• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29081
+
-

سیستان و بلوچستان نیازمند ١٧هزار مترمکعب آب برای آشامیدن

خبرها
سیستان و بلوچستان نیازمند ١٧هزار مترمکعب آب برای آشامیدن


جمعیت هلال احمر برای کاهش چالش‌های خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان از 14مرداد امسال در قالب طرح نذر آب 3طرح توزیع تانکر آب، سبد غذایی و اعزام کاروان‌های سلامت را کلید زده است. به گزارش همشهری، به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در این مدت 788تانکر آب از مجموع هزار و 260تانکر نذر آب در این استان میان روستاییان درگیر خشکسالی توزیع شده است. حسین راشکی می‌گوید: این تانکرهای آب هزار تا 5هزار لیتری هستند که با اعتبار 6میلیارد ریال توسط جمعیت هلال احمر تهیه و تحویل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان شده تا در 502روستا به‌صورت سقایی آبرسانی کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان ادامه داد: در مجموع با توزیع شدن این تانکرها 199هزار و 374نفر در قالب 52هزار و 295خانوار از آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌شوند.

همچنین در قالب این طرح 44هزار و 714بیمار در 521روستا از 14 تا 19مرداد توسط پزشکان مستقر در کاروان‌های سلامت در سراسر سیستان و بلوچستان به‌طور رایگان ویزیت شدند. راشکی اظهار داشت: توزیع سبدهای غذایی به ارزش هر سبد 4میلیون ریال در قالب این طرح در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: در کنار طرح نذر آب برنامه‌های سلامت‌محور شناسایی بیماران نیازمند و انتقال بیماران به دیگر استان‌ها، توزیع 5هزار و 145بسته بهداشتی، اجرای طرح‌های حمایت‌های روانی، برگزاری طرح سحر، آموزش بهداشتی درمانی، توزیع 4هزار و 83بسته غذایی اهدایی توسط خیران، 3هزار و 928مورد لوازم‌التحریر و هزار و 382عدد اسباب‌بازی انجام شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 190هزار بطری آب معدنی توسط خیران، توزیع گالن‌های 20لیتری آب، کلرزنی و ضدعفونی مخازن ثابت مستقر در برخی روستاها توسط کارشناسان بهداشت محیط اعزامی از استان‌ها در کاروان‌های سلامت اجرا شد. به‌ گفته راشکی برای رفع بحران کم‌آبی در این به روستاها، نیاز به 20هزار مترمکعب آب است و تا به امروز حدود 3هزار مترمکعب آب با این طرح تامین شده است؛ طرحی که تا به حال حدود 3میلیارد تومان هزینه دربرداشته است. سیستان و بلوچستان به‌دلیل بروز خشکسالی افزون بر 20سال و وزش بادهای موسمی 120روزه و مونسون (بادهایی که شبیه به نسیم دریا بوده، اما سرعت وزش در آنها شدیدتر و هماهنگ‌تر است و در زمان‌های خاصی از سال نیز جریان دارند) در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و طوفان‌های شدید و گردوغبار روبه‌روست که گاه سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20برابر حد استاندارد می‌شود. این استان به سبب گستردگی زیاد (11.5درصد گستره کشور) و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی ازجمله استان‌هایی است که احتمال وقوع چندین مخاطره طبیعی به‌طور همزمان در آن وجود دارد؛ در شمال این استان تندبادها و گردوغبار شدید و خشکسالی، در مرکز سیل و زلزله و در جنوب نیز احتمال وقوع سونامی و دمای زیاد هوا معمولا تا بیش از 50درجه و ریزش باران‌های فصلی و جاری شدن سیل‌های مقطعی وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید