• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 دی 1396
کد مطلب : 2720
+
-

سرنوشت مبهم 4ملوان لنج یاقوت

پدر یکی از قربانیان می‌گوید که جست‌وجوها پایان یافته و آنها امیدوارند که دریا اجساد بقیه ملوانان را پس دهد

غرق لنج
سرنوشت مبهم 4ملوان لنج یاقوت

با گذشت بیش از 3هفته از غرق شدن لنج صیادی یــاقــوت در آب‌های خلیج‌فارس، دریا جسد 4ملوان را پس داد اما هنوز از سرنوشت 4ملوان دیگر خبری نیست. 16آذرماه امسال لنج صیادی یاقوت با 7ملوان و یک ناخدا اسکله جفره بوشهر را ترک کرد و برای صیادی راهی دریا شد. بعدازظهر روز بعد اما صدای ناخدای لنج از طریق بی‌سیم به گوش ‌رسید که می‌گفت در منطقه «راس‌المطاف» شناورشان به گل نشسته و طوفان هر لحظه آنها را تهدید می‌کند. جزیره مطاف جایی در نزدیکی بندر دیر است که در هنگام مد به زیر دریا می‌رود و به همین دلیل ممکن است شناورهایی که قصد عبور از این منطقه را دارند به‌علت عمق کم آب در گل و لای جزیره گیر کرده و در طوفان گرفتار شوند و این همان اتفاقی بود که برای لنج یاقوت رخ داد. آن روز هوای بد و طوفانی بودن دریا مانع از آن شد که تیم‌های نجات راهی محل حادثه شوند. اصغر، ناخدای لنج مدام با دیگر صیادان و مرکز کنترل دریایی در تماس بود و هر لحظه از وضعیت وخیمی می‌گفت که در آن گرفتار شده بودند. او آخرین بار حوالی نیمه‌شب بود که از شکسته شدن سکان لنج بر اثر اصابت امواج بلند خبر داد و پس از آن تماس وی قطع شد.

با آرام شدن دریا، تیم‌های امداد راهی محل حادثه شدند اما نه اثری از لنج بود و نه سرنشینان آن. امواج هولناک دریا لنج را در هم شکسته و ملوان‌ها و ناخدا را با خود برده بود. پدر اصغر(ناخدای لنج) در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: لنج یاقوت متعلق به فرد دیگری بود. او از پسرم خواسته بود که هدایت لنج را قبول کند و همراه ملوان‌های لنج برای صید به دریا برود و پسرم بی‌آنکه مرا در جریان بگذارد قبول کرده بود. من مرد دریا هستم و از 7سالگی در دریا صیادی می‌کنم و بیشتر از 30سال است که ناخدا هستم و خوب می‌دانم که در هوای طوفانی رفتن به دریا چقدر خطرناک است. اگر پسرم ماجرا را به من اطلاع داده بود حتما از رفتن آنها جلوگیری می‌کردم. از طرفی لنج یاقوت نه قایق نجات داشت و نه جلیقه. اگر لوازم ایمنی داشت شاید این اتفاق نمی‌افتاد. او ادامه می‌دهد: وقتی این حادثه رخ داد خودمان هم برای پیدا کردن ردی از سرنشینان لنج راهی دریا شدیم. اما هر چه گشتیم اثری از آنها پیدا نکردیم.

جست‌وجوها برای یافتن ردی از سرنشینان لنج تا چند روز بعد هم ادامه یافت و در نهایت جسد ناخدای لنج در حوالی ساحل پیدا شد. چند روز بعد هم جسد 3سرنشین دیگر لنج پیدا شد اما هنوز از بقیه خبری نیست. پدر اصغر می‌گوید: هنوز از سرنوشت 4ملوان لنج خبری نیست. 2نفر از آنها اهل چابهار هستند و 2نفر دیگر آبادان. خانواده‌هایشان تا همین چند روز پیش در بوشهر بودند اما وقتی دیدند جست‌وجو برای یافتن آنها بی‌فایده‌ است به شهرهایشان برگشتند. هم‌اکنون عملیات جست‌وجو متوقف شده و فقط منتظریم تا دریا اجساد را پس بدهد یا صیادان بتوانند اثری از 4ملوان دیگر پیدا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید