• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28424
+
-

با طلا آمد،با طلا رفت

با طلا آمد،با طلا رفت

خاطره گوانگ ژو تکرار شد؛ این‌بارخواسته بهداد سلیمی با طلا گرفتنش محقق شد. او که بعد از کسب مدال طلا از وزنه‌برداری خداحافظی کرد به خبرنگاران گفت: «اولین مدال بین‌المللی که گرفتم طلا بود و آخرینش هم طلا بود.»

اما جدا از طلای بهداد که سومین طلایش در بازی‌های آسیایی است، یک نقره ارزشمند هم نصیب ایران شد که رنگش گرچه با طلا تفاوت دارد اما برای کسی که آن را کسب کرد، به اندازه محرومیت عجیبش که بوی توطئه می داد، ارزشمند بود. سعید علی‌حسینی روی سکوی دوم کنار بهداد سلیمی ایستاده است اما راه طولانی‌ای که او برای وزنه‌زدن دوباره در یک مسابقه معتبر پیمود، به قدری سخت بود که تنها علی‌حسینی با همه فریادهای اعتراضی‌اش می توانست برود. این مدال برای سعید علی‌حسینی یک جنگ بود.

رقابت در دسته 105+ کیلوگرم وزنه‌برداری همیشه برای ایرانی‌ها بسیار جذاب است.از 2000 سیدنی که حسین رضازاده این وزنه را به نام خودش سند زد تا بهداد  سلیمی و سعید علی‌حسینی و... وزنی که نام‌داران زیادی در آن حضور دارند و البته قهرمانانش از برند های فدراسیون جهانی وزنه‌بردرای محسوب می شوند. از روز اول مشخص بود طلا و نقره این وزن به ایران خواهد رسید. یک پای مدال طلا بهداد سلیمی و بسیاری رقابت برای کسب مدال نقره را میان علی‌حسینی با وزنه بردار ازبکستانی عنوان می‌کردند. بهداد اما در اولین حرکت یک ضرب ۲۰۰ کیلوگرم را بالای سر ببرد، در دومین حرکت، پشت وزنه ۲۰۶ کیلوگرم قرار گرفت که موفق نشد این وزنه را هم مهار کند و در سومین حرکت با ۲۰۸ در برابر سعید علی‌حسینی که آن هم 208 کیلوگرم را مهار کرده بود ، به دلیل مسائل فنی دوم شد. در یک‌ضرب وزنه‌برداران ایرانی اول و دوم بودند. حالا وقت دو‌ضرب بود؛ بهداد سلیمی در اولین حرکت دوضرب ۲۳۷ کیلوگرم را مهار کرد، در دومین حرکت سلیمی وزنه ۲۴۶ کیلوگرم را درخواست و آن را بالای سر برد و حالا سومین و آخرین حرکت با وزنه ۲۵۳ کیلوگرمی بود که او را به عنوان قهرمان سنگین‌وزن وزنه‌برداری آسیا در مجموع با رکورد ۴۶۱ کیلوگرم لقب داد. بعد از آن رقابت بر سر نقره بود که سعید علی‌حسینی در اولین حرکت پشت وزنه ۲۴۰ کیلوگرم قرار گرفت و این وزنه را بالای سر برد. سعید در دومین حرکت، ۲۴۸ کیلوگرم را بالای سر برد. علی‌حسینی در آخرین حرکت دوضرب ۲۵۴ کیلوگرم را انداخت و با مجموع ۴۵۶ کیلوگرم مدال نقره گرفت. قهرمانی بهداد اما همراه با یک اتفاق بود؛ او برای همیشه از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. بهداد بعد از آخرین حرکت دوضرب با بوسیدن تخته وزنه‌برداری در حالی که به شدت تشویق می‌شد، خداحافظی‌اش را اعلام کرد. بهداد سلیمی درباره خداحافظی‌اش به همشهری ورزشی گفت:« با طلای جهان شروع کردم و با طلای بازی‌های آسیایی به کارم پایان دادم. از مردم ایران ممنونم که در این مدت از من حمایت کردند تصمیمم برای خداحافظی قطعی است و دیگر روی تخته نخواهم آمد.»سعید علی‌حسینی که حالا تنها وزنه‌بردار فوق‌سنگین ایران برای مسابقات مهم پیش‌روست،درباره خداحافظی بهداد می‌گوید:«در جریان خداحافظی او نبودم.» او درباره اینکه به‌نظر می‌رسید عمدا وزنه را انداخت تا طلا به سلیمی برسد به همشهری ورزشی می‌گوید:« طلا را خودش گرفت و انداختن وزنه درورزش ما طبیعی است. بهداد امروز عالی بود و توانست طلا بگیرد. مخلص تمام مردم ایران هستم و از اینکه من را حمایت کردند ،ممنونم.»
    رضازاده: نتایج وزنه‌برداری  ناکامی بزرگی بود
جدا از سه مدال ارزشمند، سهراب مرادی ، بهداد سلیمی و سعید علی‌حسینی ، تیم وزنه‌برداری ایران با هشت نماینده در این مسابقات حاضر شد که نیمی از وزنه برداران موفق به بالا بردن وزنه‌ای نشدند و در اصطلاح وزنه‌برداری اوت کردند. مجید عسگری در وزن 69- کیلوگرم، علی مکوندی در وزن 85- کیلوگرم، کیانوش رستمی در وزن 94- کیلوگرم و محمدرضا براری در وزن 105- کیلوگرم وزنه‌برداران ایرانی بودند که با سه حرکت نادرست اوت کردند. در این بین کیانوش رستمی وزنه‌برداری بود که با انتخاب‌های اشتباهاش یک مدال مسجل را از کاروان ورزشی ایران گرفت. کوچ رستمی را ماساژور تیم برعهده داشت و او برای انتخاب وزنه‌ها شخصا پای برگه‌ها امضا می‌زد. محمدحسین برخواه، سرمربی تیم ملی که ظاهرا دلیل ناکامی شاگردانش را رفتار خبرنگاران می‌داند حاضر به پاسخگویی نشده و پس از اوت کردن مکوندی در دسته ۸۵-با پرخاش و توهین با خبرنگار حاضر در سالن مسابقات برخورد کرد و خواست کسی اطرافش نباشد! حسین رضازاده،ْ قهرمان جهان و المپیک درباره اوت‌کردن ۴ وزنه‌بردار ایرانی در این مسابقات به همشهری ورزشی گفت:«دوماه دیگر مسابقات جهانی است و با این وضعیت بدون شک ناکامی بزرگی رقم خواهد خورد. درنظر داشته باشید کشورهای چین و قزاقستان در مسابقات حضور ندارند ولی باز هم تیم ما نتوانست توقعات را برآورده کند. مدال سهراب مرادی، بهداد سلیمی و سعید علی‌حسینی که از اول هم مشخص بود باید ببینیم چه نفرات جدیدی به تیم ایران برای کسب مدال اضافه شدند.» رضازاده در پاسخ به اینکه اگر او رییس فدراسیون بود اجازه می‌داد رستمی این رفتارها را داشته باشد گفت:« به هیچ‌وجه چنین اجازه‌ای نمی‌دادم قبلا پنج نفر بودند گفتند کوروش باقری را نمی‌خواهیم ولی من جلوی این قضیه ایستادم چون اعتقاد دارم ورزشکارسالاری کار دست تیم ملی می‌دهد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید