• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28236
+
-

نمایش سکوت در یک سینما

اصفهان
نمایش سکوت در یک سینما

سمیرا قاسمی/اصفهان - خبرنگار

دوم آذر سال 95 خبر رسید که افرادی ناشناس، سراغ انبار و اثاثیه سینما ایران رفته‌اند و اقدام به تخریب بخشی از قسمت داخلی سینما و قسمت خروجی آن کرده‌اند. کار چه کسی بود؟ پاسخ مسئولان فرهنگی شهر به این سوال مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان، سکوت بود و سکوت. 

18 دی‌ سال 96 دوباره خبر رسید که همان ناشناس‌ها سقف و سالن انتظار سینما ایران را تخریب کرده‌اند و در مواجهه با اعتراض مسئولان حوزه هنری مدعی شده‌اند که از سوی بانک دی مجوز تخریب سینما را به‌عنوان مالک اصلی آن دارند. به همین دلیل مصطفی حسینی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان برای آنها که نمی‌دانستند، شرح داد: «این سینما تا 31 تیر سال 92 کاربری سینمایی داشته است. قبل از تعطیلی آن ‌هم نامه‌ای مبنی بر واگذاری آن به حوزه هنری به بنیاد شهید ارسال‌ شد، اما متأسفانه از سوی همین بنیاد به بانک زیرمجموعه تحویل داده‌ شد و در ادامه، بانک آن را به بخش خصوصی واگذار کرد. هر دو این اقدامات خلاف قانون محسوب می‌شود، زیرا سینما متعلق به حوزه هنری است و این سینما به‌هیچ‌عنوان نباید به مکانی ‌غیر از سینما تبدیل شود.» چه کسی حکم تخریب را صادر کرده است؟
پاسخ مسئولان فرهنگی شهر به این سؤال مدیر امور سینمایی حوزه هنری، بازهم سکوت بود و سکوت.
حسینی که امیدوارانه به پیگیری شهرداری اصفهان در این مساله چشم دوخته بود، 6 روز بعد در کمال تأسف خبر تخریب کامل سینما ایران را به اطلاع بی‌خبران رساند. فردی به نام غلامرضا جهانگیری هم در همین اثنا وارد میدان شد و با معرفی خود به‌عنوان مالک سینما ایران گفت:
«سینما ایران، سینما می‌ماند، ما می‌خواهیم در این مکان سینمایی مدرن بسازیم.»

محمد حمزه‌زاده، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، 21 اسفند همان سال در واکنش به این ادعا گفت: «مساله سینما ایران بر سر این نیست که سند سینما پیش از دستور مقام معظم رهبری، به نام دیگری خورده یا پس‌ از آن. وظیفه بازسازی سینماها به حوزه هنری سپرده‌ شده و بنابراین حوزه هنری باید این کار را انجام بدهد.» واکنش مالک سینما ایران و دیگران به این حرف‌ها یک بار دیگر هم سکوت بود و سکوت.

حالا چهارم شهریور 97 است و رئیس حوزه هنری اصفهان خبر از انتقال نخاله‌های پیکر قدیمی‌ترین سینمای اصفهان در تاریخ دوم شهریور به مکانی نامعلوم می‌دهد. مهدی احمدی‌فر می‌گوید: «پاسخگوی اصلی این موضوع شهرداری است که مجوز تخریب را صادر کرده. اگر تغییر کاربری در ملک داده ‌شده شهرداری خلاف کرده است و اگر خریدار ملک بدون مجوز شهرداری تخریب را انجام داده، باز هم خلافی است که شهرداری باید جلو آن را می‌‌گرفت.»  همه می‌دانند اصلی‌ترین متولی فرهنگ و هنر هر شهر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن است. مدیر کل این اداره 20 فروردین‌ 97 نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد استان را درباره تخریب سینما ایران اعلام کرده و گفته بود: «اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در نامه اعتراض‌آمیزی به تخریب این سینما واکنش نشان داد، اما مالکان سینما دلیل‌هایی آوردند مبنی بر این‌که قصد ساخت پردیس سینمایی در این مکان را دارند. به‌یقین بر این امر اصرار داریم که سینما ایران تغییر کاربری پیدا نکرده و بار دیگر هویت اصلی خود را به شکل سینمایی مدرن‌تر پیدا کند.»

حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری در پاسخ به این سؤال که برای بازسازی سینما ایران ‌همانند دیگر سینماهای بازسازی‌شده اصفهان هیچ نیازی به تخریب نبود و بر این اساس به نظر می‌رسد مالک قصد دیگری از این اقدام داشته، تصریح کرده است: «به‌طورکلی ما تخریب سینما ایران را تایید نمی‌کنیم و امیدواریم مالک هم قصد دیگری درباره تغییر کاربری سینما مانند ساخت پاساژ نداشته باشد، اما این نکته قابل ‌ذکر است که اداره ارشاد اصفهان به‌هیچ‌عنوان اجازه تغییر کاربری سینما ایران را نخواهد داد.»

او در پاسخ به این سؤال که چرا اداره ارشاد استان اصفهان نتوانسته است جلو تخریب غیرقانونی این سینما را بگیرد، گفته است: «اداره ارشاد یک توان مدیریتی در مجموعه استان است و اداره همه مسائل در توان ما نیست. ما تلاش کردیم که از تخریب جلوگیری کنیم اما موفق نشدیم.»
مدیر کل ارشاد استان  در پاسخ به این سؤال که مالک سینما ایران چه توانی دارد که هیچ نهادی نتوانسته است جلو تخریب غیرقانونی او را بگیرد، اعلام کرده است: «این سؤال را باید از خود این افراد بپرسید.» پاسخ این افراد هم بار دیگر، سکوت است و سکوت.

این خبر را به اشتراک بگذارید