• سه شنبه 2 دی 1404
  • الثُّلاثَاء 3 رجب 1447
  • 2025 Dec 23
سه شنبه 2 دی 1404
کد مطلب : 269536
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/32wjM
+
-

رکوردزنی در توزیع آسفالت

گفت و گو با مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در تلویزیون همشهری

گزارش
رکوردزنی در توزیع آسفالت

مریم باقرپور | روزنامه‌نگار 

شهرداری تهران در ۵سال اخیر ۶میلیون تن آسفالت‌ریزی کرده که اندازه‌اش به طول تهران تا سئول می‌شود. از این مقدار یک‌میلیون و 600هزار تن مربوط به امسال بوده که نتیجه‌اش کاهش چاله‌ها و آسیب‌رسیدن کمتر به جلوبندی خودروهاست. مهدی صداقتی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در برنامه پارک‌وی دراین‌باره بیشتر توضیح داده است.



درباره جزئیات آسفالت‌ریزی تهران توضیح می‌دهید؟
حجم آسفالت تولیدی در تهران در سال۱۴۰۰حدود ۵۰۰هزار تن در سال بود که نیاز پایتخت را برآورده نمی‌کرد. این کمبود باعث خرابی‌های شدید مانند وضعیت اسفناک بزرگراه آزادگان شده بود. درنتیجه ابتدای این دوره مدیریت شهری، نیازسنجی برای تهران انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که شهر نیازمند حدود یک‌ونیم‌میلیون تن آسفالت در سال است که با توزیع این آسفالت و با گذشت ۱۰سال می‌توانستیم بگوییم که کل معابر تهران نوسازی شده است.
برای تحقق این موضوع چه کردید؟
 برای تحقق این هدف تصمیم گرفتیم 2کارخانه جدید آسفالت با ظرفیت ۲۴۰تن در ساعت به چرخه تولید اضافه کنیم. مقدمات این کار در سال۱۴۰۱ فراهم شد و در سال۱۴۰۲ وارد مدار تولید شدند.
حجم اجرای آسفالت در گذر زمان چقدر تغییر کرد؟
در سال۱۴۰۰ حدود ۵۰۰هزار تن آسفالت اجرا کردیم و در سال۱۴۰۱ به‌دلیل افزایش خرابی معابر، ۷۵۰هزار تن آسفالت‌ریزی داشتیم. اما در سال۱۴۰۲ با اضافه‌شدن 2کارخانه جدید توانستیم به برنامه خود برسیم و یک‌میلیون‌و۵۰۰هزار تن آسفالت اجرا کنیم. امروز هم این تناژ به یک‌میلیون‌و۶۶۰هزار تن رسیده است.
پس معابر برای تردد مناسب‌سازی‌ شده است؟
بله، اکنون همشهریان ما دیگر نگرانی بابت ورود به چاله‌ها و آسیب‌رسیدن به‌خودرو ندارند. این اطمینان ناشی از تصمیمات مدیریت شهری و حمایت‌های معاونت مالی و معاونت فنی-عمرانی است. درواقع پس از گذشت 4سال از این دوره مدیریت شهری، ما به حجم قابل توجه ۶میلیون تن آسفالت رسیده‌ایم و نکته مهم این است که این حجم هر سال تکرار می‌شود. حفظ این رکورد شاید از دستیابی به آن سخت‌تر باشد، اما ما ثابت کرده‌ایم که در 3سال پیاپی این موفقیت تکرار شده است.
پس واقعا به فاصله تهران تا سئول آسفالت‌ریزی در پایتخت انجام شده است؟
این‌ها تخمین‌هایی است که زده‌ می‌شود؛ اگر بخواهیم حجم آسفالت را با مسافت مقایسه کنیم، تقریبا می‌توان گفت که از اینجا تا سئول آسفالت‌ریزی شده است. این تخمین‌ها نشان‌دهنده کیفیت و کمیت کار انجام‌شده است.
معابر فعلی در چه وضعیتی هستند؟
در برخی بزرگراه‌ها هنوز کار آسفالت باقی مانده است؛ اما با توجه به برودت هوا دیگر امکان انجام این کار وجود ندارد و ما با اولویت‌دادن به کیفیت اجرا این پروژه‌ها را به زمانی موکول کرده‌ایم که شرایط آب‌وهوایی مناسب باشد. از طرفی در شرایط آلودگی هوا، کارخانه‌های آسفالت فعالیت نمی‌کنند تا به کاهش آلودگی کمک کنند. سال آینده با توان بیشتر ادامه خواهیم داد.
بیشترین تأکید بر بهسازی آسفالت محورهای بزرگراهی است یا معابر فرعی؟
فرقی نمی‌کند. در معابر بزرگراهی اکیپ‌های سازمان مهندسی فعالیت می‌کنند و در معابر غیربزرگراهی شهرداری‌های مناطق و تیم‌هایی که با آنها قرارداد بسته‌ایم. بنابراین هردو نوع معابر اصلی و فرعی تحت پوشش آسفالت‌ریزی قرار می‌گیرند. مرمت روکش آسفالت در معبری را داشتیم که ساکنانش عنوان می‌کردند 40سال آسفالت نشده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید