فؤاد ۱۲۸ یک سامانه ملی برای ثبت شکایت فوری از عملکرد نظام اداری است که پیگیری را تا پاسخ نهایی انجام میدهد.
شهروندان میتوانند از طریق شماره تماس فوریتهای اداری ۱۲۸ گزارشهای خود را ثبت و در کمتر از چند ساعت نتیجه را دریافت کنند. این سامانه که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور، راهاندازی شده است با تمرکز بر نحوه ارائه خدمت، رفتار کارمندان و کیفیت پاسخگویی، فرآیندی سریع، دقیق و شفاف دارد.
سازمان اداری و استخدامی گزارش عملکرد سامانه فؤاد ۱۲۸ طی پاییز ۱۴۰۴ را منتشر کرد که نشانگر رضایت ۶۶درصدی شهروندان درخصوص پیگیری شکایات اداری است. براساس این گزارش در پاییز امسال ۵۲ هزار و ۱۶۸تماس موفق با شماره فوریتهای اداری ۱۲۸ انجام شده که ۶هزار و ۷۳۴ شکایت مرتبط با شاخصهای فؤاد بوده است. همچنین میزان حلشدن شکایات براساس بازخوردگیری از شهروندان ۶۶درصد برآورد میشود.
دستگاههایی که عملکرد ضعیفی در پیگیری شکایات شهروندان داشتهاند شامل بانک مرکزی و وزارتخانههای علوم، گردشگری و بهداشت میشوند. همچنین عملکرد خوب به وزارتخانههای ارشاد، دادگستری و سازمان ملی استاندارد اختصاص داشته است.
در پی اعلام شکایات شهروندان به سامانه فؤاد طی آذرماه ۶۸ نفر از کارکنان دستگاههای اجرایی تشویق شدند، ۳۰نفر تذکر دریافت کردند و ۲ مدیر از سمت خود عزل شدند.
میانگین کل زمان رسیدگی به شکایات در دستگاههای اجرایی از زمان تماس با سامانه فؤاد تا زمان برطرفشدن، ۳ساعت و ۴۴دقیقه بوده است.

رضایت ۶۶درصدی شهروندان از سامانه فؤاد
در همینه زمینه :