• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28318
+
-

بازگشت کابوس زلزله به کرمانشاه

زمین‌لرزه 9/5 ریشتری تازه‌آباد 3 کشته و 241 مصدوم داشت

داخلی
بازگشت کابوس زلزله به کرمانشاه


محمد جعفری/ روزنامه نگار
10‌ماه از زلزله مرگبار آبان‌ماه96 کرمانشاه می‌گذرد، اما در این استان همچنان زمین زیر پای مردم می‌لرزد. هرچند در این مدت زمین‌لرزه‌هایی کم‌و‌بیش شدید این استان را لرزانده است، اما یکی از شدیدترین زلزله‌ها به بزرگی 5.9ریشتر بامداد دیروز رخ داد و بار دیگر ترس و وحشت را به جان ساکنان این استان انداخت. گزارش‌های رسیده از مناطق زلزله‌زده از مرگ 3نفر و مصدومیت 241نفر در این زلزله حکایت دارد.

به گزارش همشهری، تا پیش از زلزله 21 آبان سال96 که با قدرت 7.3ریشتر در ازگله در استان کرمانشاه رخ داد و مناطق زیادی از آنجا ازجمله سرپل‌ذهاب را به ویرانه تبدیل کرد، بسیاری از ساکنان استان کرمانشاه ذهنیت کاملی از زلزله نداشتند؛ چرا که از آخرین زمین‌لرزه‌ای که در آنجا رخ داده بود 50سال می‌گذشت. زمین‌لرزه سال گذشته با 620 قربانی موجب شد ساکنان آن مناطق که برخی داغدار عزیزان‌شان و بسیاری بی‌خانمان شده بودند با همه وجود مفهوم زلزله را درک کنند.بامداد دیروز اما خاطره تلخ زمین‌لرزه سال گذشته بار دیگر در اذهان زلزله‌زدگان کرمانشاه تداعی شد. ساعت 2:43 بامداد درحالی‌که همه در خواب بودند زمین شروع به لرزیدن کرد. آنطور که شبکه لرزه‌نگاری کرمانشاه اعلام کرده مرکز زمین‌لرزه حوالی تازه‌آباد و بزرگی آن 5.9ریشتر بود. در عرض چند لحظه سکوت شب شکسته شد و جای خود را به هیاهو و صدای گریه و شیون داد. ساکنان منطقه ثلاث باباجانی و روستاهای اطراف بیشتر از هر جای دیگر زلزله را حس کرده بودند و خرابی‌ها در آنجا بیش از سایر جاها بود. زلزله شبکه برق را قطع کرده بود و در تاریکی شب هر کس به‌دنبال نجات خود و خانواده‌اش بود. بسیاری از ساکنان منطقه، زلزله‌زدگان سال گذشته بودند که هنوز در چادر زندگی می‌کردند و خانه‌ای برای ویران شدن نداشتند، اما ترس و وحشت آرام و قرار را از آنها نیز گرفته بود. یکی از ساکنان روستای چم‌زرشک در نزدیکی ثلاث‌باباجانی در این‌باره به همشهری می‌گوید: «من سر زمین کشاورزی‌مان خواب بودم که با غرش زمین از خواب پریدم. هنوز گیج بودم و اول فکر کردم هواپیما سقوط کرده است اما وقتی به‌خودم آمدم فهمیدم باز هم زلزله آمده است. به زحمت خودم را به خانه رساندم. همسر و دخترانم ترسیده و از خانه بیرون آمده بودند. بقیه همسایه‌ها هم از ترس از خانه‌هایشان بیرون ریخته بودند. دیوار بعضی خانه‌ها ریخته و دیوار بعضی خانه‌ها هم ترک خورده بود. آنهایی هم که خانه‌های‌شان سالم بود جرأت نداشتند به خانه برگردند و در این شرایط همه تا صبح جلوی خانه‌هایشان ماندند.»


مرگ زن باردار

2 قربانی این زلزله زنی باردار و جنین 8ماهه‌اش بودند که ترس و وحشت ناشی از زمین‌لرزه موجب مرگ آنها شد. زن 32ساله که مهرانگیز عسکری نام داشت و ساکن سنندج بود، چند روز قبل برای دیدن خانواده‌اش به خانه بستگانش واقع در بلوار شهید فتاحی اسلام‌آباد غرب آمده بود. زمانی که زمین‌لرزه رخ داد زن باردار دچار ترس و وحشت و به‌دنبال آن افت فشار شد و خانواده‌اش از اورژانس درخواست کمک کردند. دقایقی بعد امدادگران اورژانس زن جوان را به بیمارستان رساندند و پزشکان تلاش کردند او را که شرایط وخیمی داشت احیا کنند اما درنهایت او و جنین 8ماهه‌اش که قرار بود فرزند دوم او باشد، جان خود را از دست دادند.


وحشت در سرپل‌ذهاب

با وجود اینکه زمین‌لرزه بامداد دیروز خسارت چندانی در سرپل ذهاب به بار نیاورد، اما برای ساکنان آنجا یادآور زلزله سال گذشته بود. عزیز آزادی یکی از ساکنان روستای کوئیک‌حسن سرپل ذهاب که در زلزله سال96، 17نفر از عزیزانش را از دست داده بود، به همشهری می‌گوید: «در این مدت تقریبا به وقوع زلزله‌های کوچک و بزرگ عادت کرده‌ایم اما زمین‌لرزه‌ای که صبح یکشنبه اتفاق افتاد شدید‌ترین زلزله بعد از زمین‌لرزه سال قبل بود.» وی ادامه می‌دهد: «تا آنجا که من خبر دارم در روستای ما و روستاهای اطراف چندین نفر مصدوم شدند و خوشبختانه این زلزله در سرپل‌ذهاب تلفاتی نداشت و فقط کوه‌های اطراف دچار ریزش شدند اما به بعضی خانه‌ها، حتی آنهایی که نوساز هستند خسارت وارد شد و دیوار بعضی خانه‌ها ترک خورد. حالا دیگر ما هر لحظه منتظر زمین‌لرزه هستیم و خدا می‌داند چه زمانی کابوس زلزله دست از سرمان بر می‌دارد.»


پس از زلزله

گزارش‌های رسیده از مناطق زلزله‌زده از تخریب دست‌کم 500واحد مسکونی در جریان این حادثه حکایت دارد. همچنین زلزله از صبح دیروز موجب قطعی برق در برخی مناطق روستایی شده بود که برق اکثر این مناطق ازجمله ثلاث‌باباجانی وصل شد و تلاش‌ها برای برق‌رسانی به سایر روستاها ادامه دارد. همچنین پس از زلزله 6مورد ریزش کوه گزارش و موجب مسدود شدن برخی جاده‌ها شده بود که ساعتی بعد اعلام شد که همه راه‌ها باز است. با وجود همه این تلاش‌ها اما زلزله آب آشامیدنی شهرستان‌های ثلاث‌باباجانی، جوانرود، سرپل‌ذهاب و دالاهو را کدر کرده و تلاش‌ها برای رفع مشکل آب آشامیدنی در جریان است.


تازه‌آباد روی ویبره

بررسی داده‌های مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک‌ دانشگاه تهران نشان می‌دهد پس از زلزله قدرتمند بامداد دیروز در تازه‌آباد، این منطقه همچنان می‌لرزد و تا عصر دیروز ده‌ها پس‌لرزه این منطقه را لرزانده که 6 مورد از پس‌لرزه‌ها قدرتی بیش از 4ریشتر داشته‌اند. در چنین شرایطی ساکنان مناطق زلزله‌زده ترجیح می‌دهند بیرون از خانه‌هایشان و به‌دور از ساختمان‌ها سکونت داشته باشند.


دستور ویژه رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور صبح یکشنبه در تماس تلفنی با وزیر کشور و استاندار کرمانشاه، در جریان تازه‌ترین گزارش‌ها درباره زلزله ۵.۹ریشتری بامداد امروز منطقه تازه‌آباد استان کرمانشاه قرار گرفت و دستور ویژه‌ای را در این خصوص صادر کرد.

حسن روحانی در گفت‌وگو با عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، پس از دریافت گزارشی از روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان و رسیدگی به وضعیت منطقه، دستور داد که همه امکانات برای ارائه کمک‌های امدادی فوری به زلزله‌زدگان این منطقه هماهنگ شوند. روحانی همچنین در تماس تلفنی با هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه دستورات لازم را برای بسیج همه امکانات دستگاه‌ها و نهادها جهت امدادرسانی به زلزله‌زدگان و رسیدگی فوری به وضع آسیب‌دیدگان و مصدومان صادر کرد.


قربانی ریزش دیوار



زمین‌لرزه بامداد یکشنبه اما 3 قربانی داشت که یکی از آنها به‌دلیل ماندن زیر آوار خانه‌اش جان باخت. این مرد 60ساله عبدالله عزیزی نام داشت و ساکن روستای چم‌زرشک از توابع ثلاث‌باباجانی بود. او و خانواده‌اش بعد از زلزله سال گذشته در چادری که در حیاط خانه‌شان زده بودند زندگی می‌کردند. زلزله پارسال طبقه دوم خانه‌شان را ویران کرده بود و زلزله شب گذشته هم طبقه اول را بر سرشان آوار کرد و جان خود عبدالله را گرفت. غلام، برادرزاده او در این‌باره به همشهری می‌گوید:« عمویم حدود 60سال داشت و تقریبا از کار افتاده بود. بعد از ازدواج 2پسرش، او با همسر و 3دخترش زندگی می‌کرد. زلزله سال گذشته طبقه دوم خانه آنها را خراب کرد. خانه‌شان تقریبا قابل استفاده نبود. به همین دلیل در حیاط چادر زده بودند و همانجا زندگی می‌کردند.» وی ادامه می‌دهد: «شب گذشته عمو و زن عمویم در چادر استراحت می‌کردند. دخترعموهایم هم کمی آن طرف‌تر خوابیده بودند که زلزله آمد. قدرت زمین‌لرزه به‌حدی بود که دیوار خانه خراب و روی چادری که عمویم در آن خوابیده بود آوار شد. با اینکه زن عمویم توانسته بود خودش را نجات دهد اما عمویم زیر آوار گرفتار شده بود.» اما چطور این مرد از زیر آوار بیرون کشیده شد؟ غلام عزیزی ادامه می‌دهد:«چند دقیقه از زلزله گذشته بود که به کمک عمویم رفتیم. آوار زیادی روی او ریخته بود. به زحمت توانستیم آوار را کنار بزنیم و او را بیرون بیاوریم اما متأسفانه عمویم جانش را از دست داده بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید