• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29390
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/kM7J
+
-

رنج‌های لنج‌داران

لنج‌داران در انتظار تحقق وعده سوخت یارانه‌ای هستند

گزارش
رنج‌های لنج‌داران

راضیه بوستانی|  بوشهر- خبرنگار:

 لنج‌داران و ملوانان از شهریور سال گذشته تاکنون با ابلاغ مصوبه جدید ته‌لنجی با مشکلات بی‌شماری دست و پنجه نرم کرده‌اند. از تعطیلی بازارها و تجمعات دسته جمعی لنج‌داران، ملوانان و بازاریان مقابل فرمانداری‌ها، استانداری و گمرک گرفته تا خانه‌نشینی و تنگی رزق و روزی آنان در شرایط اقتصادی کنونی. حدود 95 درصد لنج‌های استان بوشهر از ابتدای سال جاری تاکنون گرفتار شده‌اند. همان 5 درصد لنج‌هایی هم که در سال جاری سفرهای دریایی‌شان را متوقف نکرده بودند در گرداب افزایش نرخ دلار و به تبع آن افزایش نرخ سوخت، گرفتار شده‌اند.

جهش یکباره هزینه‌ها بسیاری از لنج‌داران را از پیشه اصلی خود خارج کرده و آنها را مجبور کرده قلاب به دست در گوشه‌ای از دریا به ماهیگیری بپردازند.  «اصلان» یکی از لنج‌داران است که به قول خودش تا چندی پیش مسیر بوشهر - دوبی را در پیش می‌گرفته ولی اکنون باید ماهیگیری کند. او می‌گوید: هزینه‌های سرسام آور لنج‌داری چاره‌ای جز ماهیگیری برایمان نگذاشته است. همه چیز طی یک سال دگرگون شد.

زمانی 2میلیون تومان گمرکی می‌دادیم حال باید 40میلیون تومان بدهیم. سوختی را که به قیمت 300 تومان تهیه می‌کردیم حال کدام عقل سلیم حکم می‌کند که با 5 هزار تومان تهیه کنیم. اصلان با اشاره به این‌که تنها هزینه‌های داخلی نیست که پیشه ما را نابود کرده می‌افزاید: افزایش 50 درصدی نرخ دلار هزینه‌های سفر به دوبی را از 15میلیون به 45میلیون تومان رسانده. کمبود جنس در امارات از یکسو و اخلاق بدی که اماراتی‌ها در برخورد با ایرانی‌ها دارند باعث می‌شود لنج‌های ما 60 تا 70 روز در امارات بمانند آن هم بدون وجود لنگرگاه و پناهگاه مناسب. جهش 50 درصدی دلار ارزش ریالی پول ما را پایین آورده و بعضی از لنج‌داران قادر به خرید اجناس نبوده و دست خالی برگشته‌اند.


شناورها در گرداب نرخ سوخت 

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های لنج‌داران و حمل ‌و ‌نقل دریایی استان بوشهر به همشهری می‌گوید: همزمان با ابلاغ مصوبه جدید ته‌لنجی که در شهریور 96 صورت گرفت، سوخت یارانه‌ای هم از شناوران گرفته شد تا با نرخ بانکرینگ در اختیار شناورها قرار گیرد. سوختی که از لیتری 300 تومان شروع شد و پس از گذشت یک سال به لیتری 5 هزار تومان رسیده است.
«سیدعلی موسوی گمارانی» با بیان این‌که در سال جاری تنها 5 درصد از لنج‌ها موفق به سفر دریایی شده‌اند و در حال حاضر با افزایش قیمت سوخت همان‌ها هم دیگر قادر به سفر نخواهند بود، می‌افزاید: سوخت شناورها قبلا بر اساس فرمولی به نام فرمول فائو به هر شناور تعلق می‌گرفت. بر اساس این فرمول سرعت، قدرت موتور و مسافتی که شناور می‌توانست طی کند تعیین‌کننده میزان سوختی بود که شناور دریافت می‌کرد. آن میزان سوخت هم با نرخ یارانه‌ای لیتری 300 تومان در اختیار شناورها قرار می‌گرفت. مصوبه جدید که از راه رسید سوخت یارانه‌ای هم قطع شد و شناورها باید سوخت را به نرخ بانکرینگ دریافت می‌کردند. از زمان اجرای مصوبه جدید ته‌لنجی تاکنون، سوخت شناورها قیمت‌های مختلفی را تجربه کرده و اکنون به لیتری 5 هزار تومان رسیده است.

وی تصریح می‌کند: بیش از یک سال است که بر اساس مصوبه جدیدی که به وزارتخانه ابلاغ شده قرار است مجددا سوخت یارانه‌ای از سرگرفته شود اما این مصوبه اجرا نشده و اکنون همان 5 درصد لنج‌هایی هم که از ابتدای سال جاری تاکنون فعالیت داشته‌اند قادر به سفر دریایی نیستند چراکه هزینه‌های سفر دریایی با دخل و خرجشان جور در نمی‌آید.

موسوی با بیان این‌که تقریبا با همه مسئولان استانی و کشوری که به نحوی با شغل لنج‌داران و ملوانان در ارتباط‌اند برای رفع مشکلات به وجود آمده رایزنی‌هایی صورت گرفته، یادآور می‌شود: مکاتبات و رایزنی‌های بسیاری با فرمانداری، استانداری و مسئولان کشوری صورت گرفته. همه مشکلات به صورت مکتوب، شفاهی، از طریق رسانه‌ها یا فضای مجازی به اطلاع آنها رسانده شده و در این میان مسئولی نیست که بی‌اطلاع باشد. اما تا به حال نه تنها گرهی از کار ما گشوده نشده بلکه هر روز عرصه بر ما تنگ و تنگ‌تر می‌شود. مصوبات غیرکارشناسی از سوی کسانی که از جزئیات مشاغل دریانوردی اطلاعی ندارند و گوش شنوایی هم برای شنیدن تجارب دریانوردان نداشته‌اند استمرار شغل ما را در هاله‌ای از ابهام فرو برده و بدون این‌که از سوی دولتمردان جایگزینی برای آن تعریف شود رو به نابودی است.


ممنوعیت کالا دیگر چرا

در حالی که افزایش نرخ دلار بر نرخ سوخت تاثیر گذاشته و عملا راه سفر دریایی را بر لنج‌داران بسته است، نامه ابلاغی از سوی گمرکات کشور به بنادر مبنی بر ممنوعیت 1339 قلم کالا برای ته‌لنجی، نامه‌ای تامل‌برانگیز است. رئیس هیات مدیره تعاونی‌های لنج‌داران و حمل ‌و ‌نقل دریایی استان بوشهر می‌گوید: اخیرا نامه‌ای از سوی گمرکات کشور به بنادر ابلاغ شده که در آن بر ممنوعیت 1339 قلم کالا برای کالای ته‌لنجی تاکید شده است. در حالی که این ممنوعیت قبل از این برای رویه‌های تجاری مرسوم بود حالا اما دامن رویه‌های ترخیص ته‌لنجی را هم گرفته است. 

موسوی گمارانی با بیان این‌که اقلام مواد غذایی مانند برنج، روغن و شکر و لوازم خانگی مثل یخچال و کولر از جمله کالاهایی است که اکنون ورود آنها به عنوان ته‌لنجی ممنوع شده است، تصریح می‌کند: پیش از ابلاغ این نامه تنوع ورود کالا برای لنج‌داران و ملوانان وجود داشت اما اکنون ملوانان و لنج‌داران ما باید اندیشه خود را به کار گیرند تا بتوانند کالایی را پیدا کنند که از ذهن تهیه‌کنندگان این 1339 قلم کالای ممنوعی به دور مانده است. 
وی یادآوری می‌کند: در این شرایط اقتصادی و با آن همه مشقت‌هایی که لنج‌داران و ملوانان از ابتدای ابلاغ مصوبه ته‌لنجی تاکنون کشیده‌اند ارسال چنین نامه‌ای به چه معناست، آن هم در شرایطی که روز به روز با افزایش قیمت سوخت دیگر امکان سفر دریایی برای لنج‌داران و ملوانان فراهم نیست.


سرمایه لنج‌داران در حال نابودی است

مواد به کار رفته در ساخت لنج‌های سنتی به گونه‌ای است که اگر لنج برای یکی دو ماه در آب ساکن باشد به تدریج تحلیل می‌رود و در نهایت این سکون باعث ویرانی لنج و فرورفتن آن در آب می‌شود. رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های لنج‌داران و حمل ‌و ‌نقل دریایی استان بوشهر با اشاره به این‌که از ابتدای سال 97 تاکنون حدود30 لنج در گناوه به دلیل یکجا ماندن از بین رفته‌اند می‌گوید: زمانی که لنج بین 30 تا 40روز ساکن باشد مواد به کار رفته در لابه لای چوب‌های لنج می‌گندند. به دنبال آن چوب‌ها هم می‌گندند و خود به خود از بین می‌روند. درحالی یک لنج سنتی در گردش می‌تواند 120سال عمر مفید داشته باشد.

«سیدعلی موسوی گمارانی» با بیان این‌که حدود 80 درصد لنج‌های استان بوشهر سنتی هستند و قیمتی معادل یک تا 2 میلیارد ریال دارند تصریح می‌کند: لنج‌های لنج‌داران با مصوبات جدید و افزایش نرخ دلار در شرایطی زمین‌گیر شده که تنها در شهرستان گناوه عمر اکثر لنج‌ها کمتر از یک یا 2 سال است و به همین سادگی هزینه‌های میلیاردی لنج‌داران برای تهیه لنج‌ها در حال از بین رفتن است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید