• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29451
+
-

یک اطلاعیه و یک بخشنامه ارزی

بازار ثانویه ارز هم در تله تنش قیمتی افتاد

بازار ثانویه
بازار ثانویه ارز هم در تله تنش قیمتی افتاد

بازار ارز ایران التهاب دارد،  درحالی‌که قیمت انواع ارزهای خارجی در بازار فیزیکی رو به افزایش است و قیمت خرید و فروش هر یورو از مرز 16هزار تومان عبور کرده و دلار آمریکا به مرز 14هزار تومان رسیده،  بانک مرکزی با صدور یک اطلاعیه و بخشنامه ارزی تلاش کرد تا واکنشی متفاوت با تقاضای بازار از خود نشان دهد. براساس اطلاعیه این بانک،  از ابتدای سال تاکنون 5.5میلیارد یورو ارز بابت ورود کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز مردم اختصاص یافته که نزدیک به یک میلیارد یورو از مبلغ یادشده از زمان اجرای سیاست جدید ارزی در 16مردادماه امسال تزریق شده درحالی‌که حجم معاملات در روز دوشنبه در سامانه نیما به یک میلیارد و۷۶۰ میلیون یورو رسید که میانگین قیمت هر یورو 9100تومان برآورد شده است.

به گزارش همشهری، از 16مردادماه تا‌کنون واردکنندگان 3میلیارد دلار ارز صادراتی شامل صادرات محصولات پتروشیمی و سایر کالاها برای واردات مواداولیه،  ماشین آلات و سایر کالاهای مورد نیاز را بر مبنای مکانیسم بازار با نرخ توافقی خرید و فروش کرده‌اند. بانک مرکزی متوسط قیمت هر یورو در سامانه نیما را 9هزار تومان اعلام و تأکید کرد: بانک‌ها و صرافی‌ها می‌توانند برای تأمین نیازهای ارزی واقعی مردم به‌صورت اسکناس و در جهت مصارف خدماتی بنا بر سیاست‌های اعمال شده نسبت به ورود و تأمین ارز به‌صورت اسکناس اقدام کنند. این تدبیر ارزی بانک مرکزی در واقع بر مبنای انتظار سیاستگذار ارزی برای کم کردن از التهاب قیمتی برای خرید و فروش ارز براساس اسکناس اعمال می‌شود. بانک مرکزی می‌گوید: دغدغه اصلی‌اش این روزها تأمین نیازهای اساسی،  ضروری و واقعی مردم است تا ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و ضروری بنا بر سیاست‌های دولت با نرخ مصوب تأمین ‌شود.

فروش ارز مسافرتی و دانشجویی با تعهد کتبی

خبر دیگر اینکه بانک مرکزی در بخشنامه‌ای جدید به بانک‌های کشور اجازه داد تا از محل ارزهای خریداری‌شده و با تأمین اسکناس از محل منابع خود،  نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتی و دانشجویی به نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارک مثبته اقدام کنند. متقاضیان سفر خارجی برای دریافت ارز مسافرتی از بانک‌ها باید مدارکی همچون گذرنامه‌ معتبر،  بلیت مسافرت هوایی،  ویزای کشور مقصد- درصورت نیاز-  ارائه دهند و دانشجویان محتاج ارز هم باید تأییدیه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و صورتحساب دانشگاه محل تحصیل داشته باشند تا بتوانند ارز موردنیاز برای ادامه تحصیل را دریافت کنند.

طبق مفاد این بخشنامه بانک‌های عامل مجازند از محل ارزهای خریداری‌شده و با تأمین اسکناس از محل منابع خود،  نسبت به فروش و پرداخت ارز دانشجویی اعم از شهریه و اقامت به نرخ بازار با اخذ مدارک مثبته شامل تأییدیه وزارتخانه‌های علوم،  تحقیقات و فناوری و بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد)،  صورتحساب دانشگاه محل تحصیل که اصالت و اعتبار آن توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیل تأیید شده باشد،  اقدام کنند. خاطرنشان می‌سازد لازم است به‌منظور دریافت تأییدیه وزارتخانه‌های ذیربط برای ایجاد دسترسی به سامانه‌های مربوطه،  هماهنگی‌های لازم را با وزارتخانه‌های یادشده به عمل آورند. بخشنامه ارزی بانک مرکزی تأکید دارد: در رابطه با فروش و پرداخت ارز مسافرتی و دانشجویی،  اخذ تعهد کتبی از متقاضی مبنی بر خرید ارز صرفاً از یک منبع اعم از بانک یا صرافی مجاز و معتبر، الزامی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :