شروع گرم پروژهها در فصل سرد
در نشست سخنگوی شهرداری تهران با اصحاب رسانه چه گذشت؟
پریسا نوری | روزنامهنگار
نخستین نشست زمستانه سخنگوی شهرداری تهران با اصحاب رسانه، روز گذشته در خانه روزنامهنگاران برگزار شد. عبدالمطهر محمدخانی در ابتدای نشست از افتتاح و بهرهبرداری از پروژههای مختلف عمرانی-ترافیکی ازجمله باغراه حضرت زهرا(س) و ایستگاه متروی سرباز در هفتههای آتی خبر داد. شرح پروژههای در دست افتتاح و پرسش و پاسخ خبرنگاران را در ادامه بخوانید.
محدودیت رشته تحصیلی، اقدام انتخاباتی
به تصویب طرحی برای انتخاب شهرداران با توجه به تناسب رشته تحصیلی، از چند منظر میتوان نگاه کرد. طبق جواب آقای چمران این مصوبه هنوز ابلاغ نشده است. دستور صریح رئیسجمهور این است که این آییننامه با رشتههایی مانند برق، مکانیک و پزشکی اصلاح و کامل شود. نکته دوم درباره این قانون انتقادات به آن است؛ چون بهنظر میرسد مدل مدرکگرایی یکشیوه منسوخ است. ما در بسیاری از کشورهای دنیا شهردارانی داریم که رشته تخصصی آنها حملونقل و شهرسازی نیست. نکته بعدی این است که یکی از محورهای نُهگانه وظایف مدیریت شهری، سلامت و بهداشت شهر است. اگر به سایر محورها نگاه کنیم چرا متناسب با یکی از همین وظایف یعنی بهداشت و سلامت، رشتههای تحصیلی متناسب وجود ندارد؟ بههرروی محدودیت رشته تحصیلی برای شهرداران یک اقدام انتخاباتی و سیاسی برای تغییر مسیر است تا تمرکز مدیریت شهری از خدمترسانی بههم بخورد که البته اینطور نخواهد بود؛ مردم مسیر مدیریت شهری را انتخاب خواهند کرد و به افراد و برنامههایی که علاقه دارند رأی خواهند داد.
بودجه ۱۵هزار میلیاردی برای من شهردارم
ایده «من شهردارم» بهعنوان یکمدل از حکمرانی مشارکتی یکی از موضوعات راهبردی در شهرداری تهران است. امسال مردم بهصورت مستقیم برای هزینهکرد ۱۵همت از بودجه سال آینده شهرداری تهران، تصمیم میگیرند. سال گذشته ۲میلیون نفر در این طرح شرکت کردند؛ در دوره چهارم با تأکید شهردار تهران اولویت را روی افزایش کیفیت ارتباط با مردم گذاشتیم. البته مشارکت مردم افتخار بزرگی است؛ اما امسال تلاش کردیم که بیش از اینکه بهدنبال شرکت تعداد بیشتری از مردم باشیم، کیفیت ارتباط با آنها را افزایش بدهیم.
اجرای طرحی در بزرگراه چمران
طرح HOV قرار است در خطوط پرتردد بیآرتی با هدف استفاده حداکثری از خطوط تندرو بهکار گرفته شود. همچنین ما از این ظرفیت باید با هدف مدیریت بهتر ترافیک استفاده بیشتری کنیم؛ این مدل در قطعهای از بزرگراه شهید چمران پیاده میشود. در بخش اول اتوبوسهای برقی و خودروهای امدادی میتوانند علاوه بر اتوبوسهای تندرو از مسیر استفاده کنند. همچنین تمام مسیر مجهز به دوربینهاست و تردد موتورسیکلتها در آن ممنوع است. البته قابلیت تردد خودروهای چندسرنشین و سرویس مدارس در مسیر HOV بهزودی با استفاده از سامانه شهرزاد برقرار خواهد شد.
بهرهبرداری از پروژهها پیش از انتخابات
درخصوص طولانیشدن ترخیص اتوبوسهای برقی و دیزلی از گمرک و شائبه عمد برای فرارسیدن زمان انتخابات باید گفت که با تلاش و همت همکاران ما در شهرداری و افتتاح پروژهها و اضافهشدن اتوبوسها، ایستگاههای جدید مترو، خرید اتوبوس و ساخت واگنهای تولید داخل و خرید واگن از چین، باید بدانیم آنقدر خدمات شهرداری متعدد است که اصلا نیازی به نگهداشتن آنها تا شب انتخابات نیست. تلاش میکنیم همه پروژهها زودتر وارد مدار شوند. از طرفی این ۱۱۰اتوبوس زودتر به شهر برسد و امیدواریم به ۵۰۰اتوبوس افزایش پیدا کند. ۵۰اتوبوس ۲۸متری دیزلی استاندارد نیز بهزودی به خطوط تندرو اضافه خواهند شد.
اظهار کذب یکی از اعضای شورا
اظهارات یکی از اعضای شورا درباره وضع قانون برای تغییر شهردار در دولت پیشین کذب است. شاید بد نباشد وابستگان دولت شهید رئیسی به این سؤال جواب بدهند. البته این عضو شورا بارها از این ادعاها داشتهاند و در زمان حیات شهید رئیسی هم درباره دولت ایشان اظهاراتی داشتند. فکر میکردیم بعد از شهادت ایشان این رویه را اصلاح میکنند. البته افراد در اظهارنظر آزادند؛ ولی عناوینی مانند اصولگرایی تناسبی با این اظهارنظرات ندارد.
خدماترسانی در شهرداری شبانهروزی است
برخی از بخشهای شهرداری مانند حملونقل و بهشت زهرا خدمترسانی ۲۴ساعته دارند؛ بنابراین تعریف کار در شهرداری با دولت تفاوت دارد و کاهش ساعت کاری ادارات دولتی نمیتواند شامل شهرداری شود. ممکن است در این زمینه همکاران و کارکنان شهرداری در بخشهایی احساس تضاد با کارمندان دولت داشته باشند و این وظیفه ماست که این خلأ را پر کنیم؛ اما خدمت به مردم نباید با آسیب مواجه شود.
شهرداری تهران موافق برگزاری انتخابات است
شهرداری و شهردار تهران بهصورت اصولی مخالف هرگونه تعویق و جابهجایی زمان برگزاری انتخابات است؛ چراکه بهنظر ما موضوع مردمسالاری و عهدی که با مردم در یک دوره مشخص منعقد شده اهمیت بالایی دارد. باید اقدامات در یک دوره بهنظر و رأی مردم برسد و ببینیم مردم این مسیر را برای آینده قبول دارند یا خیر. ما حتما موافق برگزاری انتخابات هستیم و معتقدیم برگزاری انتخابات برای کشور منافع گستردهای خواهد داشت.
تراکمفروشی وجود ندارد
اینکه آقایان تشکریهاشمی و امانی و برخی از مدیرانی که در دوره آقای قالیباف در شهرداری مسئولیت داشتهاند، با اعتمادبهنفس درباره تراکمفروشی صحبت میکنند، جذابیت بالایی دارد و شبیه این است که سلطان سکه درباره افزایش قیمت سکه صحبت کند. اینکه کسانی که فوقتخصص تراکمفروشی بیضابطه در یک دوره بلندمدت را داشتهاند و مورد نقد همه بودهاند درباره تراکم صحبت میکنند، عجیب است. پیشنهاد میکنم دوستان در حوزه تخصصی خودشان اظهارنظر کنند که البته حملونقل، حوزه تخصصی ایشان است و نقدهای جدی به دوره مدیریتشان وارد است. البته همه اعضا در اظهارنظر آزادند؛ اما در قالب یک توصیه رسانهای عرض میکنم که کسانی که سابقه مشعشعی در حوزه مدیریت خود دارند، بهتر است درباره آن اظهارنظر کنند.
طرح خانهریز در دوره بعد لازمالاجراست
تعهدی که شهرداری تهران در هر بخشی میدهد، لازمالاجراست. طرح خانهریز هم تعهد شهرداری است و تعهد یک شخص نیست؛ بنابراین یک تعهد لازم است و از این نظر مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.
رکوردزنی توزیع آسفالت در معابر
درمجموع در این دوره بیش از ۶میلیون تن آسفالت در معابر ریخته شد که رکوردی بینظیر در ادوار شهرداری تهران است. امیدواریم یکمیلیون و ۶۶۰هزار تنی که امسال توزیع شده، افزایش یابد؛ البته به میزان بارندگی، پروژه آسفالت کاهش پیدا میکند.
افتتاح پروژهها در 2هفته آینده
پروژههای مهم و ارزندهای در هفتههای آینده افتتاح میشود. باغراه حضرت زهرا(س) و ایستگاه متروی سرباز در 2هفته آینده افتتاح میشود. همچنین هفته آینده ۲مسیر باقیمانده از میدان فتح هم به بهرهبرداری میرسد. میدان فتح در این پروژه جدید ۶دسترسی دارد که ۴دسترسی آن افتتاح شده است؛ پروژهای که عملا ۱۲سال طول کشید و حالا گره بزرگ ترافیکی در جنوبغرب تهران را باز خواهد کرد. علاوهبراین قطعه دوم پروژه بروجردی تا پایان سال و فاز نخست پروژه شوشتری بهطول بیش از ۹کیلومتر تقریبا آماده است. جزئی از فاز اول آزادراه شوشتری هم باقیمانده که بهزودی تقدیم مردم میشود.
اعلام آمادگی شهرداری برای رفع مشکل مسکن
شهردار تهران بارها در مورد طرحهای مسکن و همافزایی شهرداری با دولت برای حل مشکل مسکن اقدام کرده است. پیش از این هم بارها توسط شهرداری این تمایل اعلام شده و شهرداری ذیل تفاهمنامههای گوناگون تمام ظرفیت خود را از طریق ارائه بستههای تشویقی و کمیسیون ماده5 بهکار میگیرد تا اثرگذاری ویژه در حل معضل مسکن داشته باشیم.
هوشمندسازی دوربینهای ترافیکی
بهدنبال این هستیم که نصب دوربینهای ترافیکی تهران را بر بستر روشهای نوین حملونقل و هوشمندسازی انجام دهیم. درواقع صرفا بهدنبال تعدد دوربینها در سطح شهر نیستیم؛ بلکه این دوربینها با مدلهای جدید قرار است به مدیریت حملونقل شهر کمک کند. بهدنبال گسترش بیشازحد دوربینها نیستیم. همکاری با بخش خصوصی در سازمان حملونقل در حال بررسی است و بسته به مدل دوربینها و مدل کار آنها ممکن است این اتفاق بیفتد.
