‌های مختصر سیستم‌های برق و استفاده از ابزارهای برقی غیراستاندارد در تاسیسات بود.

او با اعلام اینکه در برخی موزه‌های جهان تکنولوژی‌های مختلفی برای اطفای حریق به‌کار گرفته می‌شود که در ایران امکان استفاده از آنها نیست گفت: گرچه استفاده از سیستم‌های اطفای حریق بسیار گران و نیازمند رسیدگی و نگهداری مداوم است. با این حال در بعضی از موزه‌های ایران این نوع سیستم اطفای حریق ایجاد شده و هم‌اکنون موزه فرش از این قابلیت برخوردار است.

کارگر با بیان اینکه برخی موزه‌های کشور نیز دارای سیستم پیشگیری از آتش‌سوزی و اعلام و اطفای حریق هستند افزود: موزه بزرگ خراسان و موزه‌هایی که به تازگی افتتاح شده‌اند به سیستم اعلام و اطفای حریق مجهز هستند اما برخی موزه‌ها مانند موزه ایران باستان و موزه آبگینه که قدیمی هستند، صرفا از سیستم اعلام حریق برخوردارند. مدیرکل امور موزه‌ها تأکید کرد: تقریبا تمامی موزه‌ها سیستم اعلام حریق دارند به جز تعدادی از موزه‌های کوچک مثل موزه‌های مردم‌شناسی.

با این حال باید پذیرفت که سیستم اطفای حریق در همه موزه‌ها وجود ندارد. او با اعلام اینکه بهترین روش در موزه‌ها برای جلوگیری از آسیب‌ها و حوادث احتمالی شیوه‌های پیشگیرانه است، گفت: ما هم مانند بسیاری از موزه‌های دنیا، مثل موزه ملی برزیل، سیستم اطفای حریق نداریم. کارگر گفت: برای تجهیز موزه‌ها به سیستم‌های اطفای حریق نیاز به بودجه هنگفت است. ولی با این حال در برخی موزه‌ها مثل کاخ چهلستون سیستم اعلام و اطفای حریق در حال نصب است و بخش دوران اسلامی موزه ملی ایران نیز به سیستم اعلام و اطفا مجهز شده و بخش دوره باستان موزه ملی ایران نیز امسال به سیستم اعلام و اطفای حریق مجهز می‌شود. مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی افزود: تجهیز موزه‌های کشور به سیستم اعلام و اطفای حریق یک پروسه طولانی است و اعتبارات اندک نیز اجازه نصب این سیستم را در موزه‌ها نمی‌دهد. او تأکید کرد: باید با همین سیستم اعلام حریق و ابزارهایی که در اختیار داریم، مانع بروز آتش‌سوزی در موزه‌ها شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید