دومین قطار سریع جهان
دولت کرهجنوبی اعلام کرده است که توسعه فناوریهای اصلی برای نسل جدید قطارهای پرسرعت این کشور به پایان رسیده است. این قطار که «EMU-370» نام دارد، قادر است با سرعت حدود ۳۷۰کیلومتر بر ساعت حرکت کند و از این نظر دومین قطار سریع جهان پس از چین خواهد بود. حداکثر سرعت طراحیشده برای این قطار ۴۰۷کیلومتر در ساعت است. پروژه ساخت آن از آوریل۲۰۲۲ آغاز شد و تا دسامبر۲۰۲۵ ادامه داشت. هدایت این طرح بر عهده یک مؤسسه تحقیقاتی راهآهن در کره بود و 7نهاد دولتی و خصوصی در آن مشارکت داشتند.
برای بخش مطالعاتی این پروژه در مجموع 5/22میلیارد وون (حدود 23/15میلیون دلار) سرمایهگذاری شد که ۱۸میلیارد وون آن از سوی دولت و 5/4میلیارد وون توسط بخش خصوصی تأمین شد. طبق برنامه، نخستین نمونههای EMU-370 از سال آینده وارد مرحله تولید خواهند شد و آزمایشهای عملیاتی آن در سال۲۰۳۰ آغاز میشود. بهرهبرداری تجاری نیز پس از سال۲۰۳۱ پیشبینی شده است. درصورت تحقق این برنامه، کرهجنوبی جایگاه دوم جهان را در سرعت عملیاتی قطارهای تجاری کسب خواهد کرد؛ جایگاهی که پس از چین با قطار CR450 قرار میگیرد. این قطار چینی با سرعت ۴۰۰کیلومتر در ساعت در حال آزمایش و قرار است در سال ۲۰۲۷ وارد چرخه خدمت شود. در مقایسه، قطارهای پرسرعت فرانسه، آلمان و ژاپن معمولا با سرعت حدود ۳۲۰کیلومتر در ساعت فعالیت میکنند. مقامهای دولتی میگویند با بهرهبرداری از EMU-370، تمامی مناطق کشور ظرف 2ساعت قابل دسترسی خواهند بود و این امر به توازن اقتصادی منطقهای کمک میکند. همچنین انتظار میرود کرهجنوبی جایگاه خود را در بازار جهانی قطارهای پرسرعت که به سمت سرعتهای بالای ۳۵۰کیلومتر در ساعت حرکت میکند، تقویتکند.
یون جین هوان، رئیس اداره راهآهن وزارت زمین و زیرساخت، اعلام کرده است که از سال آینده توسعه فناوریهای کلیدی برای نسل سوم قطارهای پرسرعت کره با توان حرکت تا ۴۰۰کیلومتر در ساعت آغاز خواهد شد.