خبر: احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد: تنها راهکار تعادل بخشی به بازار خودرو، آزادسازی قیمت و عرضه این خودروها در محدوده قیمت حاشیه بازار است.
نقد: آزادسازی قیمتها و خودداری دولت از مداخله در بازارهای مختلف بهترین راهکار برای حذف فساد و رانت از چرخه تولید و همچنین متعادل کردن روند عرضه است این گزاره در بازار خودرو هم مصداق دارد. ضمن اینکه تعدیل قیمت خودروهای داخلی متناسب با هزینه تمامشده میتواند زمینه تبدیل خودرو را از یک کالای سرمایهای به کالای مصرفی فراهم کند اما بهنظر میرسد در مسیر واقعی شدن قیمتها در بازار خودرو باید به الزاماتی توجه کرد. الزام نخست در این حوزه توجه به رقابتی شدن بازار است. برای شکلگیری رقابت در بازار این خودروها جز رشد عرضه، کاهش تعرفه واردات خودرو و شکلگیری قطبهای جدید خودروسازی چارهای نیست. از سوی دیگر خودروسازان باید بپذیرند خروج شورای رقابت از فرایند قیمتگذاری و آزادسازی قیمت خودرو، واسطهها و دلالان از کفه تقاضا حذف میشوند و با توجه به قدرت خرید پایین مصرفکنندگان ایرانی میزان تقاضا در بازار خودرو طبیعتا کاهش خواهد یافت. به یاد داریم آخرین باری که بازار با این شرایط مواجه شد خودروسازان با فشار بر دولت موجب تزریق حجم بالایی از نقدینگی به اقتصاد برای پیش خرید خودرو شدند. بهنظر میرسد این بار دیگر نه اقتصاد ایران کشش چنین تقاضاهای نامعقولی را دارد و نه هیچ مسئولی زیر بار تبعات آن میرود.
الزامات آزادسازی قیمت در بازارخودرو
در همینه زمینه :