غول حفاری به خط10 مترو رسید
دستگاه TBM از جنت آباد به سمت نمایشگاه بین المللی پیش می رود
مهدی اسماعیل پور | روزنامهنگار
«طول شبکه متروی تهران از 310کیلومتر فعلی به حدود 500کیلومتر خواهد رسید.» این خبر خوش را چندی پیش شهردار تهران مطرح کرد. از این حجم ۱۷۵کیلومتر از طول شبکه خطوط مترو در 4خط جدید شامل خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ خواهد بود. خط10 تنها خط جدید مترو است که عملیات اجرایی و حفاری تونل آن آغاز شده و بهسرعت درحال پیشروی است. پس از آغاز حفاری و ساخت تونل توسط دستگاه حفار مکانیزه (TBM) اول که طول آن به حدود 2کیلومتر رسیده است، حالا مونتاژ دومین دستگاه تیبیام به پایان رسیده تا دومین غول حفاری مکانیزه هم برای ساخت این مسیر تونلی 47کیلومتری وارد عرصه شود. فرهاد زمانی، مجری خط۱۰ درباره آخرین وضعیت این پروژه و ورود دومین دستگاه تیبیام توضیحات بیشتری میدهد.
پیشروی خط 10
عملیات حفاری خط۱۰ از اواخر سال۱۴۰۲ از کارگاه میدان دریاچه شهدای خلیجفارس در منطقه22 آغاز شد و هرچند موانعی مانند گودهای بزرگ و ناایمن یا فاضلاب مجتمعهای مسکونی در مسیر حفاری وجود داشت که باعث شد سرعت پیشروی دستگاه تیبیام (دستگاه حفار مکانیزه) کند شود، اما این موانع جلوی پیشروی را نگرفت و اکنون حدود 1750متر از مسیر تونل خط10 حفاری شده است. دستگاه حفار اول از میدان دریاچه شهدای خلیجفارس حرکت کرده و از میدان ساحل هم رد شده و به سمت شرق درحال پیشروی است. میزان پیشرفت حفاری با دستگاه اول حدود 210متر در ماه است و بهاینترتیب میزان حفاری این دستگاه تا پایان سال با 840متر پیشروی به حدود 2590متر خواهد رسید.
ورود دومین دستگاه تی بی ام
برای تکمیل پروژه خط10 که از ایستگاه ملکی تا فلکه سوم تهرانپارس، شرق و غرب تهران را در نوار شمالی پایتخت به یکدیگر متصل میکند، 5دستگاه تیبیام درنظر گرفته شده است که بهمرور از بخشهای مختلف پروژه شروع به حفاری و ساخت تونل خواهند کرد. دستگاه تیبیام اول قرار است پس از حدود 9.1کیلومتر پیشروی به سمت شرق، در کارگاه جنتآباد از تونل خط10 خارج شود. البته حفاری این خط بهعنوان یکی از خطوط جدید متروی تهران با ورود دومین دستگاه تیبیام سرعت بیشتری میگیرد. این دستگاه قرار است از کارگاه جنتآباد عملیات حفاری را به سمت شرق و نمایشگاه بینالمللی تهران ادامه دهد. اوایل آذرماه مونتاژ یکی از مهمترین قطعات دومین دستگاه حفار مکانیزه در کارگاه جنتآباد با نصب «کاترهد» به پایان رسید و اکنون در مراحل تکمیل مونتاژ است.
آغاز حفاری دستگاه دوم از دی ماه 1404
با تکمیل مونتاژ قطعات مکانیکی دومین دستگاه تیبیام حالا فقط انجام تستهای نهایی برقی، مکانیکی و هیدرولیکی باقی مانده است تا دستگاه دوم هم در خط10 شروع به حفاری کند؛ قطعاتی که در اصل کار برشدادن خاک و ایجاد حفره تونلی را انجام میدهد و از اصلیترین و مهمترین قطعات دستگاه حفار مکانیزه است. عملیات تکمیل دستگاه حفار مکانیزه آذرماه به پایان میرسد. پس از تکمیل مونتاژ بخشهای باقیمانده، عملیات حفاری دومین دستگاه تیبیام نیز از دیماه در کارگاه جنتآباد در منطقه5 به سمت شرق تهران آغاز خواهد شد.
تی بی ام دوم سال 1408 به نمایشگاه می رسد
طول مسیر حفاری دومین دستگاه تیبیام حدود ۱۰کیلومتر است که از کارگاه جنتآباد شروع میشود و تا نمایشگاه بینالمللی ادامه دارد. البته برای عملیات حفاری و ساخت تونل در این بخش از خط10 متروی تهران حدود ۴سال زمان پیشبینی شده است؛ یعنی با تامین بموقع منابع مالی، در سال۱۴۰۸ دومین دستگاه حفار مکانیزه از ایستگاه نمایشگاه بینالمللی خارج خواهد شد.
سال 1409اولین افتتاح خط 10
خط10 متروی تهران قرار است در چند بخش اجرا شود و به بهرهبرداری برسد. فاز اول پروژه برای تکمیل و بهرهبرداری به طول تقریبی 25کیلومتر از ایستگاه وردآورد تا ایستگاه میدان کتاب امتداد دارد و خط10 را به خطوط 5، 6، و 7 متصل میکند. به موازات حفاری تونل در این بخش، ساخت ایستگاهها نیز پیش خواهد رفت. اولویت عملیات اجرایی احداث ایستگاهها با مسیر بخش غربی پروژه است. هدف این است که درصورت تامین منابع مالی پروژه تا ۵سال آینده تقریبا۲۰کیلومتر از مسیر خط۱۰ با تعداد ایستگاههای مناسب به بهرهبرداری برسد.
مسیر حفاری دستگاه TBM اول
از میدان دریاچه شهدای خلیج فارس تا جنت آباد
طول: حدود 9.1 کیلومتر
آغاز حفاری: آذر1402
مسیر حفاری دستگاه TBMدوم
از جنت آباد تا نمایشگاه بین المللی تهران
طول: حدود 10 کیلومتر
آغاز حفاری: دی ماه 1404
مشخصات خط 10 متروی تهران
طول مسیر: 47 کیلومتر
تعداد ایستگاه: 35
ابتدا:ایستگاه ملکی
انتها:فلکه سوم تهرانپاس