• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 دی 1396
کد مطلب : 2978
+
-

ربیعی اعلام کرد: شناسایی بیش از 800هزار نیازمند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هم‌اکنون متوسط درآمد یک‌خانواده 5نفری مستمری‌بگیر 640هزار تومان است که براساس بودجه پیشنهادی سال آینده باید به 900هزار تومان برسد. براساس گفته رئیس‌جمهور، افرادی که خارج از نهادهای حمایتی هستند نیز باید شناسایی شوند که تاکنون توانسته‌ایم بیش از 800هزار نفر از آنان را شناسایی کنیم.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی با بیان اینکه قدرت خرید بازنشستگان طی 8سال تا 68درصد کاهش یافته است، گفت: قدرت خرید کارگران در سال92نسبت به سال 89نیز تا 40درصد کاهش یافته که از سال93با تعیین مزد تا 27درصد جبران شده است.

ربیعی با اشاره به اینکه دولت به‌دنبال خروج از فقر با استفاده از برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی است، اظهار کرد: برنامه‌های مقطعی نیز در دولت برای خروج از فقر درنظر گرفته شده است و دولت به‌دنبال برنامه اشتغال فراگیری است که تنها مبتنی بر افزایش رشد محض نباشد و نابرابری و فقر را به‌طور گسترده کاهش دهد. ربیعی گفت: در سال‌های 94و 95میزان جمعیت کشور 900هزار نفر افزایش یافته است. هرچند دولت توانسته متناسب با این نسبت مشاغلی را ایجاد کند اما به‌دلیل افزایش جمعیت فعال، نرخ بیکاری کاهش چندانی نیافته است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه در سال‌جاری 700هزار شغل توسط دولت ایجاد شده است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال به ارقام بهتری نیز درخصوص اشتغال‌زایی دست پیدا کنیم. مسائل اقتصادی و اجتماعی معمولا با تأخیر زمانی به دوره بعد منتقل می‌شود.

وی جمعیت 15تا 34سال جویای کار در کشور را تا 40درصد دانست و توضیح داد: متولدین دهه60 هم‌اکنون به سن ورود به بازار کار رسیده‌اند این در حالی است که کیک اقتصاد کوچک شده و از طرفی انفجار جمعیتی این دهه نیز فرصت‌های شغلی را کاهش داده به‌طوری که باید برای اشتغال جوانان جویای کار دهه 70و نیمه80 نیز فکری بکنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به چالش‌های موجود بر سر راه اشتغال‌زایی در کشور افزود: هم‌اکنون افراد جویای کار عمدتاً تمایل به یافتن مشاغلی متناسب با تحصیلات خود دارند. در گذشته تنها 20درصد از افراد جویای کار تحصیلکرده بودند. این در حالی است که در سال 95، 40درصد از بیکاران دانش‌آموخته هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد بیکاران در کشور را نزدیک به 3میلیون و 100هزار نفر اعلام کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا تعداد مشاغل را نسبت به جوانان در سنین اشتغال افزایش دهیم. هم‌اکنون دولت به‌طور متوسط در طول یک سال بیش از 700هزار شغل تولید می‌کند که جوابگوی این میزان نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه دولت را متمرکز روی دهک‌های اول تا چهارم اقتصادی برای جلوگیری از سقوط آنان به طبقات پایین‌تر دانست و گفت: نمودارها نشان می‌دهند که در دهک ششم اقتصادی خانواده‌ها حداکثر تا 2میلیون و 400هزار تومان درآمد دارند که این نشان می‌دهد ممکن است آنان حتی با ابتلا به یک بیماری و هزینه‌های درمانی به دهک‌های پایین سقوط کنند.

ربیعی در ادامه تلاش دولت برای تولید زیرساخت‌های مرتبط با اشتغال در مناطق را مناسب ارزیابی کرد و گفت: اگرچه شاید این زیرساخت‌ها باعث شده‌اند تا بیش از 90درصد از مناطق کشور از گاز یا آب آشامیدنی سالم برخوردار باشند اما ما همچنان نتوانسته‌ایم این زیرساخت‌ها را با اشتغال در این مناطق پیوند بزنیم. هم‌اکنون می‌توان ادعا کرد که کودکی در کشور وجود ندارد که مایل باشد به مدرسه برود اما نتواند البته در این حوزه دلایل فرهنگی و خانوادگی نیز وجود دارند که دولت در تلاش است تا در این زمینه نیز کارهایی را انجام دهد.

پرداخت یارانه به معلولان مجهول‌‌‌الهویه در مراکز بهزیستی

معاون امور توانبخشی بهزیستی تهران با اشاره به آمار بالغ بر ۲هزار معلول مجهول‌الهویه در مراکز بهزیستی تهران، گفت: هم‌اکنون به تمامی این افراد یارانه نقدی پرداخت می‌شود ضمن اینکه تعدادی از این افراد برای ورود به چرخه حمایتی در نوبت قرار دارند.

محمدرضا اسدی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به پرداخت یارانه مراکز نگهداری معلولان و سالمندان در استان تهران، اظهار کرد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته یارانه مراکز تا آبان‌ماه امسال پرداخت شده است. وی درخصوص میزان پرداختی یارانه به مراکز بیان کرد: رقم یارانه به مراکز متفاوت است و حداقل 60هزار تومان و حداکثر 680هزار تومان است که این رقم بسته به نوع معلولیت و شدت آن دارد. اسدی درخصوص وضعیت معلولان مجهول‌الهویه در مراکز سازمان بهزیستی استان تهران، بیان کرد: هم‌اکنون 2هزار و 680نفر از این افراد در مراکز سازمان نگهداری می‌شوند و از خدمات درنظر گرفته شده استفاده می‌کنند. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران ادامه داد: با توجه به شرایط موجود تعدادی از معلولان و سالمندان مجهول‌الهویه نیز برای ورود به چرخه حمایتی پشت نوبت قرار دارند که سازمان براساس اولویت‌بندی آنها را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید