• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29742
+
-

سفید بالک‌ها کجا رفتند؟

یادداشت
سفید بالک‌ها کجا رفتند؟

فواد بدری | روزنامه‌نگار:

گرانی دلار و سکه و تب‌وتاب افزایش قیمت‌ها باعث شد که یادمان برود هرسال با نزدیک‌شدن تابستان حشرات سفیدرنگی در تهران شروع به پرواز می‌کردند و در هر جایی جولان می‌دادند؛ از گوش و حلق و بینی آدم‌ها گرفته تا اتاق‌خواب خانه‌ها، اما امسال که شهریور نیمه را هم رد کرده است، خبری از این مگس‌های سفید مزاحم نیست.

چندین سال بود که کارشناسان از ازدیاد این حشرات به‌دلیل وجود درختان توت، سمپاشی بی‌رویه و بدون اصول زمین‌های کشاورزی اطراف تهران، وجود دریاچه چیتگر و نابودی کفش‌دوزک‌ها و زنبور‌ها به‌دلیل تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا می‌گفتند، اما چه شد که امسال سفید بالک‌ها بار سفر از تهران بستند و رفتند؟ درختان توت تهران که سر جایشان مانده‌اند!

در کنار نقدهایی که این روزها به برخی عملکرد‌های شهرداری وارد می‌شود، کار شبانه‌روزی شهرداری برای از بین بردن سفید بالک‌ها جای قدردانی دارد. نخستین کار شهرداری شست‌وشوی درختان با موادی بود که خطری هم برای سلامتی آنها ندارد؛ محلول آب و مواد شوینده که در چندین نوبت درختان با این محلول شسته شدند. این کار باعث لیز شدن برگ درختان شد و از تکثیر و تخم‌گذاری این حشره جلوگیری کرد. کار بعدی که انجام شد، کاشت درختان «پائولونیا» بود که خاصیت جذب این حشره‌ها را دارد اما برگ درختان مثل چسب عمل کرده و از تکثیر آنها جلوگیری می‌کنند.و چنین شد که در تابستان گرم امسال پایتخت‌نشینان دیگر پرسه پر حجم سفیدبالک‌ها را ندیدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید